مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب در شب قدر چه اموری تا سال آینده برای انسان مقدّر می گردد؟
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

صادقی هستم. از تاریخ 10 دی 1393 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 10 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
در شب قدر چه اموری تا سال آینده برای انسان مقدّر می گردد؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ پنج‌شنبه, 27 مهر 02


  گرچه جزئیات این امر چندان در علم و آگاهی ما نیست و نمی توان به طور دقیق در این خصوص اظهار نظر نمود ، ولی بر اساس آموزه های دینی تنها این اندازه  می دانیم که در این شب هر امری به نحو محکم و دقیق مورد محاسبه و تقدیر قرار می گیرد. مقدرات عالم هم شامل همه امور کلی و جزیی می شود.
همه بهره های مادی و معنوی و جسمی و روحی یا محرومیت ها و نقائصی که در این زمینه متصور است ،در این شب برای یک فرد مقدر می شود. حوادث مختلفی که در حالت عادی ممکن است در مسیر زندگی یک انسان پیش بیاید، برای او تقدیر می گردد.
 ولی باید توجه داشت این که می‏گویند در شب قدر همه مقدرات تقدیر می‏گردد، معنایش آن است که قالب معین و اندازه خاص هر پدیده روشن و اندازه ‏گیری می‏شود. این اندازه‏ گیری حتمی نیست؛  در این عالم، وجود اشیا تنها در صورتی قطعیت می‏یابد که علت تامه‏شان موجود شود؛ یعنی، تمام شرایط موجود و همه موانع مفقود گردد و فاعل نیز تأثیر بخشد.
ولی باید به این نکته توجه نمود که: جهان بر اساس نظم ریاضی برپا شده است و هر پدیده ‏ای علت و سبب خاص دارد. تأثیر آتش گرما و سوختن است و تأثیر آب سرما و خاموش کردن. ما به دلیل اینکه در بند زندگانی مادی محصوریم، از گذشته و حال و آینده بی خبریم و جریان حوادث و پدیده‏ها برایمان نامعلوم است و گرنه تقدیر الهی بی‏حساب و کتاب نیست و بر اساس نظمی خاص قرار دارد.
پس این که در شب قدر مقدرات بندگان - اعم از مرگ و زندگی، ولادت و زیارت و... - تقدیر می‏شود، همگی با حفظ علل و شرایط و عدم موانع است که اختیار یکی از علل و شرایط آن به شمار می‏آید. به این دلیل است که سفارش شده آن شب مخصوص را به شب زنده داری و عبادت و دعا سپری کنید، تا این عمل در آن شب خاص - که از هزار شب برتر است - شرایط نزول فیض الهی را فراهم آورد. چنین نیست که اگر کسی در طول سال کاری انجام داد، این تقدیر را تغییر ندهد؛ زیرا تقدیر تغییرپذیر است و با توجه به مقدمات آن، تغییر می‏کند.
 سر مطلب در امکان تبدیل سرنوشت این است که قضا و قدر، وجود هر موجودى را فقط از راه علل و اسباب خاص او ایجاب مى‏کند. ایجاب و ایجاد موجودى از غیر مجراى علل و اسباب خاص او، ممتنع (غیر ممکن) است. از طرف دیگر، علل و اسباب طبیعى، مختلف است و مواد این عالم در آن واحد استعداد متأثر شدن از چندین علت را دارند.
پس اینکه در شب قدر، امور بندگان- اعم از مرگ و زندگى، ولادت  رزق و روزی  و مانند آن  تقدیر مى‏شود، همگى با حفظ علل و شرایط و عدم موانع است  به این جهت سفارش شده، در آن شب به شب زنده دارى و عبادت و دعا بپردازید، تا این عمل در آن شب خاص- که از هزار شب برتر است شرایط نزول فیض الهى را فراهم آورد.  و خداوند بهترین ها را برای انسان مقدر نماید. (1)

پى‏نوشت‏:
1. ملا محسن فیض کاشانى، اصول المعارف، نشر دار الکتب ا لاسلامیه تهران  بی تا  صص 224 و 522.

 http://web.balagh.ir/node/add/article

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما