اگر کسی گوشتخوار نیست و باز مخالفه با قربانی، این مشکل اونه نه مشکل ما، دلیل نمیشه ما از شیوه غذایی اون پیروی کنیم.
طرف داره غیرمتعارف غذا میخوره، ولی ما مثل همهی آدمای دنیا غذا میخوریم.
این آدمایی که گوشتخوار نیستن استثناء هستند و ما باهاشون کار نداریم
اما اینکه یک روز خاصی در اسلام قربانی میکنن، علاوه بر خیلی از حکمتهای که این ماجرا داره، فقط در حد فهم خودم برات میگم که فلسفهاش تقسیم گوشتهای قربانی بین فقراست
تو روزای عادی که کسی به مردم فقیر توجه نمیکنه یا حداقل کمتر توجه میکنن حداقل تو این روز خیلیها گوشت گیرشون میاد بخورن
این از این ...
اما کی گفته زرتشتیها قربانی نداشتن؟
اتفاقاً قربانی داشتن و خیلی هم فجیع قربانی میکردن، مثلاً گاو رو با چوب تو سرش میزدن تا بمیره، گوسفند هم قربانی میکردن و حتی برای کفاره گناهاشون و اینکه برخی از خطاهاشون بخشیده بشه، باید تعدادی مشخص از بعضی حیوانات و جانوران، مثل مورچه، مار، قورباغه و ... رو میکشتن
سعید: واقعاً؟ این چیزی که گفتی، تو آیین زرتشت اومده؟!
گفتم: آره، رفتیم خونه بیا بریم اتاقم تا سنداشو بهت نشون بدم، کتابشم دارم
بعدش نگاهی بهش کردم و گفتم: اما کاشتن درخت ...
کار بسیار خوبیه و پیشنهاد بسیار عالی ...
اونایی که قربانی میکنند میتونن درخت هم بکارن و ماها هم که حج نرفتیم و واجب نیست قربانی بدیم میتونیم بریم درخت بکاریم
اگر موافقی پاشو بریم دو تا نهال بخریم و یه جا پیدا کنیم و بکاریمش
لبخندی زد و گفت: تو راه برگشت یادم بیار از اون بنده خدا عذرخواهی کنم، بهش بیادبی کردم کارم درست نبود
بعد از اینکه دو تا نهال رو کاشتیم به سمت خونه راه افتادیم که دوباره اون بنده خدا رو دیدیم، داشت پیادهرو تمییز میکرد.
سعید پیاده شد و ازش عذرخواهی کرد و به سمت خونه حرکت کردیم
منبع:
۱) مقاله نوروز و مهرگان ستون های استوار فرهنگ ایرانی
۲) شرح و ترجمه وندیداد هاشم رضی، ج2 ص 613