مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خودکشی از نظر اسلام
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خودکشی از نظر اسلام

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 07 آبان 02


یکی از معضلاتی که جامعۀ امروز با آن دست به گریبان است و به ویژه در جوامع غیر اسلامی شیوع زیادی پیدا کرده، پدیدۀ خودکشی است که کسی که مبادرت به این عمل می نماید، به شدت مورد خشم خداوند قرار می‎گیرد. در این نوشته از منظر قرآن و روایات، به  تشریح عواقب بد آن می‎پردازم.

 خودکشی از نظر منابع اسلامی، عملی حرام و از گناهان کبیره محسوب می‎شود و تنها گناهی است که انسان بعد از ارتکاب آن دیگر هیچ‎گاه فرصت توبه و جبران آن را نخواهد داشت.

 آنچه از آیات قرآن به دست می‎آید این است که خودکشی به معنای کشتن یک انسان است که در آیات مختلف این مسئله با اهمیت قابل توجهی بیان شده است؛ تا آن جا که قتل بى‏دلیل یک انسان، به اندازۀ کشتن تمام مردم روى زمین قلمداد شده است:

«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِى الأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیْعاً.

آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد، گویا همه مردم را کشته است. از این جهت، فرقی میان خود انسان یا شخص دیگر نیست».[1]

 کسی که اقدام به خودکشی می‎کند در حالی که متوجه کاری که انجام می‌دهد باشد و بداند چه می‎کند، هر چند که در شرایط سختی قرار گرفته باشد که از روی ناچاری دست به انجام آن بزند، با این حال گناهی بزرگ و غیر قابل جبران می‎باشد و عذاب الهی او را در بر خواهد گرفت؛ چون با این کار دیگر زنده نیست که بتواند توبه کند.

 البته این که شخصی که دست به عمل خودکشی می‎زند و با این کار مبتلی به عذاب الهی می‎شود، لزوماً به این معنا نیست که تا ابد در آتش جهنّم معذّب باشد، بلکه هر چند که در بین اهل دوزخ داخل می‎شود ولی با خیرات، صدقات و طلب مغفرتی که بازماندگانش به نیت او انجام می‎دهند، قطعاً موجب تخفیفاتی در مجازاتش می‎شود که باعث امیدواری به نجاتش از عذاب ابدی می‎شود و بعد از اینکه عذاب متناسبی را می‎چشد، احتمال بخشش او وجود دارد؛ همچنان که در روایتی آمده است که یکی از صحابه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده: «برای مردگان خود هدیه بفرستید». گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا». اضافه فرمود: «ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند... ای خانوادۀ من، پدر، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آنچه در دست ما بود، عذاب و حساب آن‎ها بر ما است. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».[2]

 

 

کلیدواژه‎ها: قرآن، روایات، خودکشی، گناه کبیره، حرام.

 

 

---------------------------------------

پی‎نوشت ها:

1. مائده/  آیه 32.

2. محدّث قمی، مفاتیح الجنان، بخش زیارت قبور مؤمنین.

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما