مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تمایز تأویل و واژه تفسير
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

میری هستم. از تاریخ 18 تیر 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 56 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تمایز تأویل و واژه تفسير

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

مبحث پنجم: تمایز تأویل و واژه تفسير


بدون شک واکاوی و تشخیص تفاوت دو واژه «تأویل» و «تفسير» نیازمند این امر است که در ابتدا مفهوم این دو واژه کاملاً بازشناسی، سپس به تفاوت­ های آن دو پی برده شود، اما با توجه به این که در سطور گذشته به معنای تفسیر پرداخته شد، در ادامه به مفهوم شناسی واژه «تأویل» پرداخته می ­شود.


واژه «تأویل» در متون دینی اعم از قرآن کريم و احاديث پيامبر ص و اهل بيت ع: در معانی مختلفی همچون تفسير، توجیه متشابه، بطن و ... به کار رفته است، بر این اساس در میان مفسران و نويسندگان علوم قرآن معرکه آراء شده است و اين مباحث هنوز هم ادامه دارد و از مشکل‏­ترين و پيچيده ­‏ترين مباحث علوم قرآن و تفسير شده است که به طور معمول مباحث مربوط به تأويل در ذيل آيه هفتم سوره مبارکه آل عمران[1] بيان مى‏­ گردد. باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که مبحث «تأويل» با موضوعاتی همچون «محکم و متشابه»، «ظاهر و باطن» و «هرمنوتيک»[2] در ارتباط است.


کتاب­‏هاى مستقلى نیز در رابطه با تأويل قرآن نگاشته شده ­است؛ مانند کتاب‏­هایی چون «تأويل مشکل القرآن» ابن قتيبه دينورى (276ﻫ.ق)، «قانون التأويل» ابن العربى (543 ﻫ.ق)، «روش­‏هاى تأويل» دکتر محمدکاظم شاکر و «تأويل» آيت اللَّه معرفت.


الف) واژه شناسى تأويل‏

واژه تأويل از ماده «أول» به معناى بازگشت است و در باب تفعيل به معناى بازگشت­دادن مى ‏آيد.[3] ماده «أول» به معناى «جمع و اصلاح» نيز به کار رفته ­است. [4] راغب اصفهانى مى ­‏نويسد: «التَّأْويلُ مِنَ الأَوْلِ، اَىْ: الرُّجُوعِ إلَى الْأَصْلِ ...».[5]


واژه­شناسان براى واژه «تأويل» چند معنا يا کاربرد، ذکر نموده­‏ اند:


  1. برگشت دادن چيزى به سوى هدف آن، که به دو صورت مى ‏تواند باشد:

يک. هدف، علم باشد، مثل: (وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ‏و إِلَّا اللَّهُ)[6]

دو. هدف، فعل باشد، مثل: (هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ و يَوْمَ يَأْتِى تَأْوِيلُهُ)[7]


يعنی گاهى برگشت دادن به نکته علمى است و گاهى به امرى خارجى است.


  1. تأويل به معناى تفسير

زبیدی در تاج العروس:

«التَّفْسيرَ وَ التَّأْويلُ واحِدٌ وَ هُوَ کشْفُ الْمُرادِ عَنِ الْمُشکلِ وَ التَّأويلُ رَدُّ أحَدِ المُحْتَمِلَيْنِ إلى ما يُطابِقُ الظّاهِرَ».[8]

  1. تأويل به معناى عاقبت امر نيز به کار رفته است[9]؛ همان­‏طور که برخى از معاصرین در مورد آيه 59 سوره نساء، 35 سوره اسراء و 53 سوره اعراف به این نکته اشاره نموده ­اند.

 


[1] - (مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ‏).

[2] - در مبحث مستقلی در رابطه با هرمنوتیک بحث خواهد شد.

[3] - ابن منظور اين معنا را به ابن اثير و صاحب التهذيب نيز نسبت مى‏ دهد؛ لسان العرب، ج 11، ص 32- 36؛ معجم مقائيس اللغة، ج 1، ص 159، 160.

[4] - لسان العرب، ج 11، ص 34.

[5] - المفردات، ماده أَوْل.

[6] - آل عمران : 7.

[7] - أعراف : 53

[8] - تاج العروس، ماده فسر.

[9] - مقايس اللغة، ج 1، ص 160- 162.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما