مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب علّت عدم استجابت برخی از دعاها از نگاه معصومان (علیهم السلام)
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

اکرمی هستم. از تاریخ 11 آبان 1394 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 128 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
علّت عدم استجابت برخی از دعاها از نگاه معصومان (علیهم السلام)

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 02 آبان 02

 

شخصی خدمت امیر المؤمنین (علیه السلام) رسید و به ایشان پرسید که چرا با اینکه خداوند فرموده که اگر دعا كنید، من اجابت می‎كنم و دعایتان را برآورده می کنم، ولی با این حال دعاهای من به اجابت نمی‎رسد. امام (علیه السلام) در جواب آن شخص فرمود که استجابت دعا شرایطی دارد و این گونه نیست که هر گاه دعا کردیم و در هر شرایطی و با هر عملی، خواستۀ‎مان برآورده شود؛ از جمله این که قلب و فكر آدمی ممکن است در هشت چیز دچار خیانت شده باشد و به همین جهت مانع استجابت دعا ‏شود:

 ۱- اگر خدا را شناخته باشید و به او ایمان داشته باشید ولی حق او را ادا نكرده باشید، این شناخت شما سودی به حالتان نخواهد داشت.

۲- کسی که به فرستادۀ خدا ایمان آورده اما با سنتش به مخالفت برخیزد، ایمانش ثمره‎ای نخواهد داشت.

۳- کسی که كتاب خدا را می‎خواند ولی به فرامین آن عمل نمی‎کند نباید انتظار برآورده شدن حاجاتش را داشته باشد.

۴- از یک طرف می‎گویید از عقاب و كیفر خدا می‎ترسید، اما همواره كارهایی می‎كنید كه شما را در معرض مجازات الهی قرار می‎دهد.

۵- از یک سو ادّعا می کنید که به دنبال کسب پاداش الهی هستید، امّا از سوی دیگر درست بر خلاف ادّعایتان همواره كارهایی را مرتکب می‎شوید كه شما را از نعمات الی دور می‎كند.

۶- پیوسته از نعمت‎های خداوند بهره‎مند می‎شوید و به جای شكر نعمت، کفران نعمت می‎کنید و حق شکر او را ادا نمی‏كنید.

۷- به شما امر شده که همواره دشمن شیطان باشید و از دوستی با شیاطن خودداری کنید، در حالی که عملاً با او مخالفت نمی‏كنید.

۸- عیوب مردم می‎بینید و از عیب‎های خود غافل‎اید... با این حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد، در حالی كه با دست‎های خودتان درهای آن را بسته‏‎اید؟! بنابراین باید تقوا را سرلوحۀ کار خود قرار دهید و اعمال و کردار خویش را در جهت صحیح اصلاح نمایید و از امر به معروف و نهی از منكر دریغ نورزید و همواره در مسیر هدایت گام بردارید تا دعاهایتان به اجابت برسد.[1]

 بر اساس حدیث فوق، می‎توان نتیجه گرفت که این که خداوند وعده داده دعاها را اجابت خواهد کرد، این یک وعدۀ مطلق و بدون شرط نیست، بلکه مشروط به عمل به دستورهای مذكور است.

 البته باید توجه داشته باشیم که ممکن است برخی از دعاهای ما، شرایط استجابت مذکور در بالا را داشته باشند، ولی باز هم به استجابت نرسند؛ چون اگر آن خواسته به صلاح شخص نباشد، خدای متعال که با علم گسترده‎اش از همه چیز باخبر است، مانع از برآورده شدن آن می‎شود و یا اینکه در شرایطی به دلیل برخی از مصلحت‎ها، خداوند آن دعا را دیرتر و در زمان خاصی مستجاب می‎کند؛ چرا که خداوند مصلحت بندگان را بهتر از خودشان می داند و گاهی تأخیر در اجابت را به خاطر عاقبت كار می‎داند و گاهی هم آن خواسته را اصلاً در این دنیا به شخص نمی‎دهد و به دلیل مصلحتی، برآورده کردنش را در آخرت برای آن شخص محفوظ نگه می‎دارد؛ همچنان که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) فرموده: «هیچ مسلمانی خدا را نمی‏خواند به دعایی كه گناه یا قطع رحم نباشد، مگر این كه خدا یكی از سه چیز را به او عطا می‎كند: یا دعای او را مستجاب می كند، یا آن را ذخیرۀ آخرتش قرار می‎دهد و یا این كه معادل آن، بدی و بلا را از او دفع می كند». [2]

 

همچنین از آنجایی که خدای متعال می‎داند كه انسان‎های مؤمن به دلیل ایمانشان به آخرت و زندگی ابدی، علاقۀ بیشتری به امور اخروی دارند، گاهی دعای آن‎ها را در امور مادی برای آخرتش ذخیره می‎كند؛ چرا که سرای آخرت پایدارتر است و او هم وقتی بیند كه در آن جهان به چه مقاماتی نایل شده است، بدون تردید بیش از پیش سپاسگزار پروردگارش خواهد بود و از این معامله با خداوند خرسند خواهد شد.[3]

 

 

کلیدواژه‎ها: دعا، استجابت، شرایط، مصلحت.

 

 

---------------------------------

پی‎نوشت‎ها:

1. برگرفته از سفینة البحار، ج ۱، ص ۴۴۹ و ۴۴۸.

2. بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۶۶، حدیث ۱۶.

3. بر درگاه دوست، ص ۴۹.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما