مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب بهانه های سست و واهی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

سید هستم. از تاریخ 27 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 344 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
بهانه های سست و واهی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

بهانه های سست و واهی:


بهانه آوردن یکی ازمصادیق بی صداقتی اشخاص است، که متاسفانه در جامعه مسلمان ما، بیشتر در کارهای عمدتا دینی، نمود پیدا می کند.

 بهانه آوری در دین و دنیا چنان نکوهیده است که پیامبر مکرم اسلام، محفوظ ماندن از آن را از خدا می خواهد: «امْنُنْ عَلَيْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْكَسَلِ و...؛ خدایا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی دار و از سستی ، تنبلی و... محفوظمان دار.»[1]

ما انسان ها، بیشتر در کارهای خطیر، بهانه می آوریم تا از مسولیت آن شانه خالی کنیم. یکی از کارهای خطیر، دینداری است. برخی از ما برای طفره رفتن از مسولیت نماز وروزه و خمس و زکات و مانند آن، چه بهانه هایی که نمی آوریم. برخی از بهانه ها چنان سست هستند که با کمترین استدلالی، دروغ بودن آنها آشکار می شود. خیلی از بهانه های ما برای فرار از آموزه های دینی، مانند استدلال یهود زمان پیامبر[2] برای ایمان نیاوردن به ایشان است. «وَ إِذا قيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَيْنا وَ يَكْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ‏ تَقْتُلُونَ‏ أَنْبِياءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ؛ و هنگامى كه به آنها گفته شود: «به آنچه خداوند نازل فرموده، ايمان بياوريد!» مى‏گويند: «ما به چيزى ايمان مى‏آوريم كه بر خود ما نازل شده است.» و به غير آن، كافر مى‏شوند؛ در حالى كه حق است؛ و آياتى را كه بر آنها نازل شده، تصديق مى‏كند. بگو: «اگر (راست مى‏گوييد، و به آياتى كه بر خودتان نازل شده) ايمان داريد، پس چرا پيامبران خدا را پيش از اين، به قتل مى‏رسانديد؟!»[3]

مثال: برخی از کسانی که دم از کمک به خلق می زنند و به بهانه کمک به خلق، حج رفتن را نیز به حاشیه می برند، غافل از آنند که خداوند، خمس و زکات را برای کمک به خلق نیازمند خود قرار داده است. این بهانه آنها خیلی سست و بی پایه است؛ اما چون تکرار و تبلیغ می شود، بی پایه بودن آن کمتر به نظر می رسد.

پی نوشت

1ـــ بحار الأنوار( ط- بيروت)،مجلسى، ج91، ص125.
2ــ تفسیر نمونه ج1 ص349
 3ــ بقره/91

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما