پس از ماه صفر و فرارسیدن ماه ربیع الاول شیعیان معمولا به هم تبریک می گویند. اما چندسالی است گروهی به بهانه ایام محسنیه اقدام به ادامه عزاداری کرده و دهه اول ماه ربیع الاول ما را مصادف با شهادت حضرت محسن علیه السلام و هجوم به بیت وحی می دانند.
با کنکاشی در گزارشهای تاریخ چنین به دست می آید که حمله به خانه وحی بلافاصله پس از شهادت پیامبرصلی الله علیه واله نبوده و با فاصله از این مصیبت عظما اتفاق افتاده است. حضور پر رنگ حضرت
فاطمه سلام الله علیها در برخی از جریانات اجتماعی به خوبی گویای این مطلب است زیرا بانویی که فرزندی سقط کرده خود نیز مجروح است به طوری که این مجروحیت منجر به شهادتش می شود نمی تواند چنین حضور فعالی در این مناسبات داشته باشد.
رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه که برخی آن را به راه رفتن با وقار پیامبرصلی الله علیه واله تشبیه کرده اند(1) و نیز خود خطبه طولانی حاکی از آن است که تا آن هنگام، واقعه هجوم به خانه اتفاق نیفتاده است. همچنین امام علی، فاطمه زهرا و حسنین علیهم السلام به درب خانه انصار برای طلب یاری می رفتند، آیا بانویی که آسیب های بین در و دیوار را دیده باشد می تواند چنین اقدامی بکند؟ بنابراین هجوم به خانه حضرت، قطعا بعد از این جریان بود.
اما نکته دیگری که نشان از فاصله داشتن تقریبا یک ماه از شهادت پیامبرصلی الله علیه واله و هجوم دارد داستان بریده اسلمی است. وی که از مدافعان حضرت علی علیه السلام در جریانات پس از سقیفه است و در این مسئله واکنشهایی نیز از خود نشان داده(2) در سپاه اسامه بن زید نیز حضور داشته و ما می دانیم که سپاه اسامه یکماه پس از شهادت پیامبرصلی الله علیه وآله به مدینه باز گشت.(3)
بنابراین هجومی که منجر به شهادت محسن علیه السلام شد با شهادت پیامبر صلی الله علیه واله اقلا یکماه فاصله دارد اگر چه بنابر برخی گزارشهای تاریخی دو هجوم قبل از هجوم اصلی رخ داده اما در آنها تنها به درگیری لفظی اکتفا شده و اقدامات جدی صورت نگرفته است.
بر فرض که جریان حمله به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها بلافاصله پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه آله باشد باز نیز ادامه دادن مراسم عزا کار معقولی به نظر نیمی رسد زیرا:
اگر بنا باشد با مراثی اهل بیت علیهم السلام چنین برخوردی داشته باشیم چرا تا چهلم پیامبرصلی الله علیه وآله برای ایشان عزاداری نکنیم مگر ایشان از اموات خود ما کمتر هستند؟ چرا برای امام حسن عسکری علیه السلام که پدر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است اربعین نگیریم؟ ما که برای اموات خود چنین کاری می کنیم. و چرا ؟؟؟
طبیعی است اگر چنین نگاهی داشته باشیم 365 روز سال باید عزاداری کنیم و حتی روز برای عزاداری کم هم خواهیم آورد. متاسفانه این نگاه باعث شده که ایام محسنیه، ایام مسلمیه، ایام باقریه، ایام صادقیه و .. تاسیس شود. جامعه تحمل این پروژه ده سازی برای عزاداری ها را ندارد و ممکن است به نفی همه عزاداری ها منجر شود.
بنابراین آنچه از قدیم توسط علما و متولیان امر در شیعه به عنوان ایام عزا به دست ما رسیده ادامه دهیم و هر سال بهتر از سال قبل برگذار کنیم اما تزریق ده های مکرر عزا اثر عکس بر جای خواهد
گذاشت. منابع: 1.شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج16، ص263 2. تلخیص الشافی، شیخ طوسی، ج3، ص78 3. تاریخ یعقوبی، ج1، ص127
تهیه شده در تاریخ 20/8/97
تولیدگر محتوا : mohseni
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مسألۀ شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در متون مورخین و علماء قدیم
یکی از ادلۀ برخی از اهل تسنن برای انکار شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها این است که ادعا میکنند: «مسألۀ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، پس از انقلاب اسلامی و در سال 1371 شمسی به تقویم ها اضافه شد و قبل از آن رحلت آن حضرت را با عبارت وفات نقل میکردند»!!!
برای پاسخ به این شبهۀ سست منکرین شهادت حضرت صدیقۀ طاهره کافی است به کلمات علماء ماضین از هر یک از شیعه و اهل تسنن مراجعه کرد که در این بیانات، وفات بانوی دو عالم را با عبارت «شهادت» یاد کردهاند.
به عنوان مثال عالم بزرگ شیعی مرحوم شیخ مفید که متوفای سال 413 هجری قمری است، در ضمن بیان نحوۀ زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها، آن حضرت را چنین خطاب میکند:
«السلام علیک یا فاطمة بنت رسول الله السلام علیک أیتها البتول الشهیدة الطاهرة»[1]
بنابراین مسئلۀ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها مسئلۀ جدیدی نیست، بلکه مورخین و علماء از هر یک از فرقین، وفات آن بانو را به صورت شهادت و مرگ غیر طبیعی نقل کردهاند.
در کتاب بلاغات النساء ص23، تالیف احمد بن طاهر ابن طیفور (متولد 204 ـ متوفای 280) طبق گفته نویسنده بلاغات نساء به نقل از زید شهید فرایند تاریخی این خطبه بگونه ی بوده است که بزرگان خاندان آل ابی طالب آن را پیوسته از پدران خود نقل، و به فرزندان خود تعلیم میدادهاند، و مشایخ شیعه آن را روایت و تدریس می نمودهاند. و سیدشرفالدین عاملی گفته است که اهل بیت همواره فرزندان شان را به حفظ خطبه فاطمه زهرا سلام الله علیها توصیه مینمودند همانطور که به حفظ قرآن سفارش میکردند. (المراجعات، ص289) سه مناسبت فاطمی در پیش است ( دو شهادت و یک ولادت ) شایسته و بایسته است اندیشوران فعال در این سامانه فضا ی این رسانه را فاطمی نموده و دو بیان یاد شده را به کاربسته و از زمزم زلال کلام نورانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بنوشند و بنوشاندند .
بیا ای نازمندم راز آموز از این خطبه نکاتی ناز آموز از این جا تا ستیغ قاف پر زن ز خاک آباد تا لاهوت سر زن هلا سیمرغ وَش در بیکرانه بزن بالی دیگر با این ترانه و زهرایی نما نام و نشانت معطر کن کمی کام و زبانت و با لب تشنه ی دشت اُرزگان از این کوثر بنوش و هم بنوشان که تا شاداب گردد باغچارت و فیض آباد گردد قندهارت شمیم گلشن و بلخ آید از آن به رنگِ شمس تبریزیِ دوران .
( نقل از : کتاب کوثر ناز . تالبف محمد امین صادقی )
تولیدگر محتوا : صادقی
بارگذاری شده در : 1401/10/05
گفتمان فاطمه شناسی
براساس اصل متعالی : « لیس عند ربک صباح ولا مسا = در عندیت ذاتی حق تعالی خبری ازصبح وشام نیست » طبق این آموزه نورانی در مقام ذات حق سبحانه سخن از« لیل ونهار» ومانند آن مطرح نیست ، ولی در مقام تجلی فعلی درنظام هستی دو پدیده جلوه می کند که به طور کلی از آن به جلوه غیبی وجلوه شهودی یاد می شود . جلوه عالم شهادت که از آن به « النهار» یاد می شود مراتب خاص خود را دارد . و جلوه عالم غیبی که ازآن به « اللیل » یاد می شود ، نیزمراتب خاص خود را دارد که بعض از آن مراتب « لیله القدر» است . مراد از « لیله القدر » دراین جا « لیله القدر» وجودی است ( که درک حقیقت آن برای غیر معصومین علیهم السلام مقدور ومیسور نخواهد بود) ونه « لیله القدر » زمانی گرچه لیله القدر زمانی جلوه ای ازهمان « لیله القدر» وجودی است . آنچه در حدیث صادقی سلام الله علیه آمده بشتر ناظر به « لیله القدر» وجودی است گرچه به یک معنای می توان لیله القدر زمانی را لحاظ نمود . در نتیجه این که حضرت فرمود هرکس بتواند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بشناسد درواقع به درک ومعرفت لیله القدر نایل آمده است و از آن جا درک حقیقت لیله القدر( اعم از لیله القدر وجودی و زمانی ) به طور کامل برای غیر انسان معصوم ممکن نیست پس شناخت کامل حضرت بی بی سلام الله علیها نیز برای غیرانسان کامل ممکن نخواهد بود .
.
تولیدگر محتوا : صادقی
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مقام حضرت زهرا س در صحیح بخاری
به نقل از کتاب صحیح بخاری.اهل سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی»
فاطمه پاره وجود من است، هرکسی فاطمه را به غضب بیاورد من را به غضب آورده است. جناب آلوسی عالم اهل سنت در شرح این حدیث مینویسد: «إذ البضعیة من روح الوجود وسید کل موجود لا أراها تقابل بشئ؟» پاره وجود کسی است که روح عالم وجود است، آیا ایشان قابل مقایسه با کسی هستند؟
روح عالم وجود ،رسول گرامی اسلام محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم) است. آن بزرگوار قابل مقایسه با کسی نیست. سپس میگوید: «وأین الثریا من ید المتناول؟» حضرت فاطمه زهرا از نظر کمالات به منزله ستاره ثریا است. _______ سند روایت اول: الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، ج۳ص۱۳۶۱ سند مطلب جناب آلوسی: تفسیر روح المعانی.ج۳.ص۱۵۵
تولیدگر محتوا : سادات حسینی
بارگذاری شده در : 1401/10/05
یک روز تازه ؛ قسمت دوم
خودش هم درست حال خودش را درک نمیکند! صدای نوحه از تلویزیون به گوشش میرسد. هندزفری را محکم در گوشش فشار میدهد ... فایدهای ندارد.
میرود به پوشه «آهنگها». با بیحوصلگی یکی را انتخاب میکند. همان که از همه شادتر است.
صدای موسیقی را بلند میکند؛ فایدهای ندارد ... بلندتر میکند ... اشک از گوشه چشمهایش سُر میخورد.
صدای نوحه میآید. از کجاست؟ نمیداند.
شاید از تلویزیون باشد. شاید پژواک همان نوحه سالهای پیش است.
صدای مبهمی که بین آن میتوان «زهرا ... زهرا ...» را شنید
و «مادر ... مادر ...» را.
حسودیاش شد. به آنها که «مادر مادر» میگویند؛ به عربها حسودیاش شد و به عربپرستها!
حسودیاش شد که فاطمه (س) مادر آنها باشد و مادر او نباشد!
چیزی راه گلویش را بسته بود. آب دهانش را به سختی فرو برد. فرو رفت؛ ولی بغض را با خودش نبرد.
صدای موسیقی را تا آخر بالا برد. صدای «مادر ... مادر» بالا رفت.
تلویزیون نبود؛ هیأتِ دو سال پیش هم نبود؛ خودش بود! آرام زمزمه میکرد و بلند میشنید. آن قدر بلند و رسا که دیگر صدای موسیقی برای خاموش کردنش به کار نمیآمد.
مقاومتِ بیهودهای بود. در برابر «مادر» که کسی تاب نمیآورَد.
یک دفعه دلش حرم خواست؛ یا لااقل، هیأت.
دلش از همانها خواست که تا یکی دو سال پیش، عشقش بود؛ تا یکی دو روز پیش، جهل و خرافه بود و تا یکی دو ساعت پیش، برزخِ تردید!
خواست به خودش بخندد؛ خندهاش نمیآمد!
مگر اینها همان چیزهایی نبود که توی کانالش چندین بار به آنها خندیده بود؟! پس چرا حالا ...⁉️
کانالش را باز کرد. از بعضی از این پستها چه قدر بدش میآمد! یکی را انتخاب کرد و ... دلیت
دومی را ...
سومی و چهارمی و ... دهمی و ... . حدود سی پست را انتخاب کرد. دستش را برد سمت علامت سطل زباله ... پشیمان شد.
یک پست را از انتخاب خارج کرد؛ دومی را هم.
دکمه «بَک» را زد. همه پستها از انتخاب خارج شدند❗️
تولیدگر محتوا : sepanta
بارگذاری شده در : 1401/10/05
هنر بندگي
هنر انسان در بندگی کردن است،
وقتی که بنده شدی آن وقت خالق هنر را درک می کنی
در ماه مبارک رمضان این هنر به نمایش گذاشته می شود
وکسی که خوب این هنر را اجرا کند بدونه هیچ ناخالصی
اثر آن را تا آخر سال چه بسا که تا آخر عمر خواهد دید
حضرت صدّیقه کبری، فاطمه زهرا(سلام الله علیها)می فرمایند:
پروردگار بزرگ، برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
عدة الداعی، ص 233
تولیدگر محتوا : سیدمحمد
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مرثیه خوانی
فاطمیه
تولیدگر محتوا : مهاجر
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مرثیه خوانی ؛ حضرت زهرا
کلیپ صوتی
تولیدگر محتوا : مهاجر
بارگذاری شده در : 1401/10/05
سیره حضرت زهرا
قصه گویی
تولیدگر محتوا : بیان
بارگذاری شده در : 1401/10/05
سفارش های پیامبر به حضرت زهرا قبل از خواب
فاطمیه
تولیدگر محتوا : بیان
بارگذاری شده در : 1401/10/05
حضرت زهرا و فقیر
سیره حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : بیان
بارگذاری شده در : 1401/10/05
سیره پیامبر؛ امانتداری
قصه گویی
تولیدگر محتوا : بیان
بارگذاری شده در : 1401/10/05
سبک زندگی حضرت زهرا ؛ دعا و مناجات
حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : بیان
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مثل دسته گل
فاطمیه
تولیدگر محتوا : بیان
بارگذاری شده در : 1401/10/05
حضرت زهرا؛ خیر النسا
کلیپ تصویری با موضوع فاطمیه
.
تولیدگر محتوا : مسئول مشاوران تولید محتوا
بارگذاری شده در : 1401/10/05
سیره حضرت زهرا ؛ صدای مادر
موشن استوری/ صدای مادر
.
تولیدگر محتوا : مسئول مشاوران تولید محتوا
بارگذاری شده در : 1401/10/05
سیره حضرت زهرا ؛ همسرداری
پارالکس فوتو/ هوادار همسر
تولیدگر محتوا : محمد فاضل
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مرثیه سرایی؛ سالگرد شهادت شهید سردار سلیمانی
سردار سلیمانی
تولیدگر محتوا : عاشورا هنوز شب نشده...
بارگذاری شده در : 1401/10/05
انتقام سیلی حضرت زهرا
شهدای مقاومت
تولیدگر محتوا : عاشورا هنوز شب نشده...
بارگذاری شده در : 1401/10/05
هتک حرمت خانه حضرت زهرا
دهه فاطمیه
تولیدگر محتوا : عاشورا هنوز شب نشده...
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مرثیه سرایی ؛ شهادت حضرت زهرا
فاطمیه
تولیدگر محتوا : عاشورا هنوز شب نشده...
بارگذاری شده در : 1401/10/05
ویژگی های سردار سلیمانی در جنگ
سردار سلیمانی
تولیدگر محتوا : عاشورا هنوز شب نشده...
بارگذاری شده در : 1401/10/05
شهادت حضرت زهرا
حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : عاشورا هنوز شب نشده...
بارگذاری شده در : 1401/10/05
ویژگی شیعیان از نگاه حضرت زهرا
کلیپ-صوتی- در- مورد- حضرت- زهرا-
تولیدگر محتوا : مهاجر
بارگذاری شده در : 1401/10/05
ایام فاطمیه؛شهادت حضرت زهرا
شهادت حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : محمد معین
بارگذاری شده در : 1401/10/05
گریه های شبانه بانو فاطمه
شهادت حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : محمد معین
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مرثیه خوانی برای شهادت حضرت زهرا
شهادت حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : محمد معین
بارگذاری شده در : 1401/10/05
ایام فاطمیه
شهادت حضرت زهرا
تولیدگر محتوا : محمد معین
بارگذاری شده در : 1401/10/05
مصحف فاطمه
«مصحف فاطمه» چیست؟
:small_red_triangle_down: بعد از شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) حضرت زهرا (سلام الله علیها) از فراق پدر بسیار محزون بودند. در این حال، فرشتگان میآمدند و ایشان را تسلّی میدادند.
:point_left: امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید:
از غم رحلت پدر فاطمه را اندوه سختی فراگرفت. جبرئیل نزدش میآمد و نسبت به پدرش به او سر سلامتی میداد و او را خوش دل میکرد. از حال پدرش و جایگاه او و آنچه برای فرزندانش بعد از او پیش میآید خبر میداد، امیرمؤمنان علی (علیهالسّلام) این مطالب را مینوشت. (1)
:diamonds: ویژگیهای مصحف فاطمه عبارت است از:
1. از جایگاه رسول خدا خبر میدهد. 2. از فرجام فرزندان حضرت زهرا خبر میدهد. 3. از آینده خبر میدهد و از حلال و حرام حرفی نمیزند. (2) 4. دراختیار داشتن آن از نشانههای امامت امامان است. (3) 5. حاوی وصیت حضرت فاطمه است. (4)
هنگامی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از فَدَک باز داشته شد و با انصار گفتگو کرد، آنها گفتند: ای دختر محمّد! اگر این سخنت را پیش از بیعتمان با ابوبکر شنیده بودیم، هیچ کس را هم سنگ علی قرار نمی دادیم.
:point_left: حضرت فرمود: وَ هَل تَرَک أبی یومَ غَدیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذراً؟! آیا پدرم در روز غدیر خم، برای کسی عذری باقی نهاد؟!