تبعيت از اهل بيت
مسلم بن حجاج مىگويد: پيامبر پس از فرمودن «إنّي تارك فيكم»، سه مرتبه فرمود:
أذكّركم اللَّه في أهل بيتي، أذكّركم اللَّه في أهل بيتي، أذكّركم اللَّه في أهل بيتي.
تكرار، تذكر و توجّه دادن به اهل بيت جز لزوم پيروى از ايشان معناى ديگرى ندارد.
و در ترمذی است که رسول اکرم به این علت اهل بیت علیهم السلام را تأکید می کند که ایشان از گمراهی و اشتباه مصون هستند .
توضیح مورد دوم که اخبار رسول اکرم در عدم جدایی قرآن و عترت .
حضرت فرمودند که اصلا و به هیچ وجه قرآن از اهل بیت علیهم السلام جدا نخواهند شد و تا روز قیامت باقی هستند یعنی تا قرآن است اهل بیت هم هستند .
بر اساس روايات معتبر فريقين، اصحاب پيامبر نيز در قيامت بر پيامبر وارد مىشوند و چون رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله از احوال ايشان مىپرسد، خداوند عملكرد آنان پس از رحلت پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله را يادآور مىشود. در برخى از نقلهاى حديث آمده است:
إنّكم ستردون عليّ الحوض وتختلجون دوني فأقول: يا ربّ، أصحابي، أصحابي، فيقال: إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك (مسند البزّار: 1/ 476/ ش 3168)
به زودى در كنار حوض بر من وارد خواهيد شد و نزد من جدا مىشويد، پس من مىگويم: اى خدا، [اينان] اصحاب من، اصحاب من هستند؟! ندا مىرسد: تو نمىدانى كه بعد از تو [اين اصحاب] چه كردند.
به نظر مىرسد كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله در اين قسمت از حديث، به فرجام بد بيشتر صحابه خود اشاره دارد، چنان كه در صحيح بخارى نيز به روسياهى اكثر اصحاب در روز قيامت تصريح شده است. بخارى نقل مىكند:
فلا أراه يخلص منهم إلّامثل همل النعم (صحيح البخاري: 7/ 208)
از صحابه [در آن روز] خلاصى پيدا نمىكند مگر عده اندكى.
امر به ثقلین چنان مهم است که پیامبر اکر در روزهای پایانی عمر شریفشان مسلمانان را به تمسّك به قرآن و عترت وصيت می کند.
مناوى در فيض القدير مىنويسد:
ووصّى امّته بحسن معاملتهما وإيثار حقّهما على أنفسهما والإستمساك بهما في الدين (فيض القدير شرح الجامع الصغير: 3/ 20.)
پيامبر اسلام [قرآن و عترت] را در امت باقى گذاشت و به خوش رفتارى مقدم نمودن حق آن دو بر خود و گرفتن دين از آنان سفارش نمود.
حال اگر به ديده انصاف بنگريد معلوم مىشود كه كدام فرقه از مسلمانان تابع قرآن و اهل بيت هستند و اعمال خود را بر كتاب و عترت عرضه مىدارند. از همين جاست كه محقق و دانشمند منصف چارهاى جز ايمان و زانو زدن و كسب علم از مكتب اهل بيت را ندارد.
حديث سفينه
دومين حديثى كه بر عصمت دلالت دارد حديث سفينه است. حديثى كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله فرمود:
مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح، من ركبها نجى ومن تخلّف عنها غرق (). المستدرك على الصحيحين: 2/ 343؛ المعجم الأوسط: 5/ 355)
مثال اهل بيت من مانند كشتى [نجات] نوح است، هركس سوار شود نجات يابد، و هر كس دورى كند غرق مىشود.
در باره صحت این روایت باید عرض کنیم که ابن حجر مكى با وجود تعصّبش، به صحت حديث سفينه اقرار مىكند.
وى مىنويسد:
صحّ حديث إن مثل أهل بيتي.
احمد زينى دحلان كه در سرزمين حجاز فقيه بزرگ زمان خود بوده است درباره حديث سفينه مىگويد:
صحّ عنه صلّى اللَّه عليه وآله من طرق كثيرة (نفحات الأزهار: 4/ 117)
صحت [حديث سفينه] به سندهاى فراوانى ثابت شده است.
پس به اقرار علماء بزرگ اهل سنّت، حديث سفينه به يقين از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله صادر شده است.