مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خلیج «همیشه» فارس در نوشته های دوره اسلامی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر گرافیک

sepanta هستم. از تاریخ 06 اردیبهشت 1396 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 752 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خلیج «همیشه» فارس در نوشته های دوره اسلامی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

نام «خلیج فارس» همان‌گونه که در منابع کهن تاریخی (پیش از اسلام) بارها ذکر شده است، در کتب جغرافیایی و تاریخی دوره اسلامی نیز به طور مکرر به چشم می‌خورد. «بحر فارس»، «البحر الفارسی»، «الخلیج الفارسی» و «خلیج فارس» نام‌هایی هستند به این ناحیه از آب‌های جنوبی ایران داده شده‌اند. در این کتاب‌ها محدوده جغرافیایی خلیج فارس، سرزمین‌های مجاور، رودهایی که به آن می‌ریزند و آب‌های مجاور آن مشخص شده است.

دکتر محمدجواد مشکور در کتاب «نام خلیج فارس در طول تاریخ» به بیش از 30 منبع معتبر اسلامی در این زمینه اشاره می‌کند که قدیمی‌ترین آنها به قرن سوم هجری بازمی‌گردد:

ابوبکر احمد بن اسحق بن ابراهیم الهمذانی معروف به ابن فقیه در کتاب البلدان، که در سال 279 هجری تألیف شده، از پیوستگی «بحر فارس» و بحر هند سخن گفته است.

ابوعلی احمد بن عمر بن رُسته که کتاب «الاعلاق النفیسه» خود را در سال 290 هجری در اصفهان به نگارش درآورده است، خلیجی را که از دریای هند به سوی ناحیه پارس خارج می‌شود، به نام «الخلیج الفارسی» معرفی می‌کند.

جغرافی‌دان دیگر قرن سوم که ایرانی است و سهراب نام دارد، «بحر فارس» را دریای بزرگ جنوبی می‌خواند.

ابوالقاسم عبیدالله بن عبدالله بن احمد بن خردادبه خراسانی (درگذشته در سال 300 هجری) در کتاب معروف «المسالک و الممالک» خود، درباره رودهایی که به «بحر فارس» می‌ریزند، سخن گفته است.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

منبع:

برای مطالعه بیشتر بنگرید به: محمدجواد مشکور، نام خلیج فارس در طول تاریخ

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما