مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب آیا معاد جسمانی است
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک

sokeh هستم. از تاریخ 18 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 3 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
آیا معاد جسمانی است

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 27 مهر 02

 

جمعى از فلاسفه پیشین تنها به معاد روحانى معتقد بودند و جسم را مرکبى مى‏دانستند که تنها در این دنیا با انسان است و بعد از مرگ از آن بی‌نیاز مى‏شود، و آن را رها مى‏‌سازد و به عالم ارواح مى‏‌شتابد ولى عقیده علماى بزرگ اسلام و بسیارى از فلاسفه این است که معاد در هر دو جنبه یعنى «روحانى» و «جسمانى» صورت مى‏گیرد، درست است که این جسم خاک مى‏شود، و این خاک در زمین پراکنده و گم خواهد شد، ولى خداوند قادر و عالم ،تمام این ذرات را در رستاخیز جمع‏‌آورى کرده، لباس حیات جدیدى بر آنها مى‏‌پوشاند، و از این موضوع تعبیر به «معاد جسمانى» مى‏کنند، زیرا بازگشت روح را مسلم گرفته‏‌اند و چون گفت‏ وگو تنها در بازگشت جسم است، این نام براى این عقیده انتخاب شده است. 

آیاتى که در قرآن درباره معاد سخن مى‏ گوید بسیار فراوان و متنوع است ، که روى «معاد جسمانى» تکیه دارد. شواهد قرآنى معاد جسمانى‏ قرآن می فرماید : «شما در قیامت از قبرها خارج مى‏شوید[1] تمام تعجب منکران معاد در این بود که مى‏‌گفتند: چگونه وقتى ما خاک شدیم، و خاک‏هاى ما پراکنده گشت دوباره به زندگى باز مى‏گردیم؟ «و قالوا ءَاذا ضللنا فى الارض ءَانا لفى خلق جدید»[2] و قرآن به آنها پاسخ مى‏گوید که خداوند قادرى که خلقت نخستین را ایجاد کرد توانایى بر این کار را دارد: «آیا ندیدند خداوند چگونه آفرینش را ایجاد کرد،همین گونه آن را تجدید می کند و این برخداوند آسان است [3] دلیل دیگر برمعاد آیات آخرسوره یس است آفرینش نخستین دلیل قاطعی است بر معاد این سوره از قرآن مجید با مساله نبوت آغاز شد، و با هفت آیه منسجم که قوی‏ترین بیانات را در باره معاد در بر دارد پایان می‏یابد، نخست دست انسان را می‏گیرد و به آغاز حیات خودش در آن روز که نطفه بی‏ ارزشی بیش نبود می‏برد و می فرماید : آیا انسان ندید که ما او را از نطفه آفریدیم و او آن چنان قوی و نیرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق شد که حتی به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه کننده آشکاری شد . 

خداوند برای قدرت نمایی بیشتر در جای دیگر نحوه آفرینش انسان را به رخ انسان کشیده و شش مرحله خلقت انسان را اینگونه بیان می کند که : (مرحله نطفه، سپس علقه، بعد مضغه، و بعد از آن ظاهر شدن استخوانها، سپس پوشیده شدن استخوانها از گوشت، و سرانجام پیدایش روح یعنی حس و حرکت) (وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلًا وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمِیمٌ) این آیه داستان جالبی را نقل می کند که گفته شد (ابى بن خلف، یا امیة بن خلف، یا عاص بن وائل) در بیابان قطعه استخوان پوسیده‏اى را پیدا مى‏کند، و استخوانى که معلوم نبود از چه کسى است؟ آیا به مرگ طبیعى مرده؟ یا در یکى از جنگهاى عصر جاهلى به طرز فجیعى کشته شده؟ یا بر اثر گرسنگى جان داده؟ به هر صورت فکر مى‏کرد دلیل دندان‏شکنى براى نفى معاد پیدا کرده است، با خشم توأم با خوشحالى قطعه استخوان را برداشته، مى‏گوید: لأخاصمن محمدا (من با همین دلیل به خصومت با محمد برمى‏خیزم) آن چنان که نتواند جوابى دهد! با عجله به سراغ پیامبر اسلام ص آمد و فریاد زد بگو ببینم چه کسى قدرت دارد بر این استخوان پوسیده لباس حیات بپوشاند؟ و سپس قسمتى از استخوان را نرم کرد و روى زمین پاشید، و فکر مى‏کرد پیامبر اسلام ص هیچ پاسخى در برابر این منطق نخواهد داشت. که بلافاصله آیه نازل شد که : و برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد و گفت: «چه کسی این استخوانها را زنده می‏کند در حالی که پوسیده است؟ خداوند ابتدا در درون همین داستان جواب محکم و کوتاهی را می دهد که به جنگ می آید در حالی که آفرینش نخستین خود را فرموش کرده که چگونه ما توانستیم ازآب بی ارزش انسانی چنین با شعور آفریدیم بعد به پیامبر می فرماید که رسول من بگو: کسی او را زنده می‏کند که در روز نخست او را ایجاد کرد" (قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی اَنْشَاَها اَوَّلَ مَرَّةٍ) اگر امروز استخوان پوسیده‏ای از او به یادگار مانده روزی بود که حتی این استخوان پوسیده هم نبود و حتی خاکی هم وجود نداشت و درادامه به دلیل دیگری اشاره می فرماید که : «آن خدایی که برای شما از درخت سبز آتش آفرید و شما به وسیله آن آتش می‏افروزید قادر است که بر این استخوانهای پوسیده بار دیگر لباس حیات بپوشاند" (الَّذِی جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْاَخْضَرِ ناراً فَاِذا اَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ) در اعصار قدیم در میان عربها این امر رائج بود که برای آتش افروختن از چوب درختان مخصوص بنام" مرخ" و" عفار" که در بیابانهای حجاز می‏روئیده استفاده می‏کردند. آن خدایی که می‏تواند از این درختان سبز آتش بیرون بفرستد قدرت دارد که بر مردگان لباس حیات بپوشاند". بنابراین ممکن نیست کسى مسلمان باشد و کم‏ترین آگاهى از قرآن داشته باشد و معاد جسمانى را انکار کند، انکار معاد جسمانى از نظر قرآن مساوى است با انکار اصل معاد.
[1] سوره یس آیه ۵۱ وسوره قمر آیه ۷
[2] سوره سجده آیه ۱۰
[3] سوره عنکبوت آیه ۱۹
(۴) آیات ۷۷ تا آیه ۸۲

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما