مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب خود برتر بینی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

مهدی هستم. از تاریخ 24 اردیبهشت 1397 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 34 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
خود برتر بینی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

 یکی از گناهان کبیره که در آموزه های دین مبین اسلام به حرمت آن تصریح شده است گناه غرور و تکبّر می باشد. حضرت علی علیه السّلام درباره این گناه می فرماید:«الا ترون كيفَ صغَّرهُ الله بتكبُّره و وضعَهُ بترَفّعِهِ فجعله في الدنيا مدحوراً و اعدّلهُ في الآخرةِ سعيراً»(1) آيا نمي‌بينيد چگونه او را خداوند به سبب تكبرش، تحقير كرد و بر اثر غرور و بلند پروازي بي‌دليلش، وي را پست و خوار گردانيد، از همين رو او را در دنيا مطرود ساخت و آتش بر افروختة دوزخ را در آخرت براي او مهيا نمود. همچنین در روایتی دیگر ایشان می فرماید:«ايّاك و الكبر فانّهُ اعظمُ الذنوب»(2). از تكبر بر حذر باش. بنابراین خود بزرگ بینی از جمله گناهان بزرگ به حساب می آید و ریشه آن انحراف در عقیده و فکر می باشد. کسی که دچار خودبرتربینی شده است در واقع خود احساس برتری نسبت به دیگران می کند و برای درمان آن باید ریشه های غرور و تکبر را مورد شناسایی قرار دهد و نسبت به درمان آن اقدام نمایند. از همین رو دو عامل برای خود برتر بینی و تکبّر بیان شده است که به طور خلاصه به آنها می پردازیم.

 یک). جهل و نادانی: یعنی اینکه فرد شناختی نسبت به خود و ضعف ها و ناتوانی های خود ندارد و احساس می کند که از همه برتر و بالاتر می باشد. امام علي عليه السّلام در اين باره مي‌فرمايد: «التكبر عينُ الحماقة»(3) تكبر خود حماقت و ريشة اصلي آن است

 دو). اختلال روانی و شخصیّتی: عامل دیگر که باعث تکبّر و خود برتر بینی می شود ضعف شخصیّتی افراد می باشد. افرادي كه از نظر شخصيّتي مشكل دارند، به تكبر و خود بزرگ‌بيني مبتلا مي‌شوند.

آدرس روایات:

1.ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، دار احياء الكتب العربيه، چاپ دوم، ج 13، ص 127.
2. شفيعي، سيد محمد، پرورش روح در پرتو چهل حديث، دفتر تبليغات اسلامي، چاپ اول، 1370، ج 1، ص 280.
3. همان، ص489.

 منبع: مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، مدرسه الامام علي ابن ابيطالب ـ عليه السّلام ـ ، چاپ اول، 1377، ج 2، فصل اول.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما