مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب توبه در قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر گرافیک

جهانتاب هستم. از تاریخ 06 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 11 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
توبه در قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 27 مهر 02


بسم الله الرحمن الرحیم

توبه یعنی بازگشت انسان به خدا ، یعنی انسان رو به خداوند رحمان بکند و بگوید که من متوجه اشتباهم شدم و نیاز به دست گیری دارم ، که قطعا به دادمان خواهد رسید چون خود او در قرآن کریم مردم را به توبه و بازگشت به درگاه الهی تشویق کرده ، می فرماید:

اَلَم یَعلَمُوا أَنَّ اللهَ هُوَ یَقبَلُ التَّوبَةَ عَن عِبادِهِ وَ یَأخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیم  [  توبه/ ١٠٤  ]

آیا نمی دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش می پذیرد و صدقات را می گیرد و خداوند توبه پذیر مهربان است؟

در جایی دیگر می فرماید : قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیَ أَنْفُسِهِم لاتَقنَطُوا مِن رَحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنِیبُوا إِلی رَبِّکُم وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبلِ أن یَأتِیَکُم العَذابُ ثُمَّ لاتُنصَرُون [  زمر/ ٥٣ و ٥٤]

بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ کس یاری نشوید.

توبه از مهم ترین آموزه های دین است ، که آثار و فواید بی شمار و گرانبهایی دارد که به  مواردی از آن اشاره می کنیم:

١- بازیابی شخصیت:

 خداوند متعال در قرآن می فرمایند : فَان تابُوا وَ أقامُوا الصَّلوةَ وَ آتَوُا الزَّکوةَ فَإخوانُکُم فِی الدِّینِ [ توبه/ ١١] اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، برادران دینی شما هستند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: التائِبُ مِنَ الذَّنبِ کَمَن لاذَنبَ لَهُ؛[ میزان الحکمه، ج ١، ص ٣٣٨، ح ٢١١٦] توبه کنندة از گناه مانند کسی است که گناه ندارد.


 2- محبوب شدن نزد خدا: :

  خداوند متعال در قرآن می فرمایند : إنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ المُتَطَهِّرینَ (  بقره/  ٢٢٢ )

. به راستی که خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست می دارد

اظهار دوستی و محبت ، برد تربیتی و سازندگی مهمی دارد. به همین جهت، در تربیت فرزندان سفارش شده که نسبت به آنها اظهار محبّت شود و همین طور بخاطر با عفّت و با نشاط بودن همسر توصیه شده است که شوهر اظهار محبت کند . 
 

٣ - تبدیل شدن سیئات به حسنات:

اگر توبه واقعی انجام گیرد، خداوند علاوه بر نابودی گناهان، آنها را تبدیل به نیکی و حسنات می کند؛ چنان که می فرماید :

الاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فأولئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیئِاتِهِم حَسناتٍ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحیماً؛[ فرقان/ ٧٠]

مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل می کند و خداوند همواره آمرزندة مهربان بوده است .

٤ -افزایش روزی:

 توبه علاوه بر آثار و برکات بی شمار معنوی و اخروی، دارای آثارو برکات دنیوی و مادّی نیز هست که خداوند متعال در قرآن به آن اشاره می فرمایند:

استَغفِرُوا رَبَّکُم إنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرسِل السَّماءَ عَلَیکُم مِدراراً وَ یُمْدِدْکُم بِأموالٍ وَ بَنینَ وَ یَجعَل لَکُم جَنَّاتٍ وَ یَجعَل لَکُم أنهارا  [نوح/ ١٠ ١٢]

از پروردگار خود [با توبه] آمرزش بخواهید که بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت را از آسمان پی در پی بر شما فرو ریزد و با بخشش اموال فراوان و فرزندان شما را یاری دهد و باغستانها و نهرهای پر آب در اختیار شما گذارد.

ان شاء الله که از توبه کنندگان واقعی درگاه حق تعالی باشیم......


=========================================

برای مشاهده ی مطلب مرتبط
به تأخیر انداختن توبه تا کی؟

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما