مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب انسان، موجودی پست یا با ارزش
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.

مخاطب
0 0
انسان، موجودی پست یا با ارزش

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 07 آبان 02

 

 پرسش

در بعضی از آیات قرآن دیده می‎شود که خداوند از مقام انسان تعریف و تمجید می‎کند و بالعکس در برخی دیگر از آیات شاهد آن هستیم که انسان را موجودی پست و بی ارزش جلوه می‎دهد که باعث شده افرادی دچار شبهه شوند که بالاخره کدام یک از این تعابیر درست است؟

 پاسخ

باید توجه داشته باشیم که برای فهمیدن منظور و مقصود قرآن نباید تنها به برداشتمان از یک یا چند آیه اکتفا کنیم، بلکه باید مجموع آیات قرآن و احادیث امامان معصوم (علیهم السلام) را مورد بررسی قرار دهیم. آنچه از مجموع آیات و روایات به دست می‎آید این است که انسان، اشرف مخلوقات است و خداوند همۀ موجودات و هستی را برای انسان آفریده است و ماهیت انسان از منظر خداوند، همواره دارای کرامت و احترام بوده، مگر اینکه به سبب دلایل خاصی یا از جهاتی بعضی از انسان‎ها را پست و بی ارزش معرفی کرده باشد؛ همچنان که در آیۀ زیر می‎فرماید:

«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا»

«خداوند اعلام می‌دارد که انسان را تکریم کرده و او را در خشکی و دریا بر مرکب‌ها نشانده و از امور پاکیزه روزی داده و بر بسیاری از مخلوقات، برتری ویژه داده است».[1]

 

 

بنابراین در آیاتی مانند آیۀ «أَلَمْ یَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِیٍّ یُمْنَى»[2] و آیۀ «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا»[3]، منظور قرآن این نیست که به ساحت انسان از آن جهت که انسان است جسارت و توهین کند؛ بلکه با این هدف است که به انسان بفهماند که او در ابتدا چیزی نبوده و از یک منی نجس و بی‌ارزش آفریده شده و این خداوند بوده که او را از هیچ و عدم به عرصۀ حیات آورده است و پس از چند ماه بودن در داخل شکم مادر و سپس خروج از رحم او و تغذیه و پرورش به قدرت و جمال و مقام و ثروت و ... می‌رسد؛ ولی متأسفانه به محض اینکه به این‎گونه از امور می‌رسد، خداوند را از یاد می‎برد و فریفتۀ امور دنیوی می‎شود؛ هنان که که خداوند در آیۀ «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِیمِ»[4] انسان را مورد خطاب قرار داده و می‌فرماید که ای انسان! چه شده است که نسبت به پروردگار کریم و بخشندۀ خودت، ناسپاس و گستاخ شده‌ای؟.

 

 

درنتیجه باید گفت که مقصود اصلی از این قبیل آیات، آن است که انسان متوجه شود که هر ارزش و قدرتی دارد، از آن خودش نیست و هر چه دارد، از خداوند قادر متعال است و به همین خاطر نباید نسبت به نعمت‌های الهی ناسپاسی کند و دچار فراموشی و کفران نعمت شود و از یاد خداوند غافل شود.

 

 

 

کلیدواژه‎ها: قرآن، انسان، ناسپاسی، ارزش.

 

 

 

---------------------------------------

پی نوشت‎ها:

۱. اسراء/ ۷۰.

۲. قیامت/ 37 و 75.

۳.انسان: ۷۶/ ۲.

۴.انفطار: ۸۲/ ۶.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما