خون پاک گاهی آبی طاهر است یعنی پاک است مثل آب میوه یا دوغ ... که این گونه مایعات چون پاک هستند میشود از آنها برای نوشیدن استفاده کرد اما آب مضاف چون مطلق نیست لذا نمی تواند چیزی را پاک کند ، بنابراین اگر چیز نجسی را با این مایعات بشوئی پاک نمی شود اما گاهی آبی خالص است و به عبارتی مطلق است ، که این چنین آبی علاوه بر اینکه طاهر است طهور نیز هست یعنی نه تنها پاک است ، بلکه پاک کننده نیز هست ، یعنی اگر چیز نجسی را با آب خالص شتشو دهی پاک می شود با توجه به این مقدمه فقهی عرض می کنم که : گاهی اشخاصی هستند در شغل کارمند ، کشاورز یا کارگر یا کاسب ...، که در طول زندگی خودشان انسانهایی درست کار هم هستند و مقید به امور شرعی از قبیل نماز و روزه و خمس و زکات هم هستند ، این اشخاص مثل آب طاهرند ، یعنی انسانهای پاکی هستند اما پاک کننده نیستند ، یعنی این طور نیست که بعد از مرگشان تاثیری در جامعه داشته باشند اما بعضی از انسانها به جایی می رسند که نه تنها طاهرند بلکه بالاتر طهور ( پاک کننده ) نیز هستند ، یعنی علاوه بر اینکه خودشان آدم طاهری هستند ، اطرافیان و جامعه را نیز پاک می کنند ، در مورد شهدای کربلا می خوانیم « بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ وَ فُزْتُمْ فَوْزاً عَظِيماً [1]» یعنی : پدر و مادر فدایتان ، هم خودتان طیب و پاک هستید هم زمینی که در آن فدن شدید ...» شهدای ما هم که الگویشان ابی عبدالله الحسین علیه السلام بود نه در حد سیدالشهداء بلکه در مقیاس خودشان باعث نوارنیت و تعالی جامعه می شوند , لذا بقول آیت الله جوادی آملی: در سنگرها آنچه باعث هدایت و تعالی بچه های رزمنده شده بطوری که شهادت آرزویشان می شد , حسین حسین بود , نه سرودهایی مثل ایران ای مرز پر گهر شهیدی که نه تنها در زمان خودش با خونش از جان ، ناموس و مال مسلمانان را حفظ کرده بلکه بعد از 30 سال با آمدن استخوانهایشان ، فضای محیط و جامعه غبار آلود و دنیازده جامعه را عطرآگین به بوی خدا می کنند، این تاثیر و پاک کنندگی شهید اکسیری است که خداوند در قبال خلوص شهید که همه هستی اش یعنی جان شیرین خویش را در راه رضای خداوند اعطا می کند , زیرا در دادن جان در راه خدا دیگر نمی شود ریا کرد یا برای غیر خدا جان داد .
[1] المزار الکبیر ص 465