مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب اعتدال از منظر قرآن کریم
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
اعتدال از منظر قرآن کریم

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 02 آبان 02

 

 

مقدمه

مسئله اعتدال یکی از مهمّ‌ترین شعارهای اسلامی است که در آیاتِ مختلفِ قرآن ِکریم، نمود و بروز دارد و شامل همۀ عرصه‌های زندگی می‎شود؛ اعتدال در عقیده، اعتدال در اخلاق و اعتدال در اعمال تا جایی که برخی از محققّان قرآنی، اعتدال در آموزه‌های معرفتی، اخلاقی و عملیِ قرآن کریم را که یکی از وجوه اعجاز قرآن می‌دانند و از ویژگی‎هایی است که می‎توان گفت مجموعۀ معارف، احکام و اخلاقِ مکتب اسلام بر پایۀ آن استوار است. آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که به مسئلۀ اعتدال و توازن بین جنبه‌های روحی و مادی انسان، بین دنیا و آخرت و نیز در احکام پرداخته اند. 

1. اعتدال در امور مادی

در قرآن از افراط و تفریط در امور مادی نهی شده است؛ مثلاً هم در مسئلۀ بخل و هم در موضوع اسراف که در مقابل یکدیگر هستند، آیاتی وجود دارد که انسان را از هر دو طرف نهی می‌کند و انسان‎های بخیل باید بدانند که بخل برای آن‎ها نه تنها خوب نیست، بلکه زیان نیز دارد و سرانجام آثار نامطلوب بخل‎شان در دنیا را در آخرت مشاهده خواهند کرد؛ همچنان که انسان‎های مسرف نیز در واقع به نوعی در برابر نعمت‎های خداوند ناسپاسی می‎کنند و در نتیجه باید راه حدّ وسط را گرفت و نه از آن طرف بیفتیم و نه از این طرف:

﴿وَلاَ یحْسَبَنَّ الَّذِینَ یبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَیرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَیطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَلِلّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ[1]

و كسانى كه به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا كرده بخل مى‏ورزند هرگز تصور نكنند كه آن [بخل] براى آنان خوب است بلكه برایشان بد است؛ به زودى آنچه كه به آن بخل ورزیده‏اند روز قیامت طوق گردنشان مى‏شود و میراث آسمان‌ها و زمین از آن خدا است و خدا به آنچه مى‏كنید آگاه است﴾.

﴿إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ وَكَانَ الشَّیطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا.[2]

چرا كه اسراف‌کاران، برادران شیاطین‎اند و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است.

و در آیۀ زیر از حالت افراط و تفریط باز می‌دارد﴾.

﴿وَلاَ تَجْعَلْ یدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا.[3]

دستت را به گردنت زنجیر مكن و بسیار [هم] گشاده‏دستى منما تا ملامت‏شده و حسرت‏زده بر جاى مانى﴾.

2. اعتدال در حالات روحی و ارتباط با دیگران

قرآن کریم انسان را به صبر و تحمّل مصیبت‎ها و آزارها دعوت می‎کند و به انسان‎هایی که را ایمان را در پیش می‎گیرند و در برابر کاستی‎ها در اموال و نفوس صبر پیشه می‎کنند، وعدۀ ثواب بی‎حساب داده و آنان را مورد مدح و ستایش قرار می‌دهد.

﴿قُلْ یا عِبَادِ الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا فِی هَذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا یوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیرِ حِسَابٍ.[4]

بگو اى بندگان من كه ایمان آورده‏اید از پروردگارتان پروا بدارید براى كسانى كه در این دنیا خوبى كرده‏اند نیكى خواهد بود و زمین خدا فراخ است بى‏تردید شكیبایان پاداش خود را بى‏حساب [و] به تمام خواهند یافت﴾.

﴿وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ.[5]

و قطعاً شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏آزماییم و مژده ده شكیبایان را﴾.

﴿...وَاللّهُ یحِبُّ الصَّابِرِینَ.[6]

و خداوند شكیبایان را دوست دارد﴾.

﴿...وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ.[7]

...و خدا با شكیبایان است﴾.

 

البته باید توجه داشته باشیم که این صبر به هیچ وجه به معنای سکوت و سر خم کردن در برابر ظالمان و ستمگران نیست؛ بلکه خداوند انتقام از ظالم و مقابله به مثل با او را برای برکندن ریشۀ فساد و بسط عدالت در جامعه مجاز دانسته است:

﴿...فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ.[8]

...پس هر كس بر شما تعدّى كرد، همان گونه كه بر شما تعدّى كرده بر او تعدّى كنید و از خدا پروا بدارید و بدانید كه خدا با تقواپیشگان است﴾.

و به طور خاص به ولیِّ مقتول اجازۀ قصاص داده است:

﴿...وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنصُورًا.[9]

...و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏ایم پس [او] نباید در قتل زیاده‏روى كند زیرا او [از طرف شرع] یارى شده است﴾.

3. اعتدال در دنیا و آخرت

قرآن کریم برقراری تعادل میان دنیا و آخرت را نیز به نحو شایسته‌ای مورد اشاره قرار داده است و دربارۀ پاداش اعمال می‌فرماید که توجه داشته باشیم که هر اندازه کار نیک یا بد در این دنیا انجام دهیم، در آخرت خواهیم دید و علاوه بر این که برای سعادت آخرت تلاش می‎کنیم، نباید از زندگی دنیا غافل بمانیم:

﴿فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یرَهُ * وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ.[10]

پس هر كه هم‎وزن ذره‏اى نیكى كند [نتیجه] آن را خواهد دید و هر كه هم‎وزن ذرّه‏اى بدى كند [نتیجه] آن را خواهد دید﴾.

و به بهرۀ انسان از دنیا و آخرت اشاره می‎کند:

﴿وَابْتَغِ فِیمَا آتَاكَ اللَّـهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّـهُ إِلَیْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّـهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ.[11]

و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مكن و همچنان‎كه خدا به تو نیكى كرده، نیكى كن و در زمین فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى‌دارد﴾.

همچنان که در کنار تأکید بر علم آموزی و تقوا، بهره‎مندی از زینت‌های دنیایی را برای مؤمنان جایز می‌شمارد﴾.

آیۀ علم‌آموزی عبارت است از:

﴿...یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ.[12]

خدا [رتبۀ] كسانى از شما را كه به ایمان گرویده و كسانى را كه دانشمنداند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى‏كنید آگاه است﴾.

و در برابر دربارۀ زینت‌های دنیایی می‌گوید:

﴿قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خَالِصَةً یوْمَ الْقِیامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآیاتِ لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ.[13]

[اى پیامبر] بگو زیورهایى را كه خدا براى بندگانش پدید آورده و [نیز] روزی‌های پاكیزه را چه كسى حرام گردانیده بگو: این [نعمت‌ها] در زندگى دنیا براى كسانى است كه ایمان آورده‏اند و روز قیامت [نیز] خاص آنان هست این گونه آیات [خود] را براى گروهى كه مى‏دانند به روشنى بیان مى‏كنیم﴾.

 

4. اعتدال با توجّه به ابعاد گوناگون انسان

در قرآن کریم، هرچند که آیات فراوانی راجع به امر به عبادت، تفکر در آیات الهی و پرداختن به عرصه‌های معنوی زیاد به چشم می‎خورد، اما با این وجود قرآن هیچ‎گاه از جنبه‌های مختلف زندگی مادی و اجتماعی انسان را از یاد نبرده و به اموری مانند ازدواج و پای‎بندی به پیمان‎ها تأکید فراوان دارد:

﴿وَأَنكِحُوا الْأَیامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن یكُونُوا فُقَرَاء یغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ.[14]

بى‏همسران خود و غلامان و كنیزان درست‎كارتان را همسر دهید، اگر تنگدست‌اند خداوند آنان را از فضل خویش بى‏نیاز خواهد كرد و خدا گشایش‎گر داناست﴾.

﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِیمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا یُتْلَى عَلَیكُمْ غَیرَ مُحِلِّی الصَّیدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ یحْكُمُ مَا یرِیدُ.[15]

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید به قراردادها [ى خود] وفا كنید، براى شما [گوشت] چارپایان حلال گردیده جز آنچه [حكمش] بر شما خوانده مى‏شود در حالى كه نباید شكار را در حال احرام حلال بشمرید خدا هر چه بخواهد فرمان مى‏دهد﴾.

5. اعتدال در روابط خانوادگی

نسبت به زندگی خانوادگی و ارتباط با همسر، مادر و پدر نیز در قرآن آمده که می‎بایست با شایستگی با آنان برخورد کنیم؛ هر چند که از آنان آزرده خاطر باشیم ولی خداوند هیچ کاری را بدون خیر و مصلحت انجام نمی‎دهد:

﴿وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَیئًا وَیجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیرًا كَثِیرًا.[16]

با آنان به شایستگى رفتار كنید و اگر از آنان خوشتان نیامد پس چه بسا چیزى را خوش نمى‏دارید ولی خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏دهد﴾.

 

 

کلیدواژه‎ها: قرآن، اعتدال، دنیا، آخرت.

 

 

----------------------------------------

پی‎نوشت‎ها:

 . اعراف/ 180.

2. اسراء/ 27.

3. اسراء/ ۲۹.

4. زمر/ 10.

5. بقره/ ۱۵۵.

6. آل‎عمران/ ۱۴۶.

7. انفال/ ۶۶.

8. بقره/ ۱۹۴.

9. اسراء/ 32.

10. زلزال/ 8 ـ 7.

11. قصص/ 77.

12. مجادله/ 11.

13. اعراف/ 32.

14. نور/ 32.

15. مائده/ 1.

16. نساء/ 19.

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما