مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب اسراف نکردن، کلیدی برای اقتصاد مقاومتی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

سید هستم. از تاریخ 27 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 344 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
اسراف نکردن، کلیدی برای اقتصاد مقاومتی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

یکی از اعمال بدی که در قرآن نیز مذمت شده است، اسراف و زیاده روی است. هر چند در قرآن، اسراف معنی گسترده ای دارد و همه نوع زیاده روی و تجاوز از حد اعتدال را در بر می گیرد[1]؛ اما اولین معنی که از آن به ذهن می رسد، اسراف اقتصادی است که ما به دنبال آن هستیم.

قرآن درآیه ای از سوره انعام بعد از ذکر نعمت ها و میوه های دنیوی ــ که خدا عنایت کرده ــ می فرماید: «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ‏؛ از ميوه‏ هاى آنها هنگامى كه ميوه داد بخوريد، و حق [الهى‏] آن را روز درو كردنش [كه به تهيدستان اختصاص داده شده‏] بپردازيد، و از اسراف [در خوردن وخرج كردن‏] بپرهيزيد، كه قطعا خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد.»[2] پیام این آیه برای مسولین و مردم مسلمان ما، پرهیز از اسراف و تبذیر است، و پیداست که هر کدام مسولیت های خاص خود را دارند.

مسولین کشور ما باید حواسشان به پول  بیت المال باشد که آن را چگونه خرج می کنند. نکند خدای ناکرده در مسیری که نباید خرج شود، خرج شده و بخش های دیگر که به بودجه کافی لازم دارد، معطل بماند.

مسولین کشور باید متوجه باشند که: سرمایه و امکانات کشور باید صرف تولید و بها دادن به توان داخلی شود؛ نه که صرف واردات بی رویه و گمرکات شود. اگر این گونه باشد اقتصاد مقاومتی که ـــ در پی استفاده از تمام ظرفیت های کشور، بدون هدر دادن(اسراف) آنهاست ــ تحقق می یابد انشاالله و کشور به جلو خواهد رفت.

مردم ما نیز باید به مصرف برق و آب و گاز امیت دهند. متاسفانه در کشور ما مصرف انرزی زیاد است و این مسئله باعث مشکلاتی شده و خواهد شد.

پی نوشت

1ــ لسان العرب؛ ابن منظور؛ ج6 ص 243

2ــ انعام/141

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما