مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب بصیرت حضرت زینب
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

رجبی هستم. از تاریخ 02 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 8 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
بصیرت حضرت زینب

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 29 مهر 02


عظمت و فضیلت حضرت زینب را میشود از انتخاب نام «زینب» برای ایشان فهمید چون در لغت، به معنای «درخت نیکو منظر» آمده(1) و معنای دیگر آن «زین اب» یعنی «زینت پدر» است. و به راستی زینب برای مکتب اسلام و مرام پدر، مایه زینت و آبرومندی بی نظیر بوده است.

شمردن فضایل حضرت زینب سلام الله علیها ، آنقدر زیاد است که نه من توان آن را دارم که بشمرم و نه این مقام ، مجال آن را میدهد! فقط جرئه آبی از دریای بی کران معرفت ایشان را برمیداریم و سرلوحه زندگی خود قرار می دهیم و آن «بصیرت» ایشان است.

بصیرت یعنی چه؟

معنای خیلی خودمانی بصیرت یعنی فهم درست و اقدام به موقع و به هنگام!

کربلا آن قصه پر غصه ما ؛ اما در خودش زیبایی های زیادی دارد! از شوق شهادت اصحاب امام حسین (ع) ، تا مهلت گرفتن ایشان برای یک شب عبادت بیشتر ، از قطعه قطعه شدن جوان حسین (ع) ، تا شهادت دو فرزند حضرت زینبت بی آنکه از خیمه بیرون بیاید حضرت زینب تا مبادا حسین خواهر را ببیند و احساس شرم کند! از ندیدن کربلا جز زیبایی تا برگشتن حر لحضه آخر و....

همانطور که گفتیم فهم و اقدام به موقع یعنی بصیرت و این همان کاری است که حضرت زینب با تمام مصیبت هایی که داشت به خوبی آن را انجام داد! آنجایی که در مقابل دشمن بود ذره ای احساس عجز و سستی و ناتوانی نکرد و در سوال اینکه کربلا چگونه بود ؟(به تمسخر) ، فرمود : ما رایتُ الا جمیلا(2)! یعنی من جز زیبایی ندیدم! نباید در مقابل دشمن احساس ناتوانی کرد که او را جری تر و گستاخ تر و داغ دل شما و زخم زبان آنان را بیشتر خواهد کرد! و اون موقعی که باید گریه و عزاداری کند برای عزیزان شهیدش این کار را کرد! همان موقعی که امام عازم میدان بود ، دست و پای امام را می بوسید و نمی توانست دل بکند تا موقعی که آمد و بوسه بر گلوی بریده شده زد.....!

و اون موقعی که باید از دین دفاع کند با تمام توان ایستاد و با خطبه های آتشینش دفاع کرد از حقانیت حسین (ع) و چنان آتشی به جان یزید ملعون انداخت که خود یزید هم ناتوان شد از پاسخ و جرم کشتن امام حسین (ع) را به گردن عبیدالله انداخت و در مقابل منطق محکم حضرت زینب زانو زد! و حضرت زینب با جملاتی قاطع فرمود :[اى یزید] هر چه نیرنگ دارى به کار بند و نهایت تلاشت را بکن و هر کوششى که دارى به کار گیر؛ امّا به خداسوگند [با همه این تلاش ها] یاد ما را [از خاطره ها] محو نخواهى کرد و [چراغ] وحى ما را خاموش نتوانى نمود و به موقعیت و جایگاه ما آسیب نخواهى رساند. هرگز لکّه ننگ این کار، از تو پاک نخواهد شد. راى و نظرت سست و زمان دولت تو اندک است و جمعیت تو به پراکندگى خواهد انجامید در آن روز که منادى ندا دهد: «لعنت خدابر ظالمان باد».(3)

حرت عقیله العرب چنان کاری کرد بعد از حادثه کربلا و چنان مردم را با خبر کرد از پلیدی یزید و درستی راه امام حسین (ع) که به حق فرموده اند اگر حضرت زینب نبود ، کسی نبود که کربلا را بازگو کند و آن حادثه عظیم در پیله ی حیله ها و نیرنگ های یزیدیان می ماند و همه می گفتند چون حسین بر حاکم وقت خروج کرده پس باید می کشتنش........

سرّ نی در نینوا می‌ماند، اگر زینب نبود
کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود

از خدا می خواهم به حق حضرت زینب به ماهم قدرت فهم درست و اقدام به موقع در جهت حمایت و دفاع از دین ، عنایت بفرماید انشالله ....

منابع :

1.جبران مسعود، الرّائد، ترجمه رضا انزابی، چ دوم، مشهد، آستان قدس رضوی، 1376، ج 1، ص 924.

2 . بحارالانوار، ج 45، ص116

3.مقتل الحسين مقرّم، ص 357 - 359؛ بحارالانوار، ج 45، ص 132 ـ 135

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما