مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفسیر منتخب یک آیه از جزء بیست و یک
امتیاز کاربران 5

توزیع گر پیام رسان تولیدگر متن

الهه شجاعی هستم. از تاریخ 07 فروردین 1400 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های توزیع گر پیام رسان تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 37 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفسیر منتخب یک آیه از جزء بیست و یک

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01
در پرونده بهار معنویت

این پرونده را با 408 اثر دیگر آن ببینید

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ» (لقمان/۶)

و برخى از مردم كسانى‌اند كه سخن بيهوده را خريدارند تا [مردم را] بى‌[هيچ‌] دانشى از راه خدا گمراه كنند، و [راه خدا] را به ريشخند گيرند؛ براى آنان عذابى خواركننده خواهد بود.

 

 «لَهْوَ»، چيزى كه انسان را از هدف مهم بازدارد. «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، سخن بيهوده‌اى كه انسان را از حقّ باز دارد، مانند حكايات خرافى و داستان‌هايى كه انسان را به فساد و گناه مى‌كشاند. 

 

 مهم‌ترين عوامل گمراه كننده:

 

 سخن باطل

 طاغوت، كه با تحقير یا تهديد مردم را منحرف مى‌كند.

 وسوسه های شيطان

 عالم و هنرمند منحرف كه با استفاده از دانش و هنرش ديگران را منحرف مى‌سازد.

 صاحبان قدرت و ثروت.

 گويندگان و خوانندگانى كه مردم را سرگرم كرده و آنان را از حق و حقيقت باز مى‌دارند.

 

 خريد وسايل لهو و امورى كه انسان را از كمال باز مى‌دارد، نشانه‌ى جهالت و نادانى است. در اسلام، آهنگ‌هايى كه متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى شهوانى را تحريك نمايد، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها مى‌گويند: شنيدن آن مجاز است.

 

امام باقر عليه السلام فرمود: «غنا، از جمله گناهانى است كه خداوند براى آن وعده‌ى آتش داده است، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ‌ .... » (كافى، ج ۶، ص ۴۳۱). گناه ی كه در قرآن به آن وعده‌ى عذاب داده شده است، گناه کبیره است. بنابراين غنا، از گناهان كبيره است.

 

 زنان آوازه‌خوان و كسى كه به آنها مزد مى‌دهد و كسى كه آن پول را مصرف مى‌كند، مورد لعنت قرار گرفته‌اند. آموزش زنان خواننده حرام است.

 

امروزه استعمارگران براى سرگرم كردن نسل جوان، از همه‌ى امكانات از جمله ترويج آهنگ‌هاى مبتذل، از طريق انواع وسائل و امواج، استفاده می کنند.

 

 اسلام، براى برطرف كردن خستگى و ايجاد نشاط، ما را به سير و سفر، ورزش و شنا، كارهاى متنوّع و مفيد، ديد و بازديد، گفتگوهاى علمى و انتقال تجربه و مهم‌تر از همه ارتباط با آفريدگار هستى و ياد او كه تنها آرام‌بخش دل‌هاست، سفارش كرده است.

 امام على عليه السلام مى‌فرمايد: «لا خير فى لذة من بعدها النار» ( ديوان امام‌على عليه السلام، ص ۲۰۴).

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما