مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفسیر آیه 92 سوره آل عمران
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

خادم المهدی هستم. از تاریخ 27 آذر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 5 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفسیر آیه 92 سوره آل عمران

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

متن سوال: مفهوم دقیق آیه «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا مما تحبون » چیست ؟ چرا در این آیه ، به جای «برّ» مثلا ، خیر نیامده و یا مثلا به صورت «ایمان شما کامل نمی شد ، مگر این که آنچه را دوست دارید انفاق کنید» ، نیامده است ؟

متن پاسخ: برّ به معنای نیکی، خوبی و از واژه “بَرّ” به (فتح باء) به معنای خشکی گرفته شده است. و چون خشکی، وسعت و گستردگی دارد، به نیکی وسیع و گسترده “بِرّ” گویند؛ پس معنی برّ توسع در کار خیر است. از جهت لغوی، “برّ” نوعی خیر است؛ یعنی سودی است که به دیگران برسد، آن هم با توجه و از روی قصد. مقابل آن، عاقّ به معنای آزار و اذیت رساندن به دیگران است؛ امّا خیر گرچه بدون توجه هم واقع شود، به هر نوع نیکی اطلاق می‏شود و مقابل آن شرّ و کار ناپسند و بد است.1 آنچه در تفاسیر برای واژه “بر” گفته‏اند، عبارتند از: 1. ثواب 2. بهشت 3. اطاعت و تقوا 4. اکرام و تفضل خداوند به بنده‏اش؛ ولی با توجه به گستردگی معنای لغوی آن به نظر می‏رسد در این موارد نیز به معنای لغوی خود به کار رفته است؛ چرا که مراد از کار خیر، اعم است و افعال قلبی، همچون اعتقاد، حق، نیت پاک و افعال جوارحی، همچون: عبادت خداوند و انفاق در راه خدا را شامل می‏شود. در آیه 177 از سوره بقره، به هر دو قسم (برای اعتقادی، ایمان به خدا و برای امور انجام دادنی، اعطا و بخشش مال) اشاره شده است؛ آیه یاد شده، در مقام تعریف “برّ” بوده، آن را به همه امور خیر، اعم از اعتقادی و عملی نسبت داده است.2 با توجه به معنا و تفاوتی که برای “بر” و “خیر” بیان شد، می‏گوییم: “برّ” نیز نوعی کار خیر است؛ ولی خیری که از روی قصد و توجه انجام پذیرد و از آن‏جا که انفاق کردن از عبادات است و نیاز به قصد قربت دارد، به کار بردن کلمه “بر” مناسب‏تر از “خیر” می‏باشد. در این آیه خداوند می‏فرماید: برای رسیدن به مقام ابرار، شرایطی لازم است؛ از جمله انفاق کردن از اموال دوست داشتنی. در ادامه برای جلب توجه انفاق کنندگان می‏فرماید: “آنچه را در راه خدا انفاق کنید، به هرگونه‏ای که باشد، هرگز گُم نشده، از خدا مخفی نمی‏ماند.” برخی مفسران، درباره آثار این آیه بر مسلمانان روایاتی نقل کرده‏اند که برای نمونه، یکی را ذکر می‏کنیم: “یکی از یاران پیامبر صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله به نام ابوطلحه انصاری در مدینه، نخلستان بسیار زیبایی داشت که زبانزد همگان بود. این باغ، در آمد خوبی داشت. او پس از نزول این آیه، خدمت پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله رسید و عرض کرد: “می‏دانی که محبوب‏ترین اموال من همین باغ است و می‏خواهم آن را در راه خدا انفاق کنم تا خیری برای آخرتم باشد.” حضرت فرمود: “به‏به! این مالی است که تو را سود می‏بخشد…” با توجه به گستردگی معنای برّ که مصادیق زیادی دارد. (ایمان به خدا، عمل صالح، جهاد، نماز، وفای به عهد و…)3 نمی‏توان به جای آن، “کامل شدن ایمان” را قرار داد؛ مفهوم آیه چنین نیست که اگر می‏خواهید ایمانتان کامل شود، انفاق کنید؛ بلکه می‏گوید: اگر می‏خواهید به مقام “بر” ـ که معنایی گسترده دارد و یکی از مصادیق آن ایمان است ـ برسید، چنین کنید. بله، انفاق کردن آنچه را انسان دوست دارد، بیانگر ایمان واقعی اوست. هم‏چنین از این آیه استفاده می‏شود که شهدا به خاطر انفاق جان خود ـ که دوست داشتنی‏ترین چیزهاست ـ برترین انسانهایی هستند که به این مقام می‏رسند.4

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها:

1. مفردات راغب، ص 114 و 300، دارالقلم، دمشق ـ صحاح اللغه، جوهری، ج 2، ص 651، دارالعلم للملایین ـ قاموس قرآن، قرشی ج 2، ص 317، ج 1، ص 180، دارالکتب الاسلامیه ـ مجمع‏البیان، علامه طبرسی، ج 2، ص 342، مؤسسه الاعلمی ـ المیزان، علامه طباطبایی، ج 3، ص 394، مؤسسه الاعلمی ـ تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم و دیگران، ج 3، ص 2، دارالکتب الاسلامیه. 2. مجمع‏البیان، همان ـ المیزان، همان ـ تفسیر قمی، ج 1، ص 135، دارالسرور بیروت ـ التفسیر الکاشف، محمدجواد مغنیه، ج 2، ص 107، دارالعلم للملایین. 3. مجادله، 9 ـ مائده، 2 ـ بقره، 177 و 189. 4. ر.ک: مجمع‏البیان، همان، ص 342 ـ تفسیر نمونه، همان، ص 3، تفسیر کاشف، همان ـ تفسیر نور، محسن قرائتی، ج 2، ص 8-125، انتشارات در راه حق.
برچسب هاتعالیم آیه نود و دو سوره آل عمرانتعالیم آیه نود و دو سوره آل عمرانتعالیم آیه نود و دو سوره آل عمران

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما