وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِیمَ مَكانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِكْ بِی شَیْئاً وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْقائِمِینَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ «حج /26»
و (به یادآور) آنگاه كه مكان كعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم (به او گفتیم:) هیچ گونه شركى نسبت به من روا مدار و خانه ى مرا براى طواف كنندگان وقیام كنندگان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاكیزه دار.
پیام ها:
1- ماجراى كعبه و ابراهیم واقعه اى است كه نباید فراموش شود. «وَ إِذْ»چرا که کفر در مقابل خدا یکتا برای خو د ادعاهایی دارد که باطل است
2- همه ى ما محتاج توفیقات الهى هستیم. «بَوَّأْنا» اگر توفیقات خداوند در حق بنده اش نباشد معلوم نمی باشد که بنده به کجا ها کشیده شود و لذا باید همیشه خدا را شکر کرد که ما را رها نساخته و برای ما را هنمایانی فرستاده است
3- مكانهاى مقدّس باید در اختیار افراد مقدّس قرار گیرد. «بَوَّأْنا لِإِبْراهِیمَ مَكانَ الْبَیْتِ» چون آنها طمعی ندارند و ان جوری که خدا رضایت دارد آن مکان را اداره می کنند
4- مردم دنیا، كعبه را از قدیم مى شناختند. «الْبَیْتِ»
5- هیچ گونه شركى براى خدا مجاز نیست. «لا تُشْرِكْ بِی شَیْئاً» وما هر روز این ذکر را تکرار می کنیم در سوره توحید
6- اوّل طهارت درون، بعد پاكى برون. «لا تُشْرِكْ بِی- طَهِّرْ بَیْتِیَ» تا شخص خود را اصلاح نکند نمی تواند جامعه خود را اصلاح و هدایت کند لذا باید ابتدا خود را پاکیزه کند تا حرفش اثر کند در دیگران
8- تنها خودسازى كافى نیست، خدمت به خلق نیز لازم است. لا تُشْرِكْ بِی ... طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ ...
9- هر كجا به خدا منسوب باشد مقدّس است و همه باید به آن احترام بگذارند.
«طَهِّرْ بَیْتِیَ» حتی کسانی که به دی ما نیستند باید احترام آنجا را داشته باشند
10- مركز عبادت باید پاك باشد. «طَهِّرْ بَیْتِیَ»
11- نماز و نمازگزار به قدرى عزیز است كه حتّى ابراهیم باید خادم مكان آن باشد. طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ ... وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ
12- حقّ مسجد الحرام، طواف و قیام و نماز است و از میان اینها طواف، پاداش بیشترى دارد. «لِلطَّائِفِینَ» (اینكه نام طواف قبل از ركوع آمده شاید اشاره به این باشد كه در مسجدالحرام، طواف مهمتر از نماز است)
________________________________
تفسیر نور(10جلدى)، ج6، ص: 33