مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب بررسی سنت پاداش و مجازات در دنیا از منظر قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
بررسی سنت پاداش و مجازات در دنیا از منظر قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 30 مهر 02

 

 

مقدمه

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که اینگونه نیست که خداوند متعال در انجام کارهای خیر یا شر، تنها در فراهم آوردن زمینۀ انجام اعمال با انسان‎ها همراهی داشته باشد، بلکه بالاتر از این امداد و یاری، خداوند در همین دنیا نیز زمینۀ پاداش برای نیکوکاران و مجازات برای بدکاران و کافران را فراهم می‎کند و انسان‎ها در همین دنیا هم نتیجۀ بسیاری از اعمال خیر و شر خود را دریافت می‎کنند.

خداوند متعال در قرآن کریم دو گونه پاداش را برای مؤمنان عنوان کرده است: یکی اینکه در اثر کارهای نیکی که انجام می‎دهند، زمینۀ هدایت‎های بیشتر و توفیقات روزافزون را هم نصیب آن‎ها می‎کند و دوم اینکه خداوند بر اساس رحمت و حکمت خود، نعمت‌های بی‌حسابی را بر آنان نازل می‎کند که در هر دو زمینه، آیات زیادی از قرآن نوید مناسبی را به مؤمنان و هدایت یافتگان می‌دهد. پاداش اول که فراهم کردن هدایت‎ها و توفیقاتِ بیشتر‌ است، در آیات متعدّدی از قرآن آمده است؛ از جمله می‌فرماید: 

﴿وَیزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدىً وَالْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَخَیرٌ مَرَدًّا.[1]

خدا کسانى را كه هدایت یافته‏اند بر هدایتشان مى‏افزاید و اعمال شایسته که باقى ماندنى است پاداش آن نزد پروردگارت بهتر و نتیجۀ آن نیکوتر است﴾.

در سوره عنکبوت:

﴿وَالَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ.[2]

و کسانى كه در اقامۀ دین ما مجاهده مى‏كنند ما به سوى راه‏هاى خود هدایتشان مى‏کنیم و خدا همواره با نیکوکاران است﴾.

بسیار آشکار است که منظور از هدایتی که در این آیات از آن یاد شده، به معنایِ هدایتِ ابتدایی که شامل همۀ افراد بشر اعم از مؤمن و کافر می‎شود، نیست و همین‎طور به این معنا هم نیست که خداوند دست مؤمنان را می‎گیرد و آن‎ها را تا به بهشت می‎برد؛ بلکه یک روش خاصّی از هدایت است که در دنیا برای مجاهدان و مؤمنان راستین مهیّا شده است.

در آیه‎ای دیگر آمده است:

﴿ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ یؤْمِنْ بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَی‏ءٍ عَلِیمٌ.[3]

هیچ مصیبتى نمى‏رسد مگر به اذن خدا و کسى كه به خدا ایمان آورد خدا دلش را هدایت مى‏کند و خدا به هر چیزى دانا است﴾.

آیات فوق به روشنی دلالت دارند بر اینکه نوعی از هدایت خاص است که خداوند متعال به عنوان ِپاداشِ مؤمنان برای آن‎ها در نظر گرفته است‎‎ که مشروط به هدایتِ تشریعی آنان است. جالب‎تر اینکه این نوع از هدایت حتّی نسبت به برخی از سنّت‌هایِ الهی که قضایِ الهی بر تحقّقِ بلاقید و شرطِ آن‌ها قرار گرفته تأثیر خود را می‎گذارد؛ بدین‎گونه که در اثر تضّرع و انجام اعمالِ نیکِ توسط افرادِ جامعه، قضای الهی در مواردی قابل تغییر است و موارد متعدّدی در روایات ما وجود دارد که قضای الهی بر اثرِ اعمالِ نیکِ بندگان مانند کمک به مستمندان، صلۀ رَحِم، احترام به پدر و مادر و... تغییر یافته است.[4]

آیات دیگری از قرآن کریم نیز به این نکته اشاره می‌کنند که علاوه بر مسئلۀ هدایت، بسیاری از پاداش و نعمات وافرِ مادی و معنوی دیگری هستند که بر اثرِ ایمان و مجاهدت، نصیب بندگان ِشایستۀ خداوند می‎شود؛ همچنانکه در سورۀ مبارکۀ مائده این‌طور می‌فرماید: 

﴿وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَالْإِنْجِیلَ وَما أُنْزِلَ إِلَیهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لآکِلوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَكَثِیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یعْمَلُونَ.[5]

و اگر اینان تورات و انجیل را بدون کم و کاست و هم چنین قرآنى را كه به‌ سویِ ایشان نازل شد اقامه کنند محقّقاً از بالاىِ سر [آسمان] و پائینِ پاهاى خود [زمین] روزى خواهند خورد؛ بعضى از اینان مردمى معتدل‌اند و لیکن کارهایى که بیشترشان مرتکب مى‏شوند زشت و ناپسند است﴾.

هرچند که این آیه دربارۀ اهلِ تورات و انجیل سخن می‎گوید، اما با الغایِ خصوصیّت از مصداق این آیه می‎توان آن را در مورد مسلمانان نیز جاری دانست؛ یعنی همچنان که یهودیان و مسیحیان در صورت عمل به فرامین تورات و انجیل از نعمت‌های فراوان بهره‌مند می‌شوند، قطعاً اگر مسلمانان هم اقامۀ قرآن کنند باز تعبیرِ ﴿لآکِلوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ﴾ برای آن‌ها قابل تکرار و قابل صدق است.

آیۀ دیگر در سورۀ مبارکۀ جنّ می‌فرماید: 

﴿وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا.[6]

و اینکه اگر جنّ و انس در راه رشد و هدایت، استقامت بورزند ما ایشان را آبى گوارا و زیاد مى‏چشانیم﴾ 

اختلاف نظرهایی دربارۀ مقصود قرآن از عبارت «آب گوارا» وجود دارد که برخی آن را به معنایِ مادّیِ آن می‎گیرند و بعضی دیگر، مفهومی کنایی غیر از آب را برای آن در نظر می‎گیرند، امّا در هر صورت چه مُراد، آب باشد و چه روزی‌هایی که بر پایۀ وجودِ آب برای آن‌ها فراهم می‌شود، می‌تواند شاهدِ همین مطلب باشد که آیۀ شریف، استقامت در راهِ حقّ را زمینۀ نزولِ نعمت‌هایِ متعدّدِ الهی معرفی می‌کند.

از طرف دیگر نیز سنّتِ مجازاتِ دنیوی، افرادِ کافر، منحرف و بدکار را رَها نخواهدکرد که دو صورت دارد؛ بدین توضیح که گاهی انسان ِکافر و فاسق توجه به مجازات بودن آن دارد و گاهی نیز اساساً به این حقیقت پی نمی‌برد و بالعکس تصور می‎کند که خیر و نعمت بر سر او در حال نازل شدن است.به هر حال در هر صورت، عاقبتِ حقیقتِ عذابِ دنیایی بر کارهایِ ناپسند روشن می‌گردد. البته سنّت مجازات، زمانی به وقوع می‎پیوندد که انسان کافر یا بدکار مدّت زمانی با گناه خو گرفته باشد و پس از نشان دادن ِخُبثِ باطن و ثبات و استمرارِ در عناد، گرفتارِ عذابِ الهی می‌گردد؛ همچنانکه قرآن کریم می‌فرماید:

﴿كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِیدُ الْعِقابِ.[7]

[آنان‌] به شیوۀ فرعونیان و کسانى كه پیش از آنان بودند آیات ما را دروغ شمردند؛ پس خداوند به [سزاى‌] گناهانشان [گریبان‌] آنان را گرفت، و خدا سخت‌كیفر است﴾. 

در جای دیگر، مصیبت‌های دنیایی مردمان را جزای بعضی از بدی‌های آنان معرفی می‌نماید و می‌فرماید:

﴿وَما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیدِیكُمْ وَیعْفُوا عَنْ كَثِیر.ٍ[8]

و مصیبت‌هایی که به شما مى‏رسد به خاطر اعمالى است كه به دست خود کرده‏اید و خدا از بسیارى از گناهان در مى‏گذرد﴾.

و در آیۀ دیگر، پدیدار شدن فساد و تباهی را معلولِ اعمالِ بدِ مردمان معرفی می‌نماید:

﴿ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ.[9]

فساد و پریشانى در خشکى و دریا به خاطر کارهایى كه مردم انجام داده‏اند آشکار شده؛ خدا مى‏خواهد کیفر بعضى از اعمالشان را به آن‌ها بچشاند شاید به سوى حق بازگردند﴾.

قابل توجه است که گاهی برای بعضی از افراد، این سنّت، سریعاً به وقوع می‎پیوندد و در مورد برخی دیگر ممکن است مدتی طول بکشد و فاصلۀ زمانی بیشتری را به طول بینجامد و یا اینکه حتی ممکن است که پاره‎ ای از دوران و زمان‌ها به دلیل بعضی از مصالح یا بعضی از امورِ دیگر، اجرای این سنّت‌ها به طور موقّت به تأخیر بیفتد، ولی به هر حال این سنّت، سنّتِ «پایداری پاداش و مجازات در دنیا» است؛ مثلاً قرآن کریم دربارۀ عذابِ امّتِ پیامبر (صلّی الله علیه وآله) در صورتی که کار ناشایستی انجام دهند، می‌فرماید:

﴿وَما كانَ اللَّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یسْتَغْفِرُونَ.[10]

ولى تا تو در میان آن‌ها هستى، خداوند آن‌ها را مجازات نخواهد کرد و [نیز] تا زمانی که استغفار مى‏کنند خدا عذابشان نمى‏کند﴾.

این آیۀ شریف نشان می‌دهد که عذابِ الهیِ نزدیک، بر اثر دو چیز برداشته می‌شود؛ یکی حضور پیامبر عظیم الشأن اسلام در جامعه و دیگری استغفارِ مردمی که خود مبتلا به گناه‌ بوده‌اند.

 

کلیدواژه: قرآن، سنت الهی، پاداش، مجازات.

 

----------------------------------------------

پی‎نوشت‎‎ها:

1. مریم/ 76.

2. عنکبوت/ 69.

3. تغابن/ 11.

4. رجوع شود به کتب روایی مثل کافی

5. مائده/ 66.

6. جن/ 16.

7. آل‎عمران/ 11.

8. شوری/ 30.

9. روم/ 41.

10. انفال/ 33.

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما