مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب آثار و فواید پرداخت خمس از دیدگاه امام هشتم(علیه السلام)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

روضه رضوان هستم. از تاریخ 01 آذر 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 38 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
آثار و فواید پرداخت خمس از دیدگاه امام هشتم(علیه السلام)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ چهارشنبه, 03 آبان 02



سلام وقت بخیر:

بسیاری از آموزهای دینی ما دارای ثمرات مادی و معنوی هستند و بطور کلی هر دستور خدا اعم از واجبات و محرمات آثار فراوانی در زندگی بشر دارد چون از خدای حکیم کار لغو و بیهوده صادر نمی شود.

نمونه‌ای از این آموزه‌ها  بحث «خمس» می‌باشد. که پرداخت خمس فواید  زیر را دارد:

1- پرداخت خمس سبب پالایش روح از زنگارها و پاداشهای معنوی را در پی دارد.

2- خمس سبب رضا و خشنودی خداوند می‌شود.

3- خمس سبب افزایش رزق و روزی و سامان دادن به اقتصاد انسانها می شود.

درباره فایده پرداخت خمس امام رضا‌(علیه ‌السلام) می‌فرماید: «کَتَبَ رَجُلٌ مِنْ تُجَّارِ فَارِسَ مِنْ بَعْضِ مَوَالِی أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا‌(علیه ‌السلام) یسْأَلُهُ الْإِذْنَ فِی الْخُمُسِ فَکَتَبَ إِلَیهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ کَرِیمٌ ضَمِنَ عَلَى الْعَمَلِ الثَّوَابَ وَ عَلَى الضِّیقِ الْهَمَّ لَا یحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِینِنَا وَ عَلَى عِیالَاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِینَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِی مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَیهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِکُمْ وَ تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ مَا تُمَهِّدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیوْمِ فَاقَتِکُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ یفِی لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَیهِ وَ لَیسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَام».(1)

«مردی از بازرگانان فارس که از پیروان امام رضا‌(علیه ‌السلام) بود، به آن حضرت نامه‌ای نوشت و درباره خمس اجازه خواست. حضرت در پاسخ او نوشت: به نام خداوند بخشنده و مهربان. همانا خداوند، وسعت‌دهنده و کریم است؛ در مورد عمل و کار ضامن ثواب می‌باشد و در تنگی، ضامن غم و اندوه. هیچ مالی حلال نیست جز از راهی که خدا آن را حلال کرده است، و همانا خمس کمک ماست بر دین، عیالات و دوستان ما، و وسیلۀ بذل و بخشش ما و مایۀ حفظ آبروی ما از کسی که از او بیم داریم. آن را از ما دریغ ندارید و خود را تا آنجا که می‌توانید از دعای ما محروم نسازید. بدرستی که پرداخت خمس کلید روزی شما است، و مایۀ پاک شدن گناهان شما، و چیزی است که برای روز بینوایی خود آماده می‌کنید، و مسلمان کسی است که به عهدی که خدا با او کرده وفا کند؛ و مسلمان نیست آن کس که با زبان اجابت کند و در قلب مخالفت نماید. والسلام».

موفق باشید.

1- اصول کافی، ثقه الاسلام کلینی، ترجمه: سیدجواد مصطفوی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اهل‌بیت (علیهم ‌السلام)، ج2، ص 504.

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما