مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب اولین قدم در جامعه سازی و انس با قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

رحمتی هستم. از تاریخ 28 دی 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 160 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
اولین قدم در جامعه سازی و انس با قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

این پرونده را با 45 اثر دیگر آن ببینید

اولین قدم در جامعه سازی و انس با قرآن:
قرآن کریم برنامه و نگاه گسترده‌ای برای محیط زندگی انسان یعنی جامعه دارد و محور اصلی جامعه را انسان قرار داده است، چون انسان آرمان‌های اطرافش را با جامعه هماهنگ می‌کند و می‌تواند آن را بسازد، به همین دلیل بهترین برنامه‌سازی و جامعه سازی را می‌توان در کتاب آسمانی الهی مسلمانان پیدا کرد، برخلاف جامعه‌شناسی که عده‌ای به‌اصطلاح متفکر جامعه‌شناسی در کافه‌ها با خوردن قهوه و... نظریه‌ای را مطرح می‌کنند و نتیجه‌گیری نموده و برای آن پایانی را در نظر می‌گیرند.
جامعه‌شناسی به‌عنوان یک علم زندگی گذشته را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن‌ها نتیجه‌ای را بیان می‌کنند و ازنظر بزرگان این علم بهترین جامعه‌شناسی تبیینی و توصیفی جامعه‌شناسی بر اساس گذشته است، درصورتی‌که شاید تاریخی که آن‌ها نقل کرده‌اند نقطه مثبت و چندان قابل‌توجهی نداشته باشد، برخلاف جامعه‌شناسی الهی که در قرآن کریم آورده شده و خداوند بهترین نقاط تلاقی انسان با جامعه اطرافش را بیان نموده تا بتوان بر اساس تجربیات بهترین تصمیم را برای محیط گرفت.
قرآن کریم جامعه سالم را درگرو ساختن انسان می‌داند به همین دلیل فرموده: اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» به همین دلیل در روایات اولین قدم برای خودسازی و انسان کامل شدن راست‌گویی هست از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ لَم یَبعِث نَبِیَاً إَلَّا بِصِدقِ الحَدِیثِ وَ أَدَاءِ أَلأَمانَةِ اِلَى البِرِ وَ الفَاجِرِ؛ خداوند متعال هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر به‌راستی در سخن گفتن و اداى امانت به نیکوکار و بدکار.» (1)
خداوند متعال جامعه سازی را در فرد سازی خلاصه نموده مثل آیات: «قَرَّبْناهُ نَجِيًّا» «2» ما او را به همرازی خود نزديك كرديم، «أَنَا اخْتَرْتُكَ» «3» من تو را برگزيده‏ام، «اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي» «4» تو را براى خود ساختم؛ پس اول باید خودمان را بسازیم آن‌هم تحت نظر خداوند، ائمه و قرآن کریم بعد جامعه سازی به وجود می‌آید و این اهداف به‌غیراز انس با قرآن کریم به وجود نخواهند آمد.
-----------------
1-اصول کافی، ج 2، ص 104.
2-. مريم، 52.
3- طه، 13.
4-طه،41.


#حیات_طیبه

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما