مرضی با سکون راء، به معنای مورد رضا، مورد پسند، مطبوع و مانند این آمده است، و وقتی گفته میشود مرضی خدا، یعنی مورد رضای خدا، مورد پسند خدا، مطبوع خدا و مانند این است.
پس مرضی خدا، یک چیز یا یک امری است که آن چیز و یا آن امر، مورد رضا و مورد پسند خدا و مطبوع خدا است.
و تنها چیزی و تنها امری که با تکیه بر عقل و نقل، می توان آن را مرضی خدا دانست، عبودیت خداست، و چون عبودیت خدا، تنها زمانی صحیح و قابل قبول است که خدا آن را تعریف دهد، و بایستی قابل شناخت و قابل دستیابی باشد و همیشه باشد و به هیچ وجهی قابل تحریف و زوال نباشد، و باید محلی برای تجلی این عبودیت وجود داشته باشد، و آن محل را «صراط مستقیم» می گوییم، و بودن در صراط مستقیم، که همان عبد خدا بودن است، مرضی خداست و مطبوع و مورد رضا و مورد پسند خدا است.
و این بودن در صراط مستقیم، باید دارای یک مصداق عینی و همیشه حاضر باشد، و این مصداق هم، به جز «حجت خدا»، نیست، و حجت خدا هم وجودش عینی است و نیز همیشه حاضر است، اگرچه ظاهر نیست.