مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تزکیه از منظر قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تزکیه از منظر قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 02 آبان 02

مقدمه

تزکیه دارای معناى گسترده‎ای است و مفاهیم زیادی را در بر مى گیرد؛ از پاکسازى و تصفیۀ روح از آلودگى شرک و اخلاق رذیله گرفته تا پاکسازى عمل از محرمات الهی و پالایش مال و جان به وسیلۀ دادن زکات در راه خدا؛ همچنان که آیۀ زیر این مطلب را می‎رساند:

«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیْهِمْ بِها: از اموال آن‎ها صدقه‎اى (زکات) بگیر تا آن‎ها را به وسیلۀ آن پاکسازى و تزکیه کنى».[1]

 

باید به این نکته توجه داشته باشیم که در آیات قرآن، ابتدا به مسئلۀ تزکیه پرداخته شده است و بعد از آن ذکر پروردگار و سپس نماز مطرح شده است به تعبیر بعضى از مفسران، مراحل عملى‎ای که هر انسان مکلّفی باید بپیماید، سه مرحله است: نخست، اینکه عقائد و افکار فاسد از قلب و دل بزداییم، سپس حضور معرفة اللّه و صفات و اسماء او در دل و در نهایت در عمل به خدمت پروردگار اشتغال پیدا کنیم؛ همچنان که در قرآن آمده است:

«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّىٰ  وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ

به یقین کسی که پاکی جست (و خود را تزکیه کرد)، رستگار شد و (آن که) نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند».[2]

 همچنین این نکته نیز قابل توجه است که در این آیات، نماز فرع بر ذکر پروردگار به شمار آمده است که به این معنا است که تا انسان به یاد خدا نیفتد و نور ایمان بر دل او نتابد، اقدام به نماز خواندن نمی‎کند، به علاوه اینکه آن نمازى دارای ارزش واقعی است که همراه با ذکر خدا و ناشى از یاد او باشد و این که برخی از مفسّرین، ذکر پروردگار را تنها به معناى اللّه اکبر یا بسم اللّه الرحمن الرحیم که در آغاز نماز گفته مى شود، تفسیر کرده‎اند، در حقیقت خواسته‎اند به برخی از مصادیق آن اشاره کنند.[3]

 

 

 

کلیدواژه‎ها: قرآن، زکات، پاکسازی.

 

 

 

--------------------------------

پی‎نوشت‎ها:

1. توبه/ 63.

2. اعلی/ ۱۴ و ۱۵.

3. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، سورۀ مبارکۀ اعلی، آیۀ ۱۴ و ۱۵.

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما