مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب حجاب و تحصیل
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر گرافیک

محمودزاده هستم. از تاریخ 11 بهمن 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 3 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
حجاب و تحصیل

با 0 نقد و بررسی | 1 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 29 مهر 02


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم. یکی از مسایلی که شاید برای خیلی از دانش آموختگانی که در خارج از کشور بویژه کشور های اروپایی تحصیل میکنند دغدغه ساز بوده و هست این است که آیا میتوان در دانشگاه هایی که رعایت حجاب در انان منع قانونی دارد به تحصیل پرداخت که خود ایجاب میکند چنین خانمهایی دست به کشف حجاب اجباری بزنند حکم تحصیل در چنین مواردی چیست ؟

در ابتدا بايد توجه داشت که تحصيل دانش منحصر در تحصيل در مدارسي که حجاب در آنها ممنوع ميباشد نيست، بلکه امروزه با توجه به ابزارها در راه‏هاي مختلفي که وجود دارد، اين امر از راه‏هاي ديگر امکان‏پذير است. مثلاً ميتوان در مدارس ديگر و يا در صورت عدم امکان به صورت انفرادي يا دسته جمعي در منازل خود يا از طريق ابزارهاي جديد مانند اينترنت به تحصيل ادامه دهند و هيچ لزومي به شرکت در کلاس‏هاي درس مدارس دولتي احساس نميشود، چه اين که موارد زيادي در کشورهاي مختلف شنيده شده است که چنين کرده‏اند. البته براي رسيدن به آنها هزينه ‏هاي بيشتر ميبايد صرف شود و طبعاً مشکلاتي هم خواهد داشت. قرآن ميفرمايد: "اي بندگان من که ايمان آورده‏ايد! زمين من وسيع است، پس تنها مرا بپرستيد (و در برابر فشارهاي دشمنان تسليم نشويد).

همچنين: "کساني که فرشتگان آنها را قبض روح کردند در حالي که به خويشتن ستم کرده بودند، به آنها گفتند: شما در چه حالي بوديد؟ و چرا با اين که مسلمان بوديد، در صف کفار جاي داشتيد؟ گفتند: ما در سرزمين خود، تحت فشار و مستضعف بوديم. فرشتگان گفتند: مگر سرزمين خدا پهناور نبود که مهاجرت کنيد؟(1) آنها (عذري نداشتند و) جايگاهشان دوزخ است و سرانجام بدي دارند".(2)

انسان مؤمن به منظور حفظ آيين و کيش خود بايد جلاي وطن کرده و در هر نقطه‏اي که امکان پرستش حضرت حق است، سکني گزيده و به زندگي روزمره خود بپردازد. اين دو آيه بيانگر اهميت دين است که به انسان امر شده به خاطر آن مرارت سفر و کوچ کردن را تحمل نمايد و در محلي غير از وطن سُکني گزيند.

با همه تأکيدي که بر دانش افزايي شده، ولي حفظ حجاب واجب اهم است و اگر مزاحمي مثل تحصيل علم (که مهم است) سدّ راه آن شود، طبق برهان تقديم اهم بر مهم، حجاب و حفظ آن مقدم است.

انسان ميتواند با تحصيل به صورت خصوصي و کسب دانش و مطالعه کتب مربوطه در آن رشته، به کمالات عاليه نائل گردد. البته اين راه سخت و دشوار است، ولي خدا بزرگ‏ترين ياريگر است.

آنچه در اسلام توصيه شده، طلب دانش و معرفت و رسيدن به حقايق عالم هستي و شناخت خود و جهان هستي و پروردگار است. براي رسيدن به اين موارد، ضرورتي به درس کلاسيک و رفتن به مدرسه و... نيست، يعني در هر حال بين آموختن علم که در اسلام بدان توصيه و بلکه واجب شده است و حفظ حجاب تضادي نيست.

منبع :

1 - عنکبوت، 56.

2 - نساء، 97.

 

نظرات 1 نظر
علیرضا زارع 8 ماه پیش
عالی

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما