در این مقاله ما در پی آن هستیم که ثابت کنیم که قرآنی که پیامبر اکرم ص آورده است نه تنها از دید مسلمانان جهان به عنوان یک معجزه شناخته شده است بلکه حتی دانشمندان غربی که فقط اطلاعاتی از اسلام دارند نتوانسته اند حقانیت این معجزه جاوید را انکار کنند بلکه به حقانیت و علمیت و جامعیت و آنلاین و بروز بودن و... اعتراف نموده و به آن اقرار می کنند. از جمله دانشمندان غربی موریس بوکای می باشد که پزشک مسلمان فرانسوی و عضو جامعه فرانسوی مصر شناسی و نویسنده چندین کتاب برجسته بوده است نظر این دانشمند با دید علمی به این شکل می باشد : 1. موريس بوكاي « بررسي كامل عيني و بيطرفانه قرآن در پرتو دانش نو ما را به درك توافق بين اين دو (قرآن و علم) رهنمون ميسازد و اين حقيقت را نيز روشن ميسازد كه در زمان محمد، نه او و نه هيچ انسان ديگري، نميتوانست چنين مطالب شگفتانگيزي را كه مطابق علم امروز است، به رشته تحرير در آورد» (نظريه دانشمندان جهان درباه قرآن و محمد، 32؛ نزبرو، جان، مطالعات قرآني، 251). 2. ولتر نشر خود را با دید ادبی این گونه عرضه می دارد : « اگر تمام قرآن را از اوّل تا آخر بخوانيد، يك واژه كودكانه در آن نخواهيد يافت. قرآن در حقيقت مجموعهاي است از پندهاي اخلاقي، دستورهاي ديني، راز و نياز به درگاه خداوند، هشدار و تشويق جهانيان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا» (ونزبرو، جان، همان، 202). 3. دكتر گوستاولوبون مورخ بزرگ و مشهور فرانسوي نظر خود را با دید روان شناسی این گونه بیان می دارد : « قرآن كه كتاب آسماني مسلمانان است، به تعاليم و دستورات مذهبي منحصر نميشود، بلكه مشتمل است بر دستورات سياسي و اجتماعي، خيرات، نيكي، مهماننوازي، اعتدال در خواهشهاي نفساني، وفاي به عهد، اكرام به والدين، كمك كردن به بيوه و يتيم و سرپرستي آنان، نيكي كردن در مقابل بدي و... كه در موارد متعددي به آنها تأكيد شده، و در آن تمام اين صفات و خصلتهاي پسنديده تعليم داده شده است» (همان، 50). 4. ادوارد گيسبون ایشان با دید حقوقی و قانونگذاری نظر خود را درباره قرآن ارائه داده است : « قرآن دستور عمومي و قانون اساسي مسلمين است؛ دستوري است شامل مجموعه قوانين ديني، اجتماعي مدني، تجاري، نظامي، قضايي، جنايي و جزايي» (اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، 60؛ وات، مونتگمري، همان، 100). با توجه به گفته های ارائه شده توسط این دانشمندان غربی ، پی می بریم که این کتاب جاودان است نه برای مسلمانان بلکه برای غیر مسلمانان و قابل عبرت است و می توان حتی برای غربیان یک قانون اساسی باشد . یک سخن اگر حق باشد هیچ گاه نابود و محو نمی شود و معارف بالای قرآن چون حق است و ما را به سعادت ابدی می رساند نابود شدنی نیست بلکه حتی کسانی که با قرآن انس ندارند ، قرآن برای آنها دارای اهمیت خواصی دارد . شاعر درباره دریافت قرآن می سراید : در آن سامان که سامان نیست کس را پناه هر مسلمان است قرآن چه خوب است که شاعر بسراید : در آن سامان که سامان نیست کس را پناه هر انسانی است قرآن ما به عنوان مسلمان بایدبیش از غربیان و غیر مسلمانان مطالعه خود را در زمینه قرآن شناسی و قرائت آن و ... بالا ببریم .