مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خلاصه تفسیر سوره انشراح بر اساس المیزان - ۳
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

علی بهاری هستم. از تاریخ 25 اردیبهشت 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 520 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خلاصه تفسیر سوره انشراح بر اساس المیزان - ۳

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 28 آذر 02

این پرونده را با 45 اثر دیگر آن ببینید

خلاصه تفسیر سوره انشراح بر اساس المیزان - ۳ 

(وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ - الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ، و بار سنگين را از تو برنداشتيم؟ - همان بارى كه پشتت را مى‌شكست)
 
كلمه وزر به معناى بار سنگين است و اِنقاض ظَهر یعنی شكستن پشت كسى به گونه‌ای که صدايش به گوش برسد. همان‌طور که وقتی چیز سنگینی روی تخت یا صندلی می‌گذارند صدایی از آن بلند می‌شود. منظور از انقاض ظهر (غالبا) معناى لغوى آن نيست، چون كسى پشت كسى را آن طور نمى‌شكند كه صداى تخت و صندلی كند. [پشت ملت در اثر تورم طوری شکسته که صدای تخت و صندلی پیش آن سوت بلبلی است!] بلكه منظور ظاهر شدن آثار سنگينى وزر بر آدم است. وضع وزر به معناى از بين بردن آن سنگينى است كه رسول خدا احساسش مى‌كرد. جمله ‌(وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ) به جمله (أَ لَمْ نَشْرَحْ ...) عطف شده است‌، چون معنايش «قد شرحنا لك صدرك» است. در نتيجه معناى دو جمله این طور می‌شود: حتما ما سينه‌ات را گشوديم و سنگينى‌هايى كه بر دوشت بود برداشتيم.

منظور از وضع وزر رسول خدا - طورى كه از سياق آیه بر مى‌آيد و قبلا هم اشاره كرديم- اين است كه خداوند زمینه پیشرفت تبلیغ و دعوت پیامبر را فراهم کرد، چون رسالت و دعوت سنگین بود و خداوند با گشودن سینه پیامبر، او را بر تحملش توانا کرد. هرچند بعضى‌ از مفسران گفته‌اند: وضع وزر، اشاره است به داستانى كه در روايات آمده است: در ايام كودكي پیامبر دو تا فرشته بر ایشان نازل شدند، و سينه‌اش را شكافته، قلبش را در آوردند و دوباره در جايش قرار دادند. در ادامه این روایت خواهد آمد. بعضى‌ ديگر گفته‌اند: منظور از وزر، اعمالى است كه ایشان قبل از بعثت انجام داده بود. برخی دیگر گفته‌اند: منظور، غفلت پیامبر از احکام است که آگاهی از آن جز با وحى امکان ندارد. [علامه شش نظر دیگر هم می‌آورد و در نهایت همه را رد می‌کند و می‌گوید هیچ کدام با سیاق آیه، سازگار نیست.]

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما