مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خدای بدون علت؟!
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

شجریان هستم. از تاریخ 01 اردیبهشت 1396 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 752 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خدای بدون علت؟!

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

خدای بدون علت؟!


پرسش: سلام


اگر همه‌چیز علت می‌خواهد پس خدا هم علت می‌خواهد! آنگاه خدا دیگر خدا نیست؟ حال باید چه کنیم؟ آیا قانون علیت را انکار کنیم یا وجود خدا را در هاله ابهام ببریم؟!


پاسخ: علیکم السلام


با تشکر از سؤال خوب شما باید توجه نمود که «هر چیزی علت نمی‌خواهد» بلکه «هر موجود نیازمندی علت می‌خواهد» همان‌طور که کاملاً صحیح فرمودید اگر هر چیزی علت بخواهد هرگز نمی‌توان وجود خدا را پذیرفت اما اگر هر «نیازمندی» علت بخواهد آنگاه وجود خدا کاملاً عقلانی است زیرا خدا اساساً موجودی بی‌نیاز است.


این امر مثل این می‌ماند که گفته شود «هر عدد زوجی قابل تقسیم بر دو است» در این صورت نمی‌توان این قاعده را به عدد 3 نقض کرد زیرا گفته می‌شود این عدد اساساً زوج نیست بلکه فرد است. (دقت کنید). بنابراین هم وجود خدا را به‌عنوان «موجود بی‌نیاز» می‌پذیریم و هم اصل علیت را به‌عنوان اینکه «هر موجود نیازمندی علت می‌خواهد» تصدیق می‌کنیم.[1]

 

 


[1] برای مطالعه بیشتر ر.ک: آموزش عقاید آِت الله مصباح یزدی و اصول اعتقادات استاد قرائتی.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما