مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تشبیه معقول به محسوس در قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

حبیب هستم. از تاریخ 13 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 35 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تشبیه معقول به محسوس در قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 11 آبان 02



اون دنیا شراب به ما میدن !!)) یکی می گفت : ما که میخواییم تو بهشت زن خوشگل بگیریم ، یا شراب ناب بزنیم بالا ، خوب خر نیستیم که، همین دنیا این کار ها را میکنیم ! نقد و ول کنیم ، نسیه رو بچسبیم !؟ بهش گفتم : آیات قران را نفهمیدی داداش ، اون چیز هایی که خدا در قران وعده داده ، اونا تشبیه معقول به محسوسه ! گفت : یعنی چی تشبیه معقول به محسوسه ؟ گفتم : خدا چون دید ما نمیتونیم حقایق توحیدی را بفهمییم ! با سیب و گلابی و حوری و غلمان ذهن ما را نزدیک به اون حقایق کرده !؟ گفت ، چندتا مثال بزن تا درست بفهمم ! منم چندتا مثال زدم : (ید الله فوق ایدیهم) یعنی: دست خدا بالای همه دست هاست . (1)1- . (2) الرحمن علی العرش استوی ) يعني: خداوند روی كرسي نشسته است)2- . (3) الله نور السموات والارض ) یعنی : خدا نور اسمان ها و زمین است)3- گفتم اگر بخواهیم این ایات را همین جوری معنی کنیم 100 درصد کفر است ! گفت پس چه جوری معنی کنیم !؟ گفتم ، ما چون فقط با عالم دنیا مانوس هستیم نمی توانیم درک واقعی از اون دنیا داشته باشیم  واگر خدا بخواهد با زبان غیر دنیا با ما صحبت کند ما نمی فهمیم . بنابراین: خداوند با مثال ها و تشبیهات این دنیا که انها را میتوانیم حس کنیم با ما صحبت میکند! به عبارت دیگر آن مسایل عقلی و معنوی را در قالب مسایل حسی میریزد تا ما بفهمیم  مثلا چون در این دنیا پادشاهان و سلاطین به روی صندلی و کرسی تکیه میزنند و مینشینند خدا هم میفرماید من در روی کرسی نشسته ام کنایه از اینکه من پادشاه افرینش هستم که به این کار در منطق تشبیه معقول به محسوس می گویند نتیجه : در ایه اول منظور قدرت خداست، در ایه دوم منظور این است که خدا پادشاه عالم است،در ایه سوم همانطور که نور همه جا هست و الا ما چیزی را نمیتوانستیم ببینیم خدا هم همه جا هست ، حالا بریم پیش حوری و شراب : گفتم دوست عزیز ، یه ایه داریم تو قران که در ان به چهار رود بهشتی اشاره کرده است. (4) 1- رود اب 2- رود شراب 3- رود عسل 4- رود شیر گفتم ، شما فکر میکنی اون دنیا اینارو بهت میدن !؟ تعجب کرد : گفت مگه نمیدن !؟ گفتم نخیر نمیدن !؟ گفت پس چی میدن ؟ منم گفتم: علامه ی طهرانی که شاگرد علامه ی طباطبایی هست در کتاب امام شناسی (5) فرموده : منظور از رود اب : علم ومعرفت خداست که بهت میدن ! منظور از رود عسل : شیرنی های واردات به فلب انسان از عالم قدس است ، به عبارتی ان بارقه های توحیدی از ذات الهی است ، که اون قدر شیرینه مثل عسل توصیف شده ! منظور از نهر های شیر : منظور علوم شرایع و حکمت عملیه است ! و منظور از رود شراب : جذبات و انوار الهی هستنند که چنان بر قلب انسان شیرین می اید که شخص به کلی از هستی ساقط شده و مست الهی میشود ، و به همین علت به ان رود شراب گفته شده ! ( البته علامه در این کتاب دلایل خود را هم ذکر می کند . ) خلاصه : نظر دوست ما عوض شد و جور دیگر به قران و ایات ان نگاه کرد ! ان شا الله خداوند از اون شراب ها ی ناب بهشتی به همه ی ما بدهد . الهی امین 


جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب امام شناسی ، جلد 1 ، ص 186 مراجعه شود. منابع : 1- سوره الفتح. ایه ی 10 2- سوره ی طه . ایه ی 5 3- سوره ی نور . ایه ی 37 4- سوره ی محمد ، ایه ی 15 5- کتاب امام شناسی ص 183 وبلاگ : Parvazkadeh.blog.ir

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما