مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب حدیث من فارقنی
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

صادق هستم. از تاریخ 15 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 13 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
حدیث من فارقنی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 29 مهر 02


یکی از روایاتی که از دو لب مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه واله صادر شده است که دلالت بر عصمت امیر المومنین علیه السلام می کند این روایت می باشد :

من فارقني فقد فارق اللَّه؛ ومن فارقك يا علي، فقد فارقني (المستدرك على الصحيحين: 3/ 124؛ تاريخ مدينة دمشق: 42/ 307؛)

كسى كه از من فاصله بگيرد و جدا شود، همانا [از] خدا جدا شده است، و آن كسى كه از تو اى على جدا شود، از من جدا شده است.

حدود ده نفر از صحابه این روایت را نقل نموده اند. حاکم در مستدرک با سند خود روایت می کند :

يا علي، من فارقني فقد فارق اللَّه، ومن فارقك يا علي، فقد فارقني.

ابن عساكر در تاريخ مدينة دمشق، به سند خود از ابن عباس چنين نقل مى‏كند:

ستكون فتنة، فمن أدركها منكم فعليه بخصلتين: كتاب اللَّه وعلي بن أبي طالب؛ فإنّي سمعت رسول اللَّه‏ صلى اللَّه عليه وآله‏ يقول وهو آخذ بيد عليّ:

هذا أوّل من آمن بي وأوّل من يصافحني وهو فاروق هذه الأمّة يفرق بين الحقّ والباطل وهو يعسوب المؤمنين، والمال يعسوب الظلمة، وهو الصديق الأكبر، وهو بابي الذي أوتى منه، وهو خليفتي من بعدي (تاريخ مدينة دمشق: 42/ 42/ ش 10484)

به زودى فتنه‏اى به وجود خواهد آمد. هر آن كس از شما آن را درك كرديد، پس بر [شما] باد به دو خصلت: كتاب خدا و على بن ابى طالب، چرا كه از رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله شنيدم كه در حالى كه دست على را گرفته بود مى‏فرمود:

اين [على‏] نخستين كسى است كه به من ايمان آورد، و نخستين كسى است كه روز قيامت با من مصافحه خواهد كرد. او جدا كننده اين امت و فرق گزارنده ميان حق و باطل است. او امير مؤمنان است و مالِ [دنيا] امير گمراهان. و او بزرگ مردِ راستگويان است و او درى است كه [اگر كسى بخواهد به من برسد] بايد از آن در وارد شود و او خليفه پس از من است.

دو عبارت از اين حديث بر عصمت دلالت دارد:

1. هو فاروق هذه الأُمة؛

2. هو بابي الذي أوتى منه.

آری کسی می تواند میزان باشد (همانگونه که قبلا اشاره نمودیم ) که از مقام عصمت برخوردار باشد و خطا و اشتباه و نسیانی از او سر نزند و الگویی برای شناخت حق باشد .

در روایت دوم بابی که بخواهیم به رسول اکرم برسیم امیر المومنین علیه السلام معرفی شده است . و باید این شخص عاری از هر گونه اشتباهی باشد تا نباید ما را از مسیر من حرف سازد و به بی راهه ما را ببرد . چرا که جدایی از رسول خدا جدایی از خدا می باشد و کسی که از خدا جدا شد او کافر و از خط ضلال پیروی می کند.

تا به اینجا ما روایاتی که دال بر عصمت ائمه اطهار می کردند را بیان داشتیم .

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما