سوال :
حکم استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى و غير آن چیست؟
پاسخ :
همه مراجع بزرگوار (به جز آيت الله صافى(زيدعزه) و آيت الله بهجت(ره)): اگر به نحو متعارف و غيرلهوى نواخته شود، اشكال ندارد.(۱)
آيت الله صافى(زيدعزه) و آيت الله بهجت(ره): استفاده از آن اشكال دارد.
تبصره: هر چند در كلام برخى از مراجع جواز استفاده از ابزارهاى ياد شده مقيد به «غيرلهوى» نشده، ولى ترديدى نيست كه عبارت مطلق، منظورشان نيست و با استفاده از مسائل ديگر، قيد به «غيرلهوى» به دست مى آيد.
پی نوشت ها
۱)استفتاءات امام (ره)، ج ۲، مكاسب محرمه، س ۲۷ و ۳۶ آيت الله خامنه اى(مدظله): اجوبة استفتاءات، س ۱۴۴۱/آيت الله مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج ۱، س ۵۱۶ آيت الله نورى(زيدعزه): استفتاءات، ج ۲، س ۶۰۴ و ۵۹۶ و ج ۱، س ۴۴۸ آيةالله تبريزى(ره): استفتاءات، س ۲۰۰۹ و صراط النجاة، ج ۶، س ۱۴۷۷ آيت الله فاضل(ره): جامع المسائل، ج ۱، س ۲۱۷۴
۲)آيت الله صافى(زيدعزه)، جامع الاحكام، ج ۱، س۱۶۰۲ و توضيح المسائل، م ۲۸۳۳-آيةالله بهجت: دفتر
————————————————————————————————————————————-
سوال:
حكم استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چیست ؟
پاسخ :
همه مراجع بزرگوار(به جز آيةالله بهجت(ره) و آيةالله صافى(زيدعزه)): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد. نواختن آن (در هر حال)جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور مشروع اشكال ندارد. تفاوتى بين مراسم عزادارى و جشن در حكم موسيقى نيست.(۱)
آيت الله بهجت(ره): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن بصورت لهوى حرام است و بنابر احتياط واجب به صورت غير لهوى نيز جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور منافع مشروع اشكال ندارد. تفاوتى بين مراسم عزادارى و جشن در حكم موسيقى نيست.(۲)
آيت الله صافى(زيدعزه): به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (آلات لهو) در هر حال حرام است. تفاوتى بين مراسم عزادارى و جشن در حكم موسيقى نيست.(۳)
پی نوشت ها
۱)امام(ره)، استفتاءات، ج ۲، مكاسب محرم س ۳۰ آيت الله خامنه اى(مدظله)، اجوبة س ۱۱۶۴،آيت الله فاضل(ره)، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۹۲ آيت الله مكارم(زيدعزه)، استفتاءات، ج ۱ س ۵۲۴ و ۵۲۵ و ج ۲، س ۷۰۷ و ۷۱۰ آيت الله تبريزى(ره)، استفتاءات، س ۱۰۵۴ و ۱۰۶۵ و صراط النجاة، ج ۱، س ۱۰۰۵، آيات عظام سيستانى(زيدعزه)، وحيد(زيدعزه) و نورى(زيدعزه):دفتر.به نقل ازپرسمان دانشجویی
۲)آیت الله بهجت توضيح المسائل، متفرقه م ۲۰
۳)آيت الله صافى(زيدعزه)، جامعالمكارم، ج ۱ س ۱۰۰۳ و ۱۰۱۵ و ۱۰۱۸
————————————————————————————————————————————
سوال:
حكم نواختن شيپور، نى و فلوت در تعزيه چیست؟
پاسخ :
آیات عظام:امام(ره)، آيت الله خامنه اى(مدظله) و آيت الله فاضل(ره): نواختن آلات موسيقى به صورت «مطرب» و «لهوى» و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانى، حرام است.(۱)
آيات عظام آقايان مكارم(زيدعزه)، سيستانى(زيدعزه)، تبريزى(ره)، نورى(زيدعزه) و وحيد(زيدعزه): نواختن آلات موسيقى به صورت «لهوى» و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانى، حرام است.(۲)
صافى(زيدعزه) و بهجت(ره): آرى، در هر حال اشكال دارد.(۳)
پی نوشت ها
۱)/ امام(ره)، استفتاءات، ج ۲، مكاسب محرمه، س ۴۵ آيت الله خامنه اى(مدظله):اجوبةالاستفتاءات، س ۱۱۶۱ آيت الله فاضل(ره): جامعالمسائل، ج ۱، س ۹۸۸ و ۲۱۷۶
۲)آيت الله مكارم(زيدعزه)، استفتاءات، ج ۱، س ۵۱۶ و ۵۲۱ آيت الله نورى(زيدعزه)، استفتاءات، ج ۲، س ۵۷۱ آيت الله تبريزى(ره)، استفتاءات، س ۲۰۱۹ آيت الله سيستانى(زيدعزه): gro.inatsisموسيقى، س ۲۴ آيت الله وحيد(زيدعزه): دفتر.به نقل از پرسمان دانشجویی
۳)آيت الله صافى(زيدعزه)، توضيح المسائل، م ۲۸۳۳ و آيت الله بهجت(ره): دفتر..به نقل پرسمان دانشجویی.