بسمه تعالی
قُلِ اللَّـهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ آفریننده همه چیز فقط خداست و تنها او یکتای پیروز است. سوره رعد آیه16
یکی از مراتب توحید،توحید در خالقیت می باشد. یعنی جز خداوند آفریدگار دیگری وجود ندارد و آنچه که لباس هستی می پوشد مخلوق و آفریده اوست.قرآن بر این وجه از توحید تاکید دارد و می فرماید: ذَٰلِكُمُ اللَّـهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خدا پروردگار شما که آفریننده هر چیزی است، هیچ معبودی جز او نیست، پس چگونه [از حق] منصرفتان می کنند؟ سوره غافر آیه62
علاوه بر وحی، خرد نیز بر توحید در (خالقیت) گواهی می دهد، زیرا ما سوی الله ممکن و نیاز مند است و طبعا رفع نیاز مند است و طبعا رفع نیاز و تححقق خواسته های وجودی او از جانب خدا خواهد بود.
توحید در خالقیت، البته به معنی نفی اصل سببیت در نظام هستی نیست، زیرا تاثیر پدیده های امکانی در یکدیگر، منوط به اذن الهی بوده، و وجود سبب و نیز سببیت اشیا هر دو از مظاهر اراده او به شمار می روند. اوست که به خورشید و ماهه گرمی درخشندگی عنایت کرده است، و هرگاه نیز بخواهد این تاثیر گذاری را از آنها می گیرد. از این جهت او آفریدگار یکتا و بی همتاست.
قرآن کریم نیز نظام سببیت را تایید کرده است . چنانکه می فرماید: اللَّـهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاءِ كَيْفَ يَشَاءُ
خداست که بادها را می فرستد تا ابری را برمی انگیزد، پس آن را در آسمان آن گونه که بخواهد می گستراند . سوره روم آیه48
سپس خدا آن را در آسمان به هر نحو که بخواهد می گستراند. در آیه فوق صریحا به تاثیر باد در تحریک و راندن ابرها تصریح شده است.
منشور عقاید امامیه، آیت الله جعفر سبحانی صفحه 42