مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تعريف شريعت، طريقت و حقيقت‏
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت

سیدحسن موسوی هستم. از تاریخ 04 آبان 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک توزیع گر سایت توزیع گر پیام رسان فناور سایر تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 35 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تعريف شريعت، طريقت و حقيقت‏

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02


شمس‏ الدين ابراهيم ابرقوى متوفى 714 يا 711 هجرى قمرى مى‏ گويد:
 «و اما شريعت عبارت از التزام عبوديت است به امر الهى‏
و اما طريقت عبارت از تبديل اوصاف و اخلاق است به امر دانا.
و اما حقيقت عبارت از سلب اوصاف و آثار كَوْن است به ايجاب اوصاف فاعل مختار چنانكه محقق شود كه فاعل به تو، در تو اوست نه تو. چنانكه فرمود:
وَ ما مِنْ دابَّةٍ الَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها (هود 56)
نفس شريعت امر است به التزام عبوديت، و طريقت امرست به تهذيب نفس، و حقيقت امرست به مشاهده ربوبيت. پس هرشريعت كه مقرون به طريقت و مؤيد به حقيقت نباشد غير مقبول تواند بود و هر حقيقت كه ممهد و مقيد به شريعت نباشد غير محصول باشد و شريعت به ظاهر متعلق باشد و طريقت به باطن و حقيقت به سّر، لاجرم شريعت به قول منوط تواند بود و طريقت به فعل مربوط و حقيقت به حال مضبوط، و ازين جهت نبى صلوات الله عليه فرمود:
الشَّرِيعَةُ اقْوالى‏ وَ الطَّريقَةُ افْعالى‏ وَ الْحَقيقَةُ احْوالى‏»(مجمع البحرين- به احتمام- نجيب مايل هروى- انتشارات مولى ص 4482)


منبع:  انديشه عطار، نويسنده: قادر فاضلى‏، ص147.

برای مطالعه بیشتر:  فصل هشتم اندیشه عطار: شريعت، طريقت وحقيقت از ديدگاه عطار، صص146 الی 159.


نکته: لازم به ذکر است که علاوه بر سایت در تلگرام نیز کانال ضیاءالصالحین منتشر شد....(@ziaossalehin)

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما