مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب ارتباط حجاب و حیا
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

علوی زاده هستم. از تاریخ 26 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر فیلم و صوت تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت توزیع گر شبکه های اجتماعی توزیع گر پیام رسان تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 449 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
ارتباط حجاب و حیا

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

حیا یکی از بهترین نیروهای کنترل‌کننده درونی انسان است که از واژه حیات گرفته شده است، حیات یعنی زندگی و کسی که حیا دارد یعنی انسانی زنده است و کسی که حیا ندارد در ظاهر زنده است ولی درواقع چنین نیست.

عقل سلیم، حیا را لازم می‌داند و همه مردم در هر دین و آیینی حیا را می‌ستایند.

حیای برون حجاب است که برخاسته از حیای درون است به‌عبارت‌دیگر حجاب هم که عفت در پوشش است بر پایه حیا استوار است[1] و درعین‌حال حجاب و حیا بر روی‌هم اثر می‌گذارند یعنی حیا هم یکی از ریشه‌های پذیرش حجاب و مقید شدن به آن به شمار می‌رود[2]؛ به‌عبارت‌دیگر حجاب با حیا رابطه مستقیمی دارد و حیا حجاب را زیاد می‌کند و حجاب حیا را زیاد می‌کند، پس هرچه حجاب و پوشش کامل‌تر شود، حیا بیشتر می‌شود و بالعکس هر چه پوشش کمتر شود حیا کم‌رنگ‌تر می‌شود.

حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره ارتباط عفت که یکی از شعبه‌های آن حجاب است با حیا می‌فرمایند:

«عَلَی قَدْرِ اَلْحَیاءِ تَکونُ اَلْعِفَّةُ؛ عفت شخص به‌اندازه حیای اوست».[3]

البته ناگفته نماند که گرچه حجاب، از حیا ناشی می‌شود اما درعین‌حال این‌طور نیست که تمام خانم‌هایی که حجاب دارند با حیا باشند و از طرف دیگر، این‌طور نیست که تمام خانم‌هایی که حجاب ندارند نیز بی‌حیا باشند چراکه ممکن است حجاب یک خانم علتی به‌جز حیا داشته باشد مثل عادت، رسم و رسوم خانوادگی و علقه‌های شرعی و همچنین ممکن است علت بی‌حجابی یک خانم مثلاً محیط زندگی و اجتماع باشد نه بی‌حیایی. بنابراین رابطه منطقی بین حیا و حجاب، عموم و خصوص من وجه است.


[1]. حریم ریحانه، ص 84.

[2]. حریم ریحانه، ص 94.

[3]. عیون الحکم و المواعظ، جلد 1، صفحه 327

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما