مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب زینب«سلام الله علیها» که بود؟
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر گرافیک

حجة الاسلام محمدحسن ترابی هستم. از تاریخ 27 فروردین 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر گرافیک تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 9 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
زینب«سلام الله علیها» که بود؟

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02



معرفی اجمالی حضرت زینب

زینب سلام الله علیها  فرزند امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده متولد شده و نام او را پیامبر انتخاب کرده است.زندگی ایشان دارای فراز و نشیب ها و تلخی های فراوانی بود است که بعد از واقعه کربلا شدت گرفت و لذا به ان بانو ام المصائب گفته اند.

القاب

از القاب آن حضرت، محدثه، عالمه و فهیمه بود.

وفات

آن بانوى بزرگوار سرانجام در پانزدهم رجب سال ۶۲ هجرت، با کوله بارى از اندوه و غم دار فانى را وداع گفت.

برخی از فضائل این بانوی بزرگوار:

عبادت

آن حضرت از عابدین زمان خود بود و شاهد بر این مساله روایتی از امام زین العابدین علیه السلام است که فرمودند : انُّ عَمَّتى زینب کانَت تُؤدّى صلواتَها، من قیام الفرائِضِ والنوافل عند مسیرنا من الکوفه الى الشام وفى بعض منازل کانت تُصلى من جلوس لشده الجوع والضعف.

عمه ‏ام زینب در مسیر کوفه تا شام همه نمازهاى واجب و مستحب را اقامه مى‏نمود و در بعضى منازل از شدت گرسنگى و ضعف، نشسته نمازمی خواند.

مدافع ولایت

زینب سلام الله علیهاکه حضور هفت معصوم را درک کرده، در تمامى ابعاد ولایت مدارى سر آمد است.

در این جا به چند مورد از ولایت مداری ایشان نسبت به امام  زین العابدین علیه السلام میپردازیم:

۱ . در روز عاشورا؛ هنگامى که امام حسین علیه السلام براى اتمام حجت، درخواست ‏یارى نمود، فرزند بیمارش امام زین العابدین علیه السلام روانه میدان شد. حضرت زینب سلام الله علیها با سرعت ‏حرکت کرد تا او را از رفتن به میدان نبرد باز دارد، امام حسین علیه السلام به خواهرش فرمود: او را باز گردان، اگر او کشته شود نسل پیامبر در روى زمین قطع مى‏گردد.

۲ . بعد از عاشورا در لحظه هجوم دشمنان به خیمه‏ها شمر تصمیم گرفت امام سجاد علیه السلام را به شهادت برساند، ولى زینب سلام الله علیها فریاد زد: تا من زنده هستم نمى‏گذارم جان زین العابدین در خطر افتد. اگر مى‏خواهید او را بکشید، اول مرا بکشید، دشمن با دیدن این وضع، از قتل امام علیه السلام صرف نظر کرد.

 صبر

صبر زینب چنان آهنین بود که تا کنون با شنیدن داستان های اسارت و بعد از آن انسان به شگفتی و تعجب در می آید که چگونه یک بانو میتواند چنین صبری در مقابل این حجم از بلایا داشته باشد و تایید کننده این حرف ، گفت و گویی است که بین ایشاد و ابن زیاد در آن مجلس شوم رخ داد:

در مجلس ابن زیاد؛ آن گاه که آن ملعون با نیش زبانش نمک به زخم زینب مى‏پاشد و براى آزردن او مى‏گوید: کیف رایت صنع الله باخیک واهل بیتک؟

کار خدا را با برادر و خانواده‏ات چگونه یافتى؟ او در واقع با تعریض مى‏خواهد بگوید که دیدى خدا چه بلایى به سرتان آورد؟ زینب سلام الله علیها در پاسخ درنگ نمى‏کند، با آرامشى که از صبر و رضاى قلبى او حکایت داشت فرمود: ما رایت الا جمیلا.

جز زیبایى ندیدم.

شجاعت

از شجاعت و شهامت این بانوی بزرگوار هرچقدر گفته شود کم است. این بانو از هیچ طاغوت و جنایت کاری کمترین ترسی نداشت و شاهد بر این را میتوان در مجلس یزید در شام و خطبه کوبنده ایشان و در مجلس ابن زیاد یافت. چنانچه در عبارات ایشان در مجلس ابن زیاد میبینیم:

الحمدلله الذى اکرمنا بنبیه محمد صلى الله علیه وآله وطهرنا من الرجس تطهیراً وانما یفتضح الفاسق ویکذب الفاجر وهو غیرنا.

سپاس خداى را که ما را با نبوت حضرت محمد صلى الله علیه وآله گرامى داشت، و از پلیدى‏ها پاک نمود. همانا فقط فاسق رسوا مى‏شود، و بدکار دروغ مى‏گوید، و او غیر ما مى‏باشد.

بلاغت

زینب بدون آن که دوره دیده و یا تمرین خطابه کرده باشد و در حال تشنگى، گرسنگى، خستگى اسارت، و از نظر روانى داغ دار، آواره و تحقیر شده با کسانى سخن مى‏گوید که نه تنها با او هماهنگ نیستند بلکه حتى سنگ و خاکروبه بر سر او ریخته‏اند، با این حال صداى زینب بلند مى‏شود که:«اى مردم کوفه! اى نیرنگ بازان و بى وفایان . . .» سخنان زینب سلام الله علیها چنان بود که وجدان خفته مردم را بیدار کرد و صداى گریه از زن و مرد و پیر و جوان و خردسال بلند شد.

خزیم اسدى مى‏گوید: متوجه زینب شدم، به خدا سوگند زنى را که سر تا پا شرم و حیا باشد، سخنران ‏تر از او ندیدم، گویى زینب از زبان على علیه السلام سخن مى‏گفت.

و همو مى‏گوید: پیر مردى را در کنار خود دیدم که بر اثر گریه محاسنش غرق اشک شده بود و مى‏گفت: پدر و مادرم فداى شما باد، پیرمردان شما بهترین پیرمردها، جوانان شما برترین جوان‏ها و زنان شما نیکوترین زنان هستند. نسل شما بهترین نسلى است که نه خوار مى‏گردد و نه شکست مى‏پذیرد.

احکام شرعی

ایشان مسلط بر احکام شرعی بودند و بزرگان شیعه این مطلب را در سخنان خود آورده و تایید کرده اند مانند:

شیخ صدوق ، محمد بن بابویه (ره ) مى گوید: حضرت زینب (س) نیابت خاصى از طرف امام حسین (ع) داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه کرده از او مى پرسیدند، تا اینکه حضرت سجاد (ع) بهبود یافت .

شیخ طبرسى (ره ) گوید: حضرت زینب (س) روایات بسیارى را از قول مادرش حضرت زهرا (س) روایت کرده است .

——————————————————

۱ . ریاحین الشریعه، ج‏۳، ص‏۶۲٫

۲ . پیامبراکرم صلى الله علیه و آله، على علیه السلام، فاطمه علیهاالسلام، امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام، امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام .

۳ . بحارالانوار، ج‏۴۵، ص‏۴۶٫

۴ . بحار الانوار ج‏۴۵، ص‏۶۱ .

۵ . بحارالانوار، ج‏۴۵، صص‏۱۱۵- ۱۱۶٫

۶ . بحار  ج ۴۵  ، ص‏۱۱۶٫

۷ . بحارالانوار، ج‏۴۵، صص‏۱۵۴- ‏۱۱۵٫

۸ . بحار ، ج‏۴۵، صص‏ ۱۰۸ و۱۱۰ .

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما