إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها 1
همانا خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به اهل آن بدهید.
امام خمینی(ره):
باید دانست که حق تبارک و تعالی تمام قوا و اعضای ظاهریه و باطنیه را به ما مرحمت فرموده... پس اگر ما در وقت ملاقات آن ذات مقدس، آن امانات را بدون آلایشی به عالم طبیعت و قذارات ملک دنیا به او رد کردیم امین در امانات بوده ایم، از اسلام حقیقی خارج و از ملت رسول اکرم(ص) بیرون هستیم.2
«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا»3
ما امانات را بر آسمانها و زمین عرضه کردیم. این امانات چیست؟ کدام امانت است؟ چگونه عرضه کردیم؟ بر کی عرضه کردیم؟ بر آسمانها و بر زمین و کوهها. چگونه امانتی را می شود بر آسمان و زمین و کوه عرضه کرد؟ امانت را ما عرضه داشتیم بر آسمانها، بر زمین و بر کوه ها اما آنها از این که این امانت را بپذیرند امتناع کردند« وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ» اما انسان این امانت را به دوش گرفت. بعد می فرماید:« إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا» انسان که تنها موجودی بود که حاضر شد این امانت را به دوش بگیرد مظلوم است. این موجودی که این امانت را به دوش گرفت بسیار ستمگر است. آن امانت چیست؟ گفتند:تکلیف و وظیفه و قانون. یعنی اینکه زندگی انسان زندگی ای باشد که او باید در پرتو تکلیف و وظیفه آن را صورت بدهد یعنی برای او وظیفه معین بکنند و او هم بار تکلیف، بار قانون، بار مسئولیت را به دوش بگیرد، و این همان چیزی است که در غیر انسان وجود ندارد یعنی غیر انسان، همه مخلوقات و موجودات وظایفی را که انجام میدهند بدون تحمل مسئولیت است، روی اجبار و الزام است.4
1. نساء58
2. چهل حدیث،ص479
3. احزاب 72
4. اسلام و مقتضیات زمان،ج1،ص20