مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب رمضان ، ماه خودسازی و بندگی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر محتوا فاخر در اشراق

مظلومی مراغه ای هستم. از تاریخ 27 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم.
من در مرسلون تعداد 40 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
رمضان ، ماه خودسازی و بندگی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ یکشنبه, 30 مهر 02



ماه مبارک رمضان ، ماهی هست که در آن درهای رحمت الهی به سوی بندگان الهی باز می شود ، بنده ای دارای ایمان هست که فرصت طلب باشد ، این فرصتی که امروز در آن قرار داریم ، فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از رحمت و مغفرت الهی است، شاید به این مساله واقف باشیم که ماه مبارک رمضان بهترین ماه برای خود سازی و دوری از نفس سرکش اماره است ، اما راههای استفاده از این فرصت نهایی را ندانیم ، لذا در این مطلب به چند نمونه از راههای عملی خودسازی ذیلا اشاره می کنیم.

۱- اقامه نماز

یکی از راههایی که در خودسازی تاثیر بسزایی دارد ، اقامه نماز است، هیچ یک از آنان که به خدای خویش رسیدند نماز را به پا داشته اند ، آسان ترین راه عملی که انسان بتواند به معبود خویش برسد نماز هست ، در رابطه با مساله نماز تاکیدات فراوانی از ائمه اطهار رسیده است ، و خداوند متعال بهترین عامل دوری از خطوات شیطانی که همان فحشا و منکرات هست را نماز معرفی می کند آنجا که می فرماید : إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ(۱)، همانا نماز انسان را از فحشا و منکرات دور می سازد.

نماز وسیله ارتباطی با معبود و بهترین عمل برای خود سازی است ، چرا که اگر انسان بخواهد در مقابل خطوات شیطانی ایستادگی کند و فریادی بر علیه او انجام دهد فقط می تواند با اقامه نماز و اطاعت فرمان پروردگار خویش این هدف را محقق سازد.

۲- ذکر خدا

اگر انسان بخواهد راه همواری را برای رسیدن به پروردگار خویش بپیامید، بهترین عمل ذکر خداوند متعال است، در بیان ذکر خداوند متعال آثار فراوانی وجود دارد ، که یکی از آنها دوری از گناه است ، انسانی که ذکر معبود خویش را برزبان جاری می سازد، شیطان را ناامید می کند علاوه بر آن آرامش و سکینه قلبی به سوی انسان می آید همانگونه که پروردگار متعال این مساله را در کلام الله مجید تاکید می کند و می فرماید : الا بذکراللّه‏ تطمئن القلوب(۲) ؛ بدانید و آگاه باشید که یاد خدا و ذکر او باعث آرامش دل‏هاست.

۳- توبه

یکی از مواردی که در مسئله ماه مبارک رمضان بیان می شود این است که درهای رحمت الهی به سوی بندگانش باز می شود ، یعنی خداوند منان توبه پذیر است و در این ماه توبه انسان را به سبب عباداتی که انجام می دهد قبول می کند ، توبه اینکه انسان از اعمالی که در گذشته انجام داده پشیمان و نادم بوده و به دنبال بازسازی شخصیتی و اعمالی خود باشد.

انسانی که مرتکب گناهی هر چند کوچک شده ، می تواند اعمال گذشته خود را با توبه جبران نماید و خوسازی را به سر منزل مقصود برساند، لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: التائِبُ مِنَ الذَّنبِ کَمَن لاذَنبَ لَهُ(۳)؛ توبه کننده از گناه مانند کسی است که گناه ندارد.

البته راههای بسیار زیادی برای بازسازی و خودسازی نفس وجود دارد که در این نوشته به سه نمونه از آن اشاره کردیم، امیدواریم با انجام این موارد چه در این ماه پرفیض و برکت و چه در طول سال استفاده کرده و به معبودمان نزدیک شویم.

---------------------------------------------------

پی نوشت ها :

۱- سوره عنکبوت، آیه۴۵٫

۲- سوره رعد، آیه۲۵٫

۳- میزان الحکمه، ج۱، حدیث ۲۱۱۶٫

----------------------------------------------------------------------------

برای مشاهده ی مطلب مرتبط
حکمت روزه داری

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما