مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب دلالت آیه تطهیر بر عصمت
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

صادق هستم. از تاریخ 15 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 13 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
دلالت آیه تطهیر بر عصمت

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 29 مهر 02


چهارمین آیه ای که در مورد عصمت مورد بحث ما قرار می گیرد و یکی از مهم ترین آیاتی است که به این موضوع اشاره دارد آیه تطهیر می باشد .

خدواند می فرماید :

«إِنَّما يُريدُ اللَّه لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرًا»( سوره احزاب: آيه 33)

جز اين نيست كه همواره خدا مى‏خواهد هر گونه پليدى را از شما اهل بيت عليهم السلام برطرف نمايد و شما را چنان كه شايسته است [از همه گناهان و معاصى‏] پاك گرداند.

معناى «إنّما يريد اللَّه»

آيه شريفه تطهير به روشنى بر عصمت دلالت دارد و مراد از اهل بيت در اين آيه، فقط پيامبر اكرم، اميرالمؤمنين، صديقه طاهره و حسنين عليهم السلام هستند.

در این آیه لفظ انما آمده است که دلالت بر حصر می کند .

مراد از «يريد اللَّه» نيز يا اراده تشريعى خداوند است و يا اراده تكوينى. مى‏دانيم كه خواست تشريعى خداوند آن است كه همه بندگان به اختيار از پليدى‏ها اجتناب كنند و پاكيزه گردند. پس اراده تشريعى بر پاك بودن بندگان به افراد خاصى اختصاص ندارد و افراد خاصى اراده نشده‏اند و مخاطب اراده تشريعى عموم مكلفين‏اند، درحالى كه خداوند سبحان در آيه تطهير از اراده خويش بر پاك ساختن اشخاص معين و محدودى خبر مى‏دهد؛ از اين رو نمى‏توان گفت در اين آيه اراده تشريعى مورد نظر است، بلكه يقيناً مراد آيه خبر دادن از اراده تكوينى خداى متعال بر پاك گردانيدن اهل بيت عليهم السلام است. اراده تكوينى اراده‏اى است كه به فعل و ترك ديگرى ربطى ندارد و مربوط به خود اراده كننده است، مثل اين كه انسان اراده مى‏كند بخوابد يا نخوابد؛ برود يا نرود؛ بنشيند يا بايستد. اما اراده‏اى كه انجام يا ترك آن به خواسته غير وابسته باشد اراده تشريعى است. مانند پدرى كه به فرزندش بگويد: «اين كار را انجام بده». و مولايى از عبد خود بخواهد كه كارى را انجام دهد يا ترك كند.

بنابراين احكامى كه خداوند براى بندگان وضع كرده است، چه براى يك نفر،( مثل احكامى كه اختصاص به شخص رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله دارد كه در فقه معين شده است، از جمله‏واجب بودن مستحبات نافله شب و غيره بر آن حضرت) چه براى عموم مردم و يا گروه خاصى از آنان در راستاى اراده تشريعى او هستند؛ مانند آيه:

«يُريدُ اللَّه بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» (سوره بقره: آيه 185)

خدا آسانى و راحت شما را اراده كرده است و نه دشوارى و مشقت شما را.

اما اراده تکوینی چیزی است که خداوند به اراده خود به هر چیز و هر کس را که بخواهد می تواند خلق و ایجاد کند.

خداى تعالى مى‏فرمايد:

«إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»( سوره يس: آيه 82)

همواره خداوند چون پديد آمدن چيزى را اراده كند، فقط به آن مى‏گويد باش، پس بى‏درنگ موجود مى‏شود.

خداوند طهارت اهل بیت را اراده کرده است  نه اين كه از اهل بيت خواسته كه طهارت داشته باشند. دليل ديگر اراده تكوينى آيه، دلالت آيه بر عصمت اهل بيت عليهم السلام مى‏باشد، چرا كه عصمت اكتسابى نيست، زيرا خداوند مى‏فرمايد:

«وَلَوْ لافَضْلُ اللَّه عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ»( سوره نساء: آيه 113)

و اگر فضل و رحمت خدا بر تو نبود، گروهى [از خائنان‏] تصميم داشتند تو را منحرف كنند.

و در جاى ديگر مى‏فرمايد:

«وَلَوْ لاأَنْ ثَبَّتْناكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَليلًا»؛( سوره إسراء: آيه 74)

و اگر تو را ثابت قدم نمى‏داشتيم، همانا نزديك بود اندكى به سوى آنان متمايل شوى.

حال که حقیقت عصمت فضلی از جانب الله تبارک و تعالی شد در این صورت احتمال اراده تشریعی از بین می رود .

معناى «ليذهب عنكم»

«اذهاب» یعنی اینکه خداوند خداوند متعال در ابتداى خلقت اهل بيت عليهم السلام اراده كرده است كه پليدى را از ايشان دور سازد. اذهاب در اينجا به معناى «دفع» است نه «رفع» یعنی اینکه اراده خدا تعلق گرفته است که هیچ پلیدی به اهل بیت نزدیک نشود نه اینکه نزدیک شود و بعدا بخواهد خداوند آن پلیدی را از اهل بیت علیهم السلام دور کند .

معناى «الرجس»

كلمه «رجس» یعنی پلیدی و هم پلیدی مادی و هم معنوی را شامل می شود به عنوان مثال راغب اصفهانى در اين باره مى‏نويسد:

الرجس: الشي‏ء القذر ...، والرجس يكون على أربعة أوجه: إمّا من حيث الطبع، و إمّا من جهة العقل، وإمّا من جهة الشرع، وإمّا من كلّ ذلك كالميتة، فإنّ الميتة تعاف طبعاً وعقلًا وشرعاً؛( المفردات في غريب القرآن: 188)

پليد چيزى چركين و آلوده است ...، و پليدى چهار وجه دارد: گاهى طبيعت [آدمى‏] آن چيز را پليد مى‏داند. گاهى عقل، در مواردى دين و در برخى موارد هم از هر سه جهت در چيزى پليدى وجود دارد، به مانند مردار كه طبيعت، عقل و دين دورى از آن را لازم مى‏دانند.

معناى «يطهّركم تطهيرا»

این کلمه را قبلا معنا کردیم یعنی خداوند پلیدی را از اهل بیت دفع می کند نه این که آنها را رفع نماید .

«اهل بيت» چه كسانى هستند؟

در پاسخ می توانیم بگوییم که اگر چه این آیه در میان آیات مربوط به زنان پیامبر نازل شده است ولی مربوط به زنان پیامبر نمی باشد و علاوه بر این الان اهل بیت یک اصطلاح خاص شده است و برای افراد خاص .

«اهل» در لغت عرب به خانواده و همسر مرد گفته مى‏شود و به همين معنى در قرآن مجيد بكار رفته است: «وَسارَ بِأَهْلِهِ»( سوره قصص: آيه 29) موسى با زن و بچه خود حركت كرد.

«أزواج» عنوان ديگرى است كه فقط به همسران شخص گفته مى‏شود. با توجه به برخى متون حديث كسا، عنوان «ازواج» جدا و غير از عنوان «اهل بيت» دانسته شده است. بر اساس پاره‏ اى از احاديث، وقتى بانوى بزرگوار امّ سلمه كه از پيامبر پرسيد:

الست من اهل البيت؟ و با اين پرسش از پيامبر درخواست كرد تا داخل كساء شود و مصداق آيه تطهير گردد، پيامبر فرمودند:

إنك إلى خير، أنت من أزواج النبي‏ صلّى اللَّه عليه وآله (تفسير الطبري: 22/ 11/ ش 21734؛ تفسير ابن كثير: 3/ 493؛) تو در مسير خير و عاقبت به خير هستى [ولى از «اهل بيت» نيستى‏] و از همسران رسول خدا مى‏باشى.

بنابراين از نظر رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله دو عنوان «ازواج» و «اهل بيت» با هم متفاوت و از يكديگر جدا هستند و جدايى و تفصيل نيز قاطع شركت است. پس مراد از «أهل بيتِ» رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله غير از «ازواج» ايشان مى‏باشد.

مسلم در صحيح خود به روايت دو تن از مشايخ خود چنين نقل مى‏كند:

قالت عائشة: خرج النبي‏ صلى اللَّه عليه وآله‏ غداة وعليه مرط مرحّل من شعر أسود، فجاء الحسن بن علي فأدخله، ثم جاء الحسين فدخل معه ثم جاءت فاطمة فأدخلها ثم جاء عليّ فأدخله ثم قال: «إِنَّما يُريدُ اللَّه لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرًا»؛( صحيح مسلم: 7/ 130.)

عايشه گفت: صبحگاهان رسول خدا در حالى كه رواندازى پشمى و سياه رنگ بر خود قرار داده بود، حركت كرد چيزى نگذشت كه حسن بن على آمد حضرت او را داخل آن رو انداز نمود، و سپس حسين آمد و او نيز داخل شد، و سپس فاطمه آمد و او را نيز داخل كرد، سپس على آمد و او را داخل كرد، آن گاه فرمود: «إِنَّما يُريدُ اللَّه لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرًا».

احمد بن حنبل به سند خود از ام سلمه درباره شأن نزول را آيه تطهير چنين نقل مى‏كند:

«فاطمه [زهرا سلام اللَّه عليها] براى پدرش غذايى تهيه كرده بود و اين غذا را براى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله آورد آن گاه پيامبر به وى فرمود: همسر و دو پسر خود را نيز دعوت كن؛ حسين، حسن و على [عليهم السلام‏] آمدند و در كنار يكديگر به خوردن غذا مشغول شدند و بر زيراندازى كه جاى خواب رسول خدا بود حلقه زدند. عبائى كه بافته شده سرزمين خيبر بود در كنار ايشان قرار داشت.

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما