مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب شب اول قبر برای غریق یا سوختۀ در آتش
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
شب اول قبر برای غریق یا سوختۀ در آتش

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ جمعه, 28 مهر 02

 


مقدمه

پس از مرگ و جدا شدن روح از بدن و فارغ شدن آن از این جسم دنیوی، وارد عالمی به نام برزخ می‎شود و در بدن دیگری که به آن بدن مثالی یا قالب مثالی گفته می‎شود و شبیه همین بدنی است که در دنیا داشته است قرار می‎گیرد.[1]

 شب اول قبر، اولین شب پس از رفتن انسان از این دنیا و انتقال روحش به عالم برزخ می‎باشد و فشار قبر بر بدن برزخی و مثالی وارد می‎شود و قبر خاکی و بدن دنیایی موضوعیتی ندارد و این‎گونه نیست که سؤال و جواب دو مَلِک (نکیر و منکر) و فشار قبر در آن قبر خاکی انجام شود؛ بنابراین حتی اگر کسی را بعد از مرگش بسوزانند یا بخورند یا دریا غرق شود، باز هم فشار قبر و سؤال و جواب شب اول قبر آنان را هم در بر خواهد گرفت؛ به طوری که شب اول قبر آنان در همان شبی اتّفاق می‎افتد که بدن‎هایشان به دریا انداخته شده و غرق شده‎اند یا در آتش سوخنه ‎اند یا طعمۀ حیوانات وحشی شده ‎اند[2]؛ تا جایی که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده است:

*«فروگذار نمی‎شود احدی از مردم که در شرق و غرب زمین و دریا و صحرا هستند، مگر آن‎که فرشته‎های سؤال‎کننده به ملاقات آنان خواهند رفت»*.[3]

 همچنین در روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به این سؤال که اگر کسی چندین روز به دار آویخته شده باشد فشار قبرش چگونه است فرمود:

*«به هوایی که بر او احاطه دارد دستور داده می شود که از هر طرف بر او فشار آورد»*[4]

 

 

--------------------------

پی‎نوشت‎ها:

1. کافی، ج 3، ص 245.

2. بحار الانوار، ج 6، ص 271.

3. معاد و عدل، ص100، به نقل از نرم افزار پرسمان.

4. بحار الانوار، ج 6، ص 266.

 

 

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما