مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفسیر آیه 7 سوره بقره
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

سعید هستم. از تاریخ 18 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 41 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفسیر آیه 7 سوره بقره

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02



آیــه­ ی 7 *«خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَ عَلَى سَمْعِهِمْ وَ عَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ»* ([آنها بر اثر دشمني و گردنكشي با حق و حقیقت كار را به جايي رساندند كه] خدا [به كيفرِ كردارشان] بر دل­هاي آنان و بر شنوايى ايشان مُهرِ [تيره ­بختي] نهاده، و [همچنین؛ به دليل دشمنی و پشتِ پا زدن به هدایت] بر ديدگانشان پرده‏اى [از غفلت آویزان کرده] است [كه حق را نمي­بينند، پس به جهت اين تاريكي و غفلت، وجودشان از راهيابي و دريافتِ هدايت و رسیدن به سعادت همواره محروم مي­ماند] و براي آنان عذابى بزرگ [در آخرت فراهم] است) سوره ی بقره . استعمال «خَتم» و موارد مشابه در قرآن «خَتَمَ اللّهُ»؛ كلمه ­ي «ختم» از جهت لغت؛ در مقابل «فتح»، به معنای «کامل کردن» یا «به پایان رساندن» است.[1] مثلاً در زمان­هاي سابق هنگامی که نامه­ ای را به پایان می­رساندند انتهای آن را مهر می­نمودند که این حرکت، نشانه­ ی ختم نامه و آخر کار بود.[2] و از جهت اصطلاح؛ به معنای «نفوذ ناپذیری در امر هدایت» به کار رفته است.[3] قرآن کریم تعابیر مختلف و متنوعی را به عنوان نفوذ ناپذیری در بحث هدایت به کار برده است که اجمالاً به آنها اشاره می­شود:[4] 1. «ختم»؛ چنان­که فرمود: «خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ»«بقره/7». 2. «طبع»؛ چنان­که فرمود: «طَبَعَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ»«نحل/108». 3. «صرف»؛ چنان­که فرمود: «صَرَفَ اللّهُ قُلُوبَهُم»«توبه/127». 4. «أکنَّه»؛ چنان­که فرمود: «إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أكِنَّةً»«کهف/57». 5. «قفل»؛ چنان­که فرمود: «أمْ عَلَى قُلُوبٍ أقْفَالُهَا»«محمد/24». 6. «غُلف»؛ چنان­که فرمود: «وَ قَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ»«بقره/88». 7. «رین»؛ چنان­که فرمود: «كَلا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كانُواْ يَكْسِبُون»«مطففین/14». 8. «تقلیب»؛ چنان­که فرمود: «وَ نُقَلِّبُ أفْئِدَتَهُمْ وَ أبْصَارَهُمْ»«انعام/110». 9. «قساوت»؛ چنان­که فرمود: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَالِكَ»«بقره/74». 10. «مرض»؛ چنان­که فرمود: «فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً»«بقره/10». حاصل آن که؛ استعمالِ «خَتم» و موارد مشابه، و همچنین نسبت دادن اين عمل به خداي تعالي، کیفري است که ریشه در اعمال فردِ گنه­کار دارد.


 [1]. مصطفوى، حسن‏(1430هـ ق)ج‏3، ص22؛ اب‍ن ‌م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏12، ص164. [2]. ر.ك: یعقوب، جعفری(1376هـ ش)ج‏1، ص53؛‌ همچنين، ر.ك: شريعتى، محمد تقى(1346هـ ش)متن، ص107؛ و نيز، ر.ك: بروجردى، سيد محمد ابراهيم(1366هـ ش)ج‏1، ص110. [3]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج۲، ص۲۲۳. [4]. همان، ص۲۲۷.

================================
برای مشاهده ی مطلب مرتبط
بيان سه نكته در آیه 7 سوره ی بقره

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما