مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب شعارهای دینی بر علیه شعائر دینی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن توزیع گر وبلاگ توزیع گر سایت

مهدی تبریزی هستم. از تاریخ 11 شهریور 1399 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن توزیع گر وبلاگ توزیع گر سایت توزیع گر پیام رسان تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 29 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
شعارهای دینی بر علیه شعائر دینی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ دوشنبه, 05 دی 01

شعارهای دینی برعلیه شعائر دینی

پس از شهادت رسول اکرم ’ جامعه اسلامی شاهد حوادثی بود که عموما تحت عنوان دین و شعارهای دینی بروز می¬کردند. جریان نفاق و تظاهر به دین¬داری و دین¬مداری از همان زمان ایشان به جهت مصلحت اندیشی¬های شخصی و متعصبانه در میان امت اسلامی نفوذ کرده و ضربات زیادی هم وارد ساخت که البته با نزول وحی و افشای توطئه آنان توسط پیامبراسلام ’ خنثی می¬شد. مواردی مانند؛ «توطئه و تصميم گروهى از منافقان درباره اخراج پيامبر ’ و مسلمانان از مدینه»  و «توطئه منافقان عليه پیامبر ’ با تشكيل جلسات سرّى و شبانه»،  «توطئه ترور ایشان از ناحيه منافقان در عقبه هنگام بازگشت از تبوک»  و نمونه¬های دیگر ازآن دسته¬اند. این موارد بصورت مخفی برنامه¬ریزی می¬شد وعلامت و نشانه¬ای هم در ظاهر وجود نداشته است. اما برخی دیگر از اقدامات خیانت¬کارانه و غرض-ورزانه گروهی که در میان امت اسلامی با داعیه دین وظاهرسازی دینی -که در این مقاله شعارهای دینی نامیده می¬شوند- توسط همین منافقین طراحی و عملیاتی می¬شدند، باعث خسارتهای جبران¬ناپذیری در بدنه جامعه دینی گردیدند که تا زمان فعلی هم ترمیم نیافته و همواره سدّ بزرگی در مسیر اسلام ناب و تمدن اسلامی قرار گرفته است.
در این نوشتار به نمونه¬هایی در تاریخ اسلام اشاره خواهد شد که گروهها و جریاناتی با شعارهای به ظاهر دینی و با سوء¬استفاده از آنها به جبهه گیری در برابر دین و مقابله با معارف دینی پرداختند.
1-  اولین مورد از این نوع خیانتها با پوشش شعارهای اسلامی، مسجد ضرار بوده است که در پساپرده آن فتنه انگیزی منافقان قرار گرفته بود.
رسول خدا ’ به دستور پروردگار متعال این بنای بظاهر مقدس را که تحت شعار وحدت و در پوشش مسجد به صورت مرکز دسته‌بندی‌های سیاسی علیه اسلام و مسلمین درآمده و کانونی برای ایجاد دو دستگی میان مسلمانان شده بود با خاک یکسان کردند.
2-  شعار «حسبنا کتاب¬الله»؛ منابع شیعه  و اهل تسنن  نقل کرده‌اند که برخی صحابه درهنگام بیماری که منجر به شهادت پیامبر ’ شد، به عیادت او رفتند. پیامبر ’ فرمود: «بیایید تا نوشته‌ای برایتان بنویسم که پس از آن گمراه نشوید». یکی ازحاضران گفت: رسول خدا هذیان می‌گوید «عِنْدَکمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کتَابُ اللَّه».  دیگران در مورد نظر وی دچار اختلاف شدند؛ برخی معتقد بودند باید به دستور پیامبر ’ عمل کنند، اما برخی دیگر مخالفت کردند. پس از زیاد شدن اختلاف، پیامبر ’ دستور داد رهایش کرده و از آنجا بروند.
همین شعار به ظاهر زیبا بود که خسارت¬های جبران ناپذیری را در طول قرنها به دین وارد ساخته و چه صحنه¬ها و صفحه¬های جنایت¬باری که تاریخ اسلام ثبت کرده است.
از فحوای سخن پیامبر ’ برمی¬آید که ایشان قصد داشتند رهبری را برای زمان پس از خود معرفی کنند که امت از گمراهی در امان باشند و آن افراد با همین گمان از وصیت پیامبراسلام ’ ممانعت کردند.
این خیزش مرموزانه و خبیثانه پس از پیامبراکرم ’ با شتاب زیادی ادامه داشت و گذشت زمان و دوری از دوران اولیه اسلام با فوت صحابه، تسلط حاکمیتی جریانات نفاق برجامعه اسلامی وکم شدن حساسیت¬ها در برابر رفتارهای خلاف شرع که عمدتا از روی ناآگاهی بود، بر حدت و شدت آن افزوده شده بود.
3-  سقیفه و شعارخلافت؛ اولین مورد سوءاستفاده ازآموزه¬های دینی و اعتقادی پس از پیامبر ’ درجهت نیل به اهداف شخصی در سقیفه اتفاق افتاد. اطلاق واژه «خلیفه» برشخص منتخب شورای سقیفه بدون هیچ توجیه و مؤید دینی، که توسط شخص پیامبراسلام ’ در موقعیتهای مختلف برجانشین مشروع خویش عنوان شده بود، به منظور اقناع و به تعبیر بهتر فریب توده مردم انجام گرفت. چرا که توصیف آن شخص به عنوانی غیر از خلیفه می¬توانست سوالی در ذهن مردم بوجود آورد که اولا؛ باید پس از ایشان شخصی ادامه دهنده سنت وسیره پیامبر باشد و حفظ ظاهر عنوان می¬توانست به این تقاضای اجتماعی ظاهرا پاسخ دهد. به این معنی که عنوان خلیفه بر کسی اطلاق می¬شود که پس از رسول¬الله ’ سنت وسیره ایشان در او تجلی پیدا بکند. ثانیا؛ مهرتاییدی برعملکردها و رفتارها و تصمیمات شخص خلیفه درامور دینی باشد و همین بهترین توجیه برای بدعت¬گزاریها و انحرافات در نظام منسجم دین در تمام ابعاد آن دارد. نگاهی به کنش¬های ضد دینی جریان نامشروع و عناصرآن پس از نبی¬اکرم ’ در ابعاد فقهی، اعتقادی وآداب و مناسک دینی گواه این ادعاست.
بنابراین با شعار خلافت به جنگ امامت رفتند که قرار بود پس از نبی¬اکرم ’ مسئولیت تبیین قرآن کریم و بیان احکام شریعت و رهبری جامعه اسلامی را بعهده داشته باشد.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما