مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب آیه مباهله حکایتگر بزرگترین فضیلت مولا
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

محمدهادی هستم. از تاریخ 26 آذر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 9 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
آیه مباهله حکایتگر بزرگترین فضیلت مولا

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 08 آبان 02

 

سيد مرتضى رحمة الله عليه مى‏نويسد استادم شيخ مفيد نقل كرد كه:

مأمون روزى به حضرت رضا عليه السلام گفت بزرگترين امتياز امير المؤمنين عليه السلام را كه شاهدى از قرآن بر آن دلالت كند برايم توضيح دهيد

امام عليه السّلام فرمود: آيه مباهله است چنان كه خداى عز و جل فرموده است:

(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ)

(ترجمه: آیه شریفه خطاب است به رسول صلّى اللَّه عليه و آله: يعنى بعد از آنكه علم حاصل كردى به حال عيسى عليه السّلام، پس اگر كسى از نصارى مجادله كند با تو در باب وى به اينكه خداست يا پسر خدا؟ بگو كه بيايند تا بطلبيم ما پسران خود را و شما پسران خود را و ما زنان خويش را و شما زنان خويش را و ما انفس خود را و شما انفس خود را، بعد از آن مباهله كنيم و بگردانيم لعنت خداى را بر دروغگويان)

پس طلبيد رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله امام حسن و امام حسين عليهما السّلام را پس ايشان دو پسر بودند،

و طلبيد فاطمه عليها السّلام را پس او بود مراد در اين مقام به زنان حضرت،

امير المؤمنين را نيز آورد.

پس او  طبق آيه قرآن نفس پيامبر به شمار مى‏رفت.

و به تحقيق ثابت شد كه نيست احدى از خلق خداى تعالى اجلّ و افضل از خود رسول صلّى اللَّه عليه و آله و افضل از وى. در نتيجه احدى از جهانيان نيز افضل از نفس پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيست طبق آيه قرآن.

مأمون گفت مگر در اين آيه خداوند ابناء را به تلفظ جمع ذكر نكرده اما پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دو فرزندش را فقط آورد و نساء را نيز به لفظ جمع فرموده و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فقط فاطمه عليها السلام را تنها آورد، چرا نمى‏توان مدعى شد كه منظور از (أَنْفُسَنا) واقعا نفس خود پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه و آله باشد نه ديگرى در نتيجه فضيلتى كه شما از آيه استفاده كرديد براى امير المؤمنين عليه السلام ثابت نخواهد شد.

حضرت رضا عليه السلام فرمود:

اين ادعاى تو صحيح نيست ... زيرا طلبنده و کسی که دیگری را فرا می خواند غير خود را مى‏طلبد، چنان كه كسى كه امركننده و حكم‏كننده است امر مى‏كند به غير خود و اين صحيح نيست كه واقعا خود را فراخوانده باشد چنانچه نمى‏شود امر به خود بكند.

وقتى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در مباهله مردى جز امير المؤمنين عليه السلام را شركت نداد مى‏فهميم كه نفس پيامبر در اين آيه امير المؤمنين عليه السلام است و اين امتياز را در قرآن به او بخشيد.

مأمون گفت وقتى جواب آمد سؤال از بين مى‏رود.

الفصول المختارة، ص: 38؛ دفاع از تشيع (ترجمه آقا جمال خوانساری از الفصول المختارة للمفيد)، ص: 86

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما