گنجینه سخنوری134
فلسفه غيبت هر چيزى در اين عالم از جمله غيبت امام عصر علیه السلام بى علّت و بدون فلسفه نيست، چرا كه خداى حكيم كار عبث و بيهوده انجام نمى دهد، لكن آن علّت براى ما به تفصيل روشن نيست چنانكه عبداللّه بن فضل هاشمى مى گويد: امام صادق علیه السلام فرمود: «حضرت صاحب الامر ناگزير غيبتى خواهد داشت، به طورى كه گمراهان در شك واقع مىشوند». عرض كردم: چرا؟ فرمود: «مأذون نيستم علتش را بيان كنم». گفتم: حكمتش چيست؟ فرمود: «همان حكمتى كه در غيبت حجّتهاى گذشته وجود داشت در غيبت آن جناب نيز وجود دارد، امّا حكمتش ظاهر نمى شود مگر بعد از ظهور او، چنانچه موسى آشكار نشد، جز هنگامى كه مى خواستند از هم جدا شوند اى پسر فضل! موضوع غيبت سرّى است از اسرار خدا و غيبى است از غيوب الهى، چون خدا را حكيم مىدانيم بايد اعتراف كنيم كه كارهايش از روى حكمت صادر مىشود، گرچه تفصيلش براى ما مجهول باشد».[1] همچنين شكى نيست كه رهبری پيشوايان الهى به منظور هدايت مردم به سرمنزل كمال مطلوب است و اين امر در صورتى ميسر است كه آنها آمادگى بهره بردارى از اين هدايت الهى را داشته باشند اگر چنين زمينه مساعدى در مردم وجود نداشته باشد، حضور پيشوايان آسمانى در بين مردم ثمرى نخواهد داشت. متأسفانه فشارها و تضييقاتى كه به ويژه از زمان امام جواد به بعد بر امامان وارد شد و محدوديتهاى فوق العادهاى كه برقرار گرديد، به طورى كه فعاليتهاى امام يازدهم و دوازدهم را به حداقل رسانيد، نشان داد كه زمينه مساعد جهت بهره مندى از هدايتها و راهبريهاى امامان در جامعه وجود ندارد؛ از اين رو علاوه بر اين ويژگى شاخص، حكمت الهى اقتضا كرد تا پيشواى دوازدهم، غيبت اختيار كرد تا موقعى كه آمادگى لازم در جامعه به وجود آيد.[2] البته همه اسرار غيبت بر ما روشن نيست، ولى شايد نكته اى كه گفتيم رمز اساسى غيبت باشد. در روايات ما، در زمينه علل و اسباب غيبت، روى این موضوعاتی که اشاره میگردد تكيه شده است: الف: آزمايش مردم يكى از سنّتهاى ثابت الهى، آزمايش بندگان و انتخاب صالحان و گزينش پاكان است صحنه زندگى همواره صحنه آزمايش است تا بندگان از اين راه در پرتو ايمان و صبر و تسليم خويش در پيروى از اوامر خداوند تربيت يافته و به كمال برسند و استعدادهاى نهفته آنان شكوفا گردد در اثر اين غيبت طولانى، گروهى كه ايمان كافى ندارند، باطنشان ظاهر مى شود و كسانى كه ايمان در اعماق دلشان ريشه كرده است، به واسطه انتظار فرج و صبر بر شدائد و ايمان به غيب، ارزش آنها معلوم مى شود و به درجاتى از ثواب نايل مى شوند امام كاظم علیه السلام فرمود: «هنگامى كه پنجمين فرزند امام هفتم غايب شد، مواظب دين خود باشيد، مبادا كسى شما را از دين خارج كند. اى پسر من! براى صاحب الامر ناچار غيبتى خواهد بود، به طورى كه گروهى از مؤمنين از عقيده برمى گردند، خدا به وسيله غيبت، بندگانش را امتحان مىكند».[3]
================================================================== [1]. بحار الانوار، ج52، ص91. [2]. سيره پيشوايان، ص670. [3]. بحار الانوار، ج52، ص113. [ ۹۵/۱۰/۱۳ ] [ 10:46 ]
====================================================
برای مشاهده ی مطلب مرتبط
شاهدان ولادت امام زمان