مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خواص آیات و سوره های قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

خادم المهدی هستم. از تاریخ 27 آذر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 5 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خواص آیات و سوره های قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

متن سوال:

 درباره خواص آیات و سوره های قرآن ، مثلا: برای رزق ، حفظ جان ، شغل ، مقام معنوی و.. . . مطالبی شنیده ایم . لطفاً در این باره توضیح دهید و کتاب هایی معرفی فرمایید .

متن پاسخ: 

1. قرآن کریم مایه هدایت و رحمت است. (لقمان، 1 و 2) و این کتاب شریف و کلام لطیف، عربی و راهنمای انسان در رسیدن به کمال نهایی و نزدیک شدن به خداست و بشر را به سوی خیر و سعادت سوق می‏دهد و هدف اصلی و مهم‏ترین فایده آن، انسان‏سازی و تربیت بشر است و فواید و آثار دیگر، اهداف فرعی به حساب می‏آیند.1

2. در برخی روایات ـ گرچه اعتبار این گونه روایات به خوبی روشن نیست و خدشه وارد شده است ـ مطالبی درباره خواص قرائت آمده است و فواید متعددی برای تلاوت آن ذکر شده است؛ از جمله: پیامبراکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله فرمود: “هر کسی سوره نساء را بخواند، گویا به اندازه هر مسلمانی که بر اساس مفاد این سوره ارث می‏برد، در راه خداوند انفاق کرده است.”2 و در روایتی دیگر فرمود: “من قرأ سوره الواقعه کل لیله لم تصبه فاقه ابدًا؛ هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند، هرگز فقیر نخواهد شد.”3 البته باید توجه داشت که منظور این روایات، فقط خواندن آیات و سوره‏های قرآن نیست؛ بلکه خواندن قرآن، مقدمه‏ای برای فهم قرآن و درک قرآن نیز مقدمه‏ای برای تحقق بیشتر دستورهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. اگر مسلمانان از مفاد سوره‏های قرآن در زندگی خود الهام بگیرند، به طور مسلم همه پاداش‏ها و خواسته‏ های مشروع و منطقی دنیا و آخرت را خواهند برد.4

3. گرچه یکی از عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، قرآن و دعا است و انسان می‏تواند به فضل خداوند از طریق تلاوت قرآن و خواندن دعا امیدوار باشد، اما خداوند حکیم برای هدایت بشر به کمال، عوامل و اسباب دیگری را مانند: عقل، علم، مشورت، دارو و درمان، پرهیز از چیزهایی که بر جسم و جان انسان تأثیر منفی دارد و… آفریده و آیات قرآن و روایات اسلامی نیز انسان را به کمک جستن و بهره‏مندی از این اسباب سفارش فرموده است.5 برای آشنایی بیشتر در این باره (خواص سوره قرآن) به ابتدای تفاسیر نمونه و المیزان مراجعه کنید.

---------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها:

1. جهت اطلاع بیشتر ر.ک: تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج 8، ص 317 و 318؛ ج 21، ص 256، دارالکتب الاسلامیه.

2. مجمع ‏البیان، مرحوم طبرسی؛، ج 3، ص 3، انتشارات ناصرخسرو.

3. مجمع ‏البیان، همان، 321.

4. ر.ک: تفسیر نمونه، همان، ج 1، ص 60.

5. ر.ک: تفسیر المیزان، علامه طباطبایی؛، ج 2، ص 251 ـ 255؛ ج 4، ص 71 و 72، مؤسسه الاعلمی، بیروت.

6. ر.ک: به کتاب‏های: تفسیر نمونه، ابتدای تفاسیر سوره‏های قرآن، نشر دارالکتب الاسلامیه / تفسیر المیزان، ابتدای تفاسیر سوره‏های قرآن، مؤسسه الاعلمی، بیروت / بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 89، نشر داراحیاء التراث العربی/ اصول کافی، شیخ یعقوب کلینی، ج 2، کتاب فضل القرآن، نشر دارالتعارف للمطبوعات، بیروت.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما