مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب دلالت آیه کونوا مع الصادقین بر عصمت
امتیاز کاربران 5.0

تولیدگر متن

صادق هستم. از تاریخ 15 مهر 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 13 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
دلالت آیه کونوا مع الصادقین بر عصمت

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ شنبه, 29 مهر 02



سومین ایه ای که ما مورد بحث قرار می دهیم و عصمت ائمه اطهار علیهم السلام را ثابت می کند ایه همراهی با صادقین می باشد .

خداوند در سوره توبه مى‏فرمايد:

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّه وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ»( سوره توبه: آيه 119)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، تقوا پيشه كنيد و همراه با راست‏گويان باشيد.

همراهى را می توان به دو صورت تصوّر کنیم: یک مرتبه این همراهی جسمى است، مثلًا «صادق» با «رضا» در فلان سفر همراه شدند. و گاهى همراهى به معناى پيروى در فكر و عقيده است، مثلًا فلان شخص با ابوبكر است و فلانى با على بن ابى طالب عليه السلام. يعنى از نظر اطاعت و موافقت همراهى مى‏كند و به اصطلاح در خط او است. اين نوع همراهى حتى در صورتى كه آن شخص رهبرش را نديده باشد ممكن است. حتى ممكن است يكى در شرق عالم باشد و ديگرى در غرب عالم؛ اما در عقيده، فكر و برنامه عملى با يكديگر همراه باشند. شيعيان در قرن حاضر با اميرالمؤمنين على بن ابى طالب هستند، با اين‏ كه آن حضرت را نديده و به خدمتش نرسيده‏اند، و از طرفى ديگر معتقدان به ابوبكر با ابوبكر همراهند، گرچه پانزده قرن گذشته است. پس «همراهى» در آيه مباركه به معناى دوم است.

حال که مراد از همراهی را در آیه دانستیم . وقتى خداوند متعال امر به همراهى با «صادقين» را به صورت مطلق و بدون قيد آورده است، پس بايد آن‏ها معصوم باشند. (همانگونه که شبیه این استدلال را در آیه های دیگر هم بیان کردیم ) چرا که اگر این افراد معصوم نباشد امر به همراهی با آنها موجب تناقض می شود و این نوع امر کردن برای خداوند محال می باشد .

سوالی مطرح می شود که این صادقین چه کسانی هستند ؟

برای پاسخ به این سوال و شناخت «صادقين» در اين آيه به سراغ روايات اهل سنّت مى‏رويم، چرا كه بحث ما با اهل سنّت است.چرا که  مراد از صادقین در کلام شیعه مشخص می باشد

احاديثى كه در ذيل آيه ياد شده آمده با متن‏هاى مختلفى وارد شده ‏اند. و یازده تن از بزرگان فن حدیث این روایت را نقل کرده اند بنابراین در صحت این روایت نمی توان خدشه کرد .  از جمله آن‏ها روايتى است كه حافظ مزّى به سند خودش از امام صادق عليه السلام اين گونه نقل مى‏كند:

مراد از «صادقين» در آيه شريفه، محمّد و على عليهما السلام هستند. (تهذيب الكمال: 5/ 84)

 حاكم حسكانى (درگذشته 470) در كتاب شواهد التنزيل به سند خود و به همان سندى كه ابوالحجّاج مزّى نقل نموده است از امام صادق عليه السلام اين گونه روايت مى‏كند:

منظور از «صادقين» در آيه، محمّد و على عليهما السلام هستند.( شواهد التنزيل: 1/ 341/ ش 350)

ابويوسف يعقوب بن سفيان نيز با سند از عبداللَّه بن عمر روايت كرده:

ابن عمر قال: «وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ»؛ يعنى مع محمّد وأهل بيته (مناقب آل أبي طالب: 2/ 288)

ابن عمر گفت: مراد از آيه‏ «وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ» همراهى با محمّد و اهل بيت اوست.

كلام فخر رازى‏

فخر رازى پس از اقرار به دلالت اين آيه بر عصمت، دست از بى‏انصافى بر نداشته و با بى‏اعتنايى به روايات ذيل آيه، درباره مصداق «صادقين» مى‏گويد:

إنه تعالى أمر المؤمنين بالكون مع الصادقين، ومتى وجب الكون مع الصادقين، فلابدّ من وجود الصادقين في كلّ وقت، وذلك يمنع من إطباق الكلّ على الباطل؛ ومتى إمتنع اطباق الكلّ على الباطل، وجب إذا أطبقوا على شي‏ء أن يكونوا محقين، فهذا يدلّ على أن إجماع الأمة حجة؛

پروردگار متعال به همراهى با راست‏گويان أمر كرده است [و چون قرآن براى هميشه و هر زمان نازل شده است‏] در نتيجه بايد راست‏گويان در همه زمان‏ها وجود داشته باشند و راست‏گويان همان اجماع و اتفاق تمامى [مسلمين‏] است كه [هيچ گاه‏] بر باطل اجماع نمى‏شود و تا زمانى كه اتفاق بر باطل ممتنع باشد، هر گاه بر چيزى اتفاق نظر شد، آن چيز حق است و همين دليل است بر حجيّت اجماع.

با توجه به روایاتی که خود اهل سنت نقل کرده اند و جای خدشه در این روایات نمی باشد باز هم فخر رازی دست این تعصب برنداشته و اینگونه که بالا بیان کردیم بر این روایت ایراد می گیرد که این ایراد منفی است .


==================================================

برای مشاهده ی مطلب مرتبط 
دلالت آیه عهد بر عصمت
عصمت در قرآن

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما