مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب جایگاه زن 1
امتیاز کاربران 2.0

تولیدگر متن

زیره ی کرمان هستم. از تاریخ 07 مهر 1397 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 41 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
جایگاه زن 1

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

شخصیت و ارزش جایگاه زن پیش از ظهور اسلام

تصوری که درباره زن در بین افراد رایج است که هجمه تبلیغات علیه اسلام درباره­ ی دیدگاهش پیرامون شخصیت و جایگاه زن همواره بوده است این است که اسلام کفه­ ی سنگین شخصیت را برای مردان قائل شده و زنان جایگاه خاصی در اسلام ندارند؛ شاید منشا این تفکر وجود تفاوت­هایی است که در مورد حقوق هر کدام از زن و مرد است و هر یک از این تفاوت­ها یک دلیل فلسفه  خاصی دارد. زن در طول تاریخ ماجرا های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

  مترقی­ ترین ملت­ها در اعصار گذشته، ملت یونان بوده است، اما نگاه او به زن یک نگاه حقیرانه است، بهترین موید این مطلب اسطوره­ ای است که یونانیان از یک زن خیالی به نام پاندورا ساخته­ اند. همان­طور که ملت یهود حوا را سرچشمه همه دردها و مصیبت­ها می­ دانند یونانیان نیز پاندورا را سرچشمه­ ی همه اندوه­ ها می­ دانند و زن حق هیچ قراردادی و یا اعاده حقی نداشت، او ارث نمی ­برد و تنها وظیفه حمل و پرستاری فرزند را داشت.

  در چین قدرت مطلقا به دست مردان بود، مرد می­توانست زن و فرزند خود را به غلامی و کنیزی بفروشند و می­توانست فرزندان خود را بکشد و چیزی جز آرای عمومی مانع او نبود، چینی­ ها زن را مظهر ناپاکی دانسته و اغلب نوزادان دختر را می­ کشتند یا در صحرا رها می­کردند.

مشرکین عرب، شیر و بچه­ ای که در شکم چارپایان بود مخصوص به مردان می­دانستند و بر زنان حرام می­ شمردند ولی اگر آن چهارپای جنین خود را سقط می­ کرد آن­را بر مرد و زن حلال می­ شمردند. همان­طور که در قرآن در آیة 139 سوره انعام بیان می­دارد که " وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَذِهِ الأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَى أَزْوَاجِنَا وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ..."

و یا در جاهلیت هند نیز زنان زناکار را به خدمت معابد می­ گماشتند که به وسیله عرضه کردن ناموس خود به معابد این خدمت را انجام داده و این عمل غیر اخلاقی را جزء دین خود می­پنداشتند.

همه این­ها از جمله مثال­هایی از میان هزاران مثال از جایگاه پست و حقیر زن پیش از اسلام است. آری منطق عصر جاهلیت این بود که حق با کسی است که قوی باشد نه کسی که صاحب حق باشد. و ملاک آنها در تشخیص حق، قدرت و زور بود نه حق و حقیقت. لذا برای انسانیت و شرافت تفسیر خاصی قائل بودند و زن را پست و بی­ارزش می­ شمردند و او را ارزش و شرافت مانند مرد نمی­ دانستند.

-------------------------------------------------------------

لینک مطالب مرتبط :

جایگاه زن سه

جایگاه زن یک

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما