با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و شب های قدر، به صورت روزانه، مجموعه ای از تولیدات متنی، با موضوع توبه، با عنوان «بازگشت به او»، جهت استفاده مخاطبین گرامی، ارائه می گردد.
توفیق توبه واقعی را از خداوند غفار خواهانیم.
در بخش سوم، متن کوتاه شماره 41 تا 60 را خدمت شما بزرگواران، تقدیم می کنیم.
این متون در سایت روشنگر، سایت بلاغ و شبکه های اجتماعی، انتشار گردید.
بسمه تعالی
بازگشت به او 41
نسخه مجرب
اگر سختی به بنده ای رسید، راه چاره چیست؟ اگر شخصی دچار تنگی و مشکلی شد، چگونه گشایش برای او حاصل می شود؟
آری، استغفار، گشایش آور است، و فرج در بازگشت به اوست.
گفتن سه هزار بار ذکر «استغفرالله و اتوب الیه»، راهی است که نه تنها در روایات به آن اشاره شده است، بلکه سید بن طاووس در مهج الدعوات آن را نسخه مجرب می داند.
بازگشت به او 42
ذکر اقتصادی
تا به حال با مشکلات مادی، دست و پنجه نرم کردید؟ کمی رزق را تا به حال تجربه کرده اید؟ به دنبال راه چاره ای برای برون رفت از این شرایط بوده اید؟
نباید نگران بود، زیرا راه صحیح را ائمه معصومین علیهم السلام برای ما ترسیم نموده اند که یکی از این راه ها، استغفار و بازگشت به او می باشد که باعث گشایش در رزق می شود. «و اذا استبطا الرزق فلیستغفرالله»
بازگشت به او 43
صدای محبوب او
اگر دوست دارید صدایتان، در نزد خداوند محبوب باشد، سحرگاهان به پا خیزید و با خدای خود خلوت نمایید و در این دیدار خصوصی با خدای خوبی ها، استغفار کنید و صدای خود را در راه بازگشت به او، به کار گیرید، که خداوند، این صدا را بسیار دوست دارد.
بازگشت به او 44
خط قرمز شیطان
آیا شنیده اید که گروهی از خطر شیطان در امان باشند؟ دوست دارید از شیطان در امان باشید و ابلیس و لشگریانش نتواند شما را به سمت خود بکشد؟
راه نجات، یکی از این سه راه می باشد:
حیاد خدا
گریه از ترس خدا
استغفار در سحر
آری، راه ورود به حصن حصین الهی و امان از شیطان، بازگشت به اوست که نعم الحصین.
بازگشت به او 45
سوف استغفر
همگی داستان حضرت یعقوب و یوسف و برادرانش را شنیدیم. پس از پیدا شدن حضرت یوسف، برادران نزد پدر رفته و از او خواستند که آن ها را دعا کرده و برای آن ها از خداوند، طلب بخشش و عفو نماید.
اما جواب حضرت یعقوب این بود: «سوف استغفر لکم ربی انه هو الغفور الرحیم» . حضرت یعقوب در همان زمان، آن ها را دعا نکرد و به زمانی دیگر وعده داد. اما آن زمان بنابر فرمایش امام صادق علیه السلام، زمانی جز سحر روز جمعه نبود.
این کردار حضرت یعقوب به ما چنین پیام می دهد که هر چند استغفار و دعا در هر زمانی مستحب می باشد، اما اگر در زمان های خاصی انجام شود، اثر ویژه ای خواهد داشت و به استجابت نزدیک تر است.
بازگشت به او 46
مسابقه با خروس
در روایات مختلف، ویژگی های خوب جانداران گوناگون، مورد توجه قرار داده شده است و انسان را به توجه به این ویژگی ها، سفارش شده است.
لقمان در یکی از وصایای خود رو به فرزندش کرد و این چنین فرمود:
«یا بنی، لا یکون الدیک اکیس منک یقوم فی وقت السحر و یستغفر و انت نائم»
واقعا کار آدمی به جایی رسد که خروس از او زرنگ تر باشد. زیرا خروس، سحرگان به پا می خیزد، و استغفار نماید و از برکات سحر، استفاده می کند، اما بنی آدم، خواب باشد و غافل.
این جاست که باید گفت «بل هم اضل»
بازگشت به او 47
امان نامه
تا به حال از خود پرسیده ایم که چرا با وجود کثرت معاصی، اما عذاب الهی نازل نمی شود؟ وجود چه کسانی، اهل معاصی را از خشم الهی در امان نگه داشته است؟
آری، اگر نبودند مومنینی که نماز را در سرتاسر زمین گسترش می دهند، و مساجد را رونق می دهند، و از ترس خداوند، در سحرگاهان به استغفار مشغول هستند، همانا عذاب الهی، اهل زمین را فرا می گرفت و اهل معصیت را شامل می شد.
بازگشت به او 48
دو رکعت نماز
روش های استغفار و توبه نصوح چیست
روزه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه و سپس توبه
دو رکعت نماز و طلب عافیت
وضو، دو رکعت نماز و سپس استغفار
غسل توبه
سجده
بازگشت به او 49
دو روی یک سکه
گناه و دوری خداوند، چه آثار سویی دارد؟
خطا، باعث خواری و ذلت می گردد.
دوری از خداوند، بینوایی را به همراه دارد.
سبب مردن قلب می شود.
شکست در امور، دیگر اثر گناه می باشد.
حال که گناه این آثار دارد، توبه از گناهان باعث زنده شدن قلب، عزت، غنی و پیروزی در کارها می گردد.
بازگشت به او 50
راه های نفوذ
یکی از دشمنان درونی که انسان را به گناه و خطا می اندازد، نفس اماره به سوء می باشد. شناخت دشمن، باعث توان بیشتر جهت مقابله با آن می باشد.
فعالیت های أماره به سوء:
سرعت بخشی به انجام گناهان
حریص کردن نسبت به معاصی
انداختن در اموری که خشم خداوند را بر می انگیزد و هلاکت در آن است.
آرزوهای طولانی
بهانه های زیاد
جلوگیری از خوبی ها
دعوت به بازی و امور بیهوده
انداختن در غفلت و فراموشی
تسویف توبه
وسوسه و خیالات فاسد
مشغولی دل به هواهای نفسانی
زینت حب دنیا
فاصله بین شخص و بندگی خداوند
قساوت قلب
خودسری و خوی زشت
خشکی چشم
نگاه کردن به هر آن چه خوشش می آید.
بازگشت به او 51
رنگارنگ
گناهان، هر یک سرانجامی دارد و شخص را به سمت و سویی، سوق می دهد. از این جهت، گناهان، اقسام مختلفی دارد:
گناهانی که باعث پرده دری می شود.
گناهانی که عذاب نازل می کند.
اشتباهاتی که نعمت های الهی را تغییر می دهد.
خطاهایی که مانع از اجابت دعا می شود.
گناهانی که انسان را در ورطه ی بلا می اندازد.
بازگشت به او 52
تو این گونه ای
یکی از نکاتی که در هنگام دعا، سفارش شده است، بازشمردن صفات الهی است. امیرالمومنین علیه السلام، در هنگام راز و نیاز به خدای خویش، این گونه صفات الهی را بر می شمارد:
فرمانروایی خدا بی نهایت است.
او بلند مرتبه است.
تدبیرش بر دیگران پوشیده است.
فرمانروایش آشکار است.
بر همه چیره است.
فرار از حکومت الهی، میسر نیست.
بازگشت به او 53
همه چیز دادی
بازشمردن نعمت های الهی، یکی دیگر از مقدمات دعا و طلب عفو از درگاه الهی می باشد.
باید از اعماق وجود به خداوند عرضه داشت که:
گناهانم را پوشاندی
بلاء ها را از من دور کردی
از لغزش ها من را نگه داشتی
از ناپسندی ها مرا دور کردی
خوبی های مرا بین مردم، گسترش دادی.
بازگشت به او 54
من کیم؟
مقدمه بعدی استغفار، شمردن اوصاف و ویژگی های خود، و اعتراف به گناهان و زبونی می باشد.
اما من چگونه ام:
اعمال ناچیز
ناتوان از حرکت و در بند آرزوها
فریب خورده دنیا و نفس
تن و بدن ضعیف
حال باید به خدا عرضه داشت، آیا بنده ی این چنینی را، چه کسی غیر از خدا باید ببخشد؟
اما بنده باید چگونه در پیشگاه خداوند، طلب توبه نماید؟
پشیمان از گذشته
همراه با عذر خواهی
شکسته دل
همراه با درخواست بخشش
ناله زنان
معترف به گناه
بازگشت به او 55
راه فرار
راه بلد، در مواقع خطر، راه فرار را به اهل قافله و کاروان نشان می دهد. بندگانی که در سفر دنیا، دچار لغزش شده اند، برای رهایی از آتش، چه راه فراری دارند؟
چه زیبا حضرت علی علیه السلام، در دعای کمیل، راه های نجات از دوزخ را نجات داده است.
راه اول: سجده «اتسلط النار علی وجوه خرت لعظمتک ساجده»
راه دوم: اقرار به یگانگی خداوند «و علی السن نطقت بتوحیدک صادقه»
راه سوم: حمد و سپاس الهی «و بشکرک مادحه»
راه چهارم: اعتراف قلبی به خداوندی خدا «و علی قلوب اعترفت بالهیتک محققه»
راه پنجم: خشوع در آستان الهی از راه معرفت «و علی ضمائر حوت من العلم بک حتی صارت خاشعه»
راه ششم: عبادت با اعضا و جوارح «و علی جوارح سعت الی اوطان تعبدک طائعه»
راه هفتم: استغفار و طلب آمرزش «و اشارت باستغفارک مذعنه»
این فرازهای دعای کمیل به ما نشان می دهد، که معجونی از تصدیق و عمل جوارحی و جوانحی، می تواند گنهکار را به سعادت اخروی، نایل گرداند.
بازگشت به او 56
این گونه بخوان
اگر شخصی در چاهی افتاده باشد که نیاز به دستگیری داشته باشد، چگونه صدای خود را بلند می کند و از آنان طلب یاری می کند؟ بنده ای که در چاه گناه و آتش آن افتاده و هیچ امیدی جز به درگاه الهی و دستگیری او ندارد، باید خدای خویش را این گونه بخواند:
او را قسم دهد
راستگو باشد و واقعا از او کمک بخواهد و خدا را دوست راستگویان بداند.
همراه با امید، ضجه زند که ای منتهای آرزوی عارفان.
ناله و فریاد بزند و غیر از او، کسی را پروندگار دو عالم نشمارد.
همانند کسی که عزیز خود را گم کرده، گریه کند و خدا را سرپرست خود بداند و تنها دستگیر بیچارگان بشمارد.
بازگشت به او 57
تفاوت را احساس کنید
اگر بنده بداند که درخواست از لطف و کرم الهی، و طلب عفو و بخشش از او، چه میزان تفاوت با درخواست از مخلوقات محدود دارد، بی گمان از درگاه او، به جایی دیگر نمی رفت، و به او باز می گشت.
تفاوت اول: اگر جواب دیگران را با کندی بدهی، یقینا دیگران نیز جواب تو را با کندی می دهند، اما در آستان لطف خداوند، این گونه نیست.
تفاوت دوم: بخل شخص، سبب بی رغبتی دیگران جهت لطف به او می شود (زیرا از خیر او نا امید می باشند)، اما خداوند این گونه محاسبه نمی کند.
تفاوت سوم: درب خانه مخلوقات، همیشه به روی دیگران، باز نمی باشد، اما خداوند متعال، همیشه آماده خلوت کردن با بنده خود می باشد.
تفاوت چهارم: دیدار خواص از بندگان، نیاز به واسطه دارد، اما درب خانه الهی برای همه باز می باشد.
تفاوت پنجم: مخلوقات، همه درخواست ها و امید ها را مستجاب نمی کنند، اما خداوند هیچ بنده ای را دست خالی از سفره کرم خود، روانه نمی کند.
تفاوت ششم: طلب و خواهش از دیگران، سبب خواری می شود، اما دعا در درگاه الهی، چیزی جز کرامت در پی ندارد.
تفاوت هفتم: دوستی و کمک دیگران، چه بسا همراه با نیاز او به شماست، اما خداوند بی نیازانه، طرح دوستی و باری می ریزد.
تفاوت هشتم: بعد و فاصله مکانی در نظام ارتباطات مخلوقات موجود است، اما خداوند، همین نزدیکی ها و از رگ گردن به همه ما نزدیک تر است.
بازگشت به او 58
آخه چرا؟
آیا بنده ی گنهکاری که از کرده ی خود پشیمان است و به او بازگشته است، در هنگام معصیت و خطا، خداوند را ناظر اعمال خود نمی دانسته است؟ معلوم است که این چنین نبوده. پس چرا خطا کرده و راه اشتباه را پیموده است؟ آری، چه کسی بهتر از سید الساجدین علیه السلام می تواند ریشه ی این عصیان بنده را بیان کند.
خداوند، بهنرین پرده پوش می باشد.
او، نیکوترین فرمانرواست.
در بزرگی و کرامت، یگانه است.
عیوب و زشتی های دیگران را مخفی می کند.
گناهان را می بخشد.
عذاب و عقاب را به آینده موکول می کند تا شاید بنده خطا کار، بازگردد.
به همین دلایل است که بنده، با تکیه بر حلم و پرده پوشی و رحمت و عفو خداوند، گام در مسیر معصیت می گذارد.
بازگشت به او 59
دو فرشته
استغفار و طلب بخشش، نه تنها برای گناهان و اشتباهاتمان سفارش شده است، بلکه دعا برای غفران و آمرزش دیگران هم، مورد تاکید امامان و معصومین علیهم السلام بوده است. اما چه کسی سزاواتر و شایسته تر از دو فرشته مامور الهی که همان پدر و مادر می باشد. «اللهم اغفر لی و لوالدی و ارحمهما کما ربیانی صغیرا، اجزهما بالاحسان احسانا و بالسئیات غفرانا»
ولی ادب آن چنان در اسلام دارای ارزش بوده و جایگاه پدر و مادر آن چنان ویژه بوده که طلب آمرزش برای این دو هدیه الهی، همراه با نکات ظریفی همراه می باشد.
نکته اول: ابتدا سخن از نیکی های پدر و مادر به سخن آمده است و سپس سخن از اشتباهات آن ها شده است.
نکته دوم: از اشتباهات آن ها با کلمه «سیئه» تعبیر شده است. و این لفظ به معنای اشتباه و خطا کوچک می باشد. یعنی حتی در مقام طلب آمرزش، ابوین را این گونه با احترام، یاد بکنیم.
بازگشت به او 60
شاید ها ...
ریشه های سستی در بازگشت به او در چیست؟ چه می شود که هر گاه اراده در گام برداشتن در مسیر او و همراهی خوبان می کنیم، ناگهان تبلی ما را از مجلس نیکان درگاهش، دور می کند؟
شاید خدا ما را از درگاه خود رانده باشد.
شاید بنده، حق مولی را سبک شمرده است.
شاید روی گردانی عبد، او را چنین کرده است.
دروغ گویی، احتمال دیگری است.
کفران نعمت، مخلوق را به این جا رسانده است.
دوری از مجالس صاحبان اندیشه، احتمال بعدی است.
شاید هم همراهی و همنشینی با غافلین و اهل خوشگذرانی، این میوه را داده باشد.
نکند به خاطر این باشد که دیگر خداوند دوست ندارد، صدای بنده اش را بشنود.
جرم و بی حیایی هم می تواند علت این دوری از درگاه او باشد.
بازگشت به گذشته خودمان می تواند، پاسخ سوال را از بین این گزینه ها، مشخص نماید.
============================================================
برای مشاهده ی ادامه مطالب مرتبط
بازگشت به او (از شماره61 تا 80)
بازگشت به او(از شماره 81 تا 100)