جایگاه حضرت #علی علیه السلام در قرآن کریم چیست؟
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ»
ابوحارثه رئیس و عالم #نصارای-نجران به مدینه و نزد پیامبر اکرم (ص) می آیند، با ورود به مسجد هنگام نماز عصر پیامبر اکرم(ص) بود لکن رسول الله به اینان اعتنایی نکرد نزد برخی اصحاب (عثمان، عبدالرحمن بن عوف)رفتند تا به علی (ع) راهنماییشان کردند، به اینان عرض کرد اگر می خواهید پیامبر اسلام شما را پذیرا باشد باید...
اگر می خواهید پیامبر اسلام شما را پذیرا باشد باید این جامه های گرانبها و زیورهای #طلا را از خود دور سازید سپس وارد مسجد رسول خدا (ص) شوید.
با انجام راهنمایی علی ابن ابی طالب پیامبر ایشان را پیذیزفت پس از محاجه ای که نسبت به پذیرش اسلام داشتند آیه مورد نظر نازل شد و خدای متعال به رسولش فرمود:
با کسانی که بعد از علم یافتن هنوز لجاجت می کنند از در #مباهله وارد شو، آنان را دعوت کن و هم دیگر را لعن کنید که لعنت خدا کاذبین و دروغگویان است اما ای رسول ما تو در این مسیر تنها نیستی بلکه تو فرزندان خود را بیاور و آنها هم فرزندان خود را، تو زنان خود را بیاور و آنها هم زنان خود را و تو جان خود را همراه ببر و آنها هم جان خویش را همراه بیاورند.
مطابق روایتی که از منابع تفسیری #اهل_سنت نقل شده است در این ماجرا پیامبر اکرم (ص) به عنوان فرزندان حسنین را و به عنوان زنان بهترین زنان عالم یعنی #فاطمه_زهرا(س) را و به عنوان جان خویش علی ابن ابی طالب را همراه می سازد.
همین ماجرا و همین تنها روایت کافی است که تمام احکام و خصوصیاتی که برای پیامبر در قرآن گفته شده بر علی ابن ابی طالب صادق باشد چرا که علی نفس و جان نبی مکرم اسلام است.
پ.ن: همیشه برای ورود بر پیامبر باید از باب علی گذشت مسیحیان هم این را یاد گرفتند...