مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب ترور شناختی افکارعمومی چگونه اتفاق می‌افتد؟
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

علیرضا هستم. از تاریخ 29 تیر 1398 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 18 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
ترور شناختی افکارعمومی چگونه اتفاق می‌افتد؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 10 تیر 02

ترور شناختی افکارعمومی چگونه اتفاق می‌افتد؟

چند نمونه از تیترهای خبری شبکه های بیگانه را در تصاویر پیوستی مطالعه بفرمایید. مملو از تحریف، پاره‌حقیقت گویی، دروغ، مغالطه، تمسخر، اغراق و برچسب زنی.
بدون شک با جهت دادن، آلوده کردن و #بمباران_سبد_مصرف_خبری_جامعه می توان ذهنیت اجتماعی را مدیریت کرد.(common sense) یا فهم مشترک اجتماعی، سیبل عملیات شناختی برای مهندسی افکار عمومی به شمار می‌رود. 

اینکه تیتر برجسته‌ و هماهنگی توسط "من و تو" و "بی‌بی‌سی" و...  کار می‌شود با این عنوان که "حکم اعدام خرس متهم به قتل به تعویق افتاد"، چیزی جز #تکنیک_شبیه‌سازی، برانگیختن احساسات، طعنه‌زنی و تولید شبهه و فرایند متهم کردن و تولید چالش‌ شناختی در موقعیت مشابه علیه جمهوری اسلامی نیست.

نکته حائز اهمیت این است که اخبار خرد و جزییات ظاهرا بی‌اهمیت مثل این تیتر خبری که " در تصادف پژو پارس با اسب، راننده فوت کرد" یا "مصرف سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران" و...، هدف اصلی #مسموم‌سازی_ارتکازات و فهم مشترک جامعه و شورش افکارعمومی علیه خودش و یک #خودانتقادی_القایی و مهندسی شده است که اشاره شد.

هرگاه ارتکازات و به اصطلاح common sense جامعه آلوده شد، گپ های عمومی و گفتگوهای روزمره را #دیالوگ‌های_آلوده هرچند بی‌اهمیت ولی با قابلیت رسوب یافتن و ته‌نشین شدن، پر خواهد کرد و انباشت این مسمومیت‌های کوچک به یک ذهنیت مقاوم شده علیه باورها و کلان روایت‌های جامعه خواهد انجامید و مرجعیت فکری و شیوه اندیشه افکارعمومی تغییر خواهد کرد.

علیرضامحمدلو، مدرس و کارشناس رسانه

عصر تبیین، عصر رسانه
@asre_tabyin

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما